نفت / شناسه خبر: 84577 / تاریخ انتشار : 1401/8/16 15:10
|

وعده‌هایی که عملی نشدند/ چرا احداث پتروپالایشگاه‌ها طبق برنامه پیش نرفت؟

به تعبیر بسیاری از کارشناسان گفته می‌شود که عزم جدی در وزارت نفت برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها و پیشگیری از بحران سوخت در سال‌های آینده دیده نشده است!

نفتی ها /فائزه پناهی _ با افزایش روز افزون مقدار مصرف بنزین، حالا نگرانی‌ها از کمبود این سوخت در کشور بالا گرفته است و کارشناسان از احتمال نیاز به واردات در صورت ادامه این روند و ثابت ماندن تولید خبر می‌دهند؛ این در حالی است که یکی از اصلی‌ترین شعارهای دولت سیزدهم و وزیر نفت، برخلاف دولت قبل احداث پتروپالایشگاه‌ها و توسعه‌ی آنها بود.

حالا اما به رغم اقدامات ارزشمند دولت سیزدهم در عمر یک­ ساله­ خود در زمینه ساخت پتروپالایشگاه­‌ها، وضعیت موجود از کندی پیشرفت طرح ‌های پتروپالایشی و عقب­ ماندگی شدید در این حوزه، در مقایسه با کشور‌های دیگر مانند عربستان، هند، ترکیه امارات و... حکایت دارد؛ و به تعبیر بسیاری از کارشناسان گفته می‌شود که  عزم جدی در وزارت نفت برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها و پیشگیری از بحران سوخت در سال‌های آینده دیده نشده است!

در همین راستا برای مثال در روز‌های گذشته، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده ­های نفتی ایران هم، از افزایش ۲۰ درصدی مصرف بنزین در مقابل رشد ۵ درصدی تولید این محصول خبر داد و اعلام شد که هم اکنون میانگین مصرف بنزین در کشور، روزانه حدود ۱۰۵ میلیون لیتر است و میزان تولید نیز تقریبا با مصرف برابری می­ کند.

هرچند وزیر نفت، مردادماه در یک برنامه تلویزیونی، از تاسیس پتروپالایشگاه «سردار شهید قاسم سلیمانی» سخن گفت، در عین حال تصریح کرد: «بزرگ‌ترین چالش احداث پتروپالایشگاه‌ها، تامین منابع مالی است.» به گفته وی، برای طرح‌­های توسعه­‌ای صنعت نفت، طی هشت سال، سرمایه‌گذاری ۱۶۰ میلیارد دلاری نیاز است و پروژه‌های اولویت‌دار از طریق منابع مالی هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی، بانک­ ها، بازار بورس انرژی و مشارکت مردم، به بهره‌برداری می‌رسند. بر این اساس، از ابتدای دولت سیزدهم، ۸۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در حوزه میادین نفتی، گازی و پتروپالایشگاه‌ها و نیز ۴۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه با گازپروم روسیه امضا شده و بنا به گفته جواد اوجی، با وجود شرایط تحریمی، مانعی برای عقد قرارداد و تفاهم­نامه در این حوزه وجود ندارد.

اما این که چرا تاکنون علی رغم این که بارها گفته شده مانعی برای تامین مالی پروژه‌­­های پتروپالایشگاهی وجود نداردو بارها از انواع قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها گفته شده است باز هم مسئولان امر سرانجام و بعد از هر انتقادی نبود منابع مالی را بهانه این کندی اعلام می‌کنند،علاوه بر این ساخت پتروپالایشگاه شهید سلیمانی با بودجه دولتی، که هنوز در مراحل اجرایی اولیه قرار دارد، علیرغم تنگنا‌های اقتصادی دولت، نیز نشان می‌­دهد هنوز تا احداث پتروپالایشگاه­‌ها با سرمایه­‌گذاری بخش خصوصی فاصله زیادی وجود دارد. حتی اگر به گفته کارشناسان به ازای تاخیر سالانه ساخت پتروپالایشگاه، ۱۰ میلیارد دلار، منفعت در هر سال از بین می­‌رود...

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84577

کلیدواژه

احداث پتروپالایشگاه‌ها

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1401/8/17 - 14:58
بایدپذیرفت با سبک مدیریت وعملکردگذشته جلیل سالاری وفرهاد احمدی دردولت دهم نمی شوداین طرحهای ملی راهبردی وحساس راانجام داد.البته برایشان دعا می کنیم ان شاءالله خداتوفیق شان جهت انجام این مهم صنعت نفت رابدهد.
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها