نفت / شناسه خبر: 73055 / تاریخ انتشار : 1401/2/4 07:16
|

پرده‌برداری از عملکرد مبهم و عجیب شرکت کربن ایران/ ۹ سال پر از ابهام!

قریب به ۹ سال از سکون مدیریتی در شرکت کربن ایران زیرمجموعه تاپیکو می‌گذرد؛ اما وضعیت عملکردی این شرکت پر از ابهاماتی است که تنها با ورود جدی نهادهای نظارتی می‌توان به آنان پاسخ شفافی داد.

نفتی ها /قریب به ۹ سال از سکون مدیریتی در شرکت کربن ایران زیرمجموعه تاپیکو می‌گذرد؛ اما وضعیت عملکردی این شرکت پر از ابهاماتی است که تنها با ورود جدی نهادهای نظارتی می‌توان به آنان پاسخ شفافی داد. ظاهرا پیش ازاین برای رفع این ابهامات برخی از مسوولان این شرکت طی ارسال نامه‌هایی به مدیران شستا و تاپیکو (مستندات موجود در دفتر "نفتی‌ها") خواستار رسیدگی جدی به این مسایل شده‌اند که بنابرشواهد موجود، آنان ( افشا کننده فساد ) برکنار و مدیرعامل وقت همچنان بر مسند قدرت تکیه زده است. بنابر مستندات موجود در سال ۱۳۹۷، این شرکت به دلیل ضعف مدیریتی به پرداخت  ۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان جریمه تعزیراتی محکوم شده که همین امر قطعا برای زیرسوال بردن نحوه مدیریت این شرکت کافی است؛ هر چند شنیده می‌شود مدیرعامل این شرکت به شدت از سوی برخی از نمایندگان مجلس مورد حمایت قرار می‌گیرد و این امر یکی از دلایل اساسی حضور ۹ ساله آقای مدیر براین مسند عنوان می‌شود.
دراین بین شاید لازم باشد نهادهای نظارتی با ورود به برخی از ابهامات درج شده دراین گزارش از مسوولان وقت خواستار پاسخگویی شفاف شوند تا درصورت صحت موارد فوق، از پایمال شدن حق بازنشستگان کشور جلوگیری گردد.
۱)    ابهام در نحوه خرید خوراک طی سال‌های گذشته به عنوان مثال ابهام درخرید ۸۸۲ تن ماده اولیه COاز پالایشگاه آبادان که در مهرماه سال ۱۳۹۸ با قیمت ۴۹۴۴۷ ریال به ازای هر کیلوگرم خریداری می‌شود و پس از گلایه هیات مدیره وقت از بالا بودن قیمت، ظاهرا بنابر مستندات موجود در دفتر "نفتی‌ها"،  پاسخ شفاهی مدیرعامل در هیات مدیره ۱۲ آبان ماه،مبنی برآن بوده که قیمت به اشتباه تایپ شده و تاکید بر قیمت واقعی ۳۹۴۴۷ریال می‌گردد! اما در نهایت بنابر نامه ارسالی به "نفتی‌ها"، ظاهرا نه گزارش مکتوبی از قیمت نهایی ارائه می‌گردد و نه در صورت‌های مالی (برمبنای گزارش بررسی عملکرد شرکت طی بهمن ماه همان سال) رقم پایین اعلام شده درج می‌شود و باهمان قیمت بالا صورت‌های مالی بسته می‌شود.
۲)    بررسی نحوه انتخاب صرافی "ر" و شکل همکاری با این صرافی و مدت قرارداد با صرافی موصوف و حجم ارزی وریالی همکاری فی مابین
۳)    ابهام در قرارداد فی مابین شرکت کربن ایران و شرکت "ب-ا-خ" و بررسی تعداد سنوات همکاری با این شرکت و مهمتر آنکه چند سال ازاین همکاری به روش ترک تشریفات صورت گرفته است؟
۴)    ابهام در نحوه ورود شرکت "ا-ب" جهت همکاری با شرکت کربن ایران و نحوه افزایش قیمت حمل بار توسط این شرکت به صورت کامل
۵)     لزوم بررسی نحوه تصمیم‌گیری در خصوص عرضه محصولات شرکت در بورس کالا(زمان شروع پروسه تا زمان پذیرش کامل)
