نفت / شناسه خبر: 41983 / تاریخ انتشار : 1400/9/10 14:29
|

قابلیت تحریم‌پذیری ایران با امضای قرارداد سوآپ گاز کاهش می‌یابد

کارشناس اقتصادی گفت: قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران قابلیت تحریم‌پذیری ایران را کاهش می‌دهد.

نفتی ها /کارشناس اقتصادی گفت: قرارداد سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران قابلیت تحریم‌پذیری ایران را کاهش می‌دهد.

محمدصادق ترابی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با بیان اینکه در دوره تحریم نباید دست روی دست گذاشت به تحریم چین در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی و تداوم این تحریم‌ها در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: کارهایی که چین در زمینه اقتصادی انجام داد سبب شد تحریم‌کنندگان این کشور مجاب شوند بعضی از تحریم‌های این کشور را برطرف کنند.

وی درباره چرایی مهم بودن امضای سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از خاک ایران اظهار کرد: امضای قراردادهای اینچنینی قابلیت تحریم‌پذیری ایران را کاهش می‌دهد و یک دست برتر برای ایران ایجاد خواهد کرد. آمریکا و تحریم‌کنندگان در چنین شرایطی مجبور خواهند شد معافیت از تحریم صادر کنند، همانند اتفاقی که در صادرات گاز ایران به عراق افتاد و آمریکا مجوز معافیت این کشور را صادر کرد.

این کارشناس اقتصادی بر ضرورت تبدیل وضع ایران از «فروشنده انرژی» به «هاب انرژی» تأکید کرد و با بیان اینکه با تغییر این وضع ایران می‌تواند به‌عنوان یک برگ برنده از این شرایط استفاده کند، تصریح کرد: دیپلمات‌های ایران می‌توانند از قرارداد سوآپ گاز به‌عنوان یک برگ برنده در مذاکرات وین استفاده کنند.  

ترابی‌