۶)    لزوم زیر ذره بین قراردادن اعضای کمیته‌های خریدوفروش در این شرکت و سطح تصمیمات کمیته‌ها
۷)    بررسی نحوه خرید مواد اولیه در شرکت کربن ایران و تشریح کامل سازوکار تصمیم گیری دراین باب
۸)    ابهام در نحوه تعریف ورودی حاصل از دریافت خسارت مالی سیلاب اهواز در حساب‌های مالی شرکت و همچنین میزان و نحوه تعریف دوده صنعتی قابل بازیافت و درآمد حاصل از آن در حساب‌های مالی شرکت!
۹)    دلایل مدیریت برای مخالفت با پیاده سازی ماژول تعمیرات در سیستم بازرگانی و مالی با وجود تاکیدات چندین باره مالی مدیرحسابرسی داخلی سابق
۱۰)    بررسی حجم خریدهای این شرکت از شرکت‌های "ر-خ" و "م-ب" از بتدای همکاری تا زمان ترک همکاری
۱۱)    بررسی میزان صادرات سالیانه شرکت از سال ۹۰ تا کنون و مهمتر بررسی دلایل افت شدید میزان صادرات شرکت در سال ۱۳۹۷
۱۲)    بررسی نحوه بکارگیری نیروهای شرکت تعمیراتی "ب-ا" بعد از منع ادامه همکاری با شرکت موصوف توسط PIIC به همراه احکام صادره همه نفرات استخدامی از جمله شخص آقای "م-ب"
۱۳)    گزارشی کامل از مشاورین مدیرعامل و تشریح وظایف محوله به همراه احکام صادره و آخرین فیش حقوقی
۱۴)    بررسی دلایل سفر سرپرست وقت بازرگانی و مدیر وقت کارخانه در فروردین ۱۳۹۷ به کشورهای هندوستان،چین و ریز هزینه کرد و نتایج حاصله از سفر با توجه به بازنشستگی قریب الوقوع مدیر کارخانه و همچنین در شرایط زمانی خاص (اوج تحریم‌ها) و عدم امکان انتقال وجه و عدم انتقال تکنولوژی!
۱۵)     بررسی خریدها از سال ۱۳۹۲ تا کنون با تفکیک قبل و بعد از تغییرات مدیریتی در بخش بازرگانی این شرکت
۱۶)    بررسی عدم رعایت آئین نامه معاملات در برخی از خریدهای شرکت و احتمالا برخوردهای سلیقه‌ای دراین بخش
۱۷)    بررسی فساد کشف شده در کارخانه در خصوص تحویل مواد اولیه با بیش از ۹۰ درصد حجم آب با مبدا ارسالی آبادان و تعداد کارکنان کربنی دستگیر شده دراین مورد و هچنین گزارش موارد مشابه سنوات قبل و نحوه برخورد مدیریتی مجموعه با این موضوعات
۱۸)    بررسی نحوه تعیین حقوق و دستمزد و پاداش که شنیده می‌شود در برخی از موارد سلیقه‌ای و بدون ضابطه صورت می‌گیرد؛ ضمن آنکه اختلاف فاحش حقوق بین مدیران میانی و کارگران کارخانه نیز بسیار مورد بحث است.
۱۹)    ابهام در میزان سرمایه مورد نیاز پروژه انتقال کارخانه در چند سال اخیر و گزارش دهی‌های غیر اصولی و نقش آقای "م" مدیر سابق بازرگانی در این گزارش دهی‌های غلط به هلدینگ‌های بالادست.
۲۰)    بررسی دلایل حجم عظیم خرید جهت بازسازی کامل کارخانه موجود همزمان با پیگیری انتقال کارخانه به محل جدید
برهمین اساس "نفتی‌ها" اعلام آمادگی می‌نماید تا هر گونه شفاف سازی در خصوص موارد مبهم طرح شده دراین گزارش را بدون دخل و تصرفی از سوی شرکت کربن ایران و دیگر نهادها و مجموعه های مربوطه منتشر نماید.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/73055

کلیدواژه

شرکت کربن ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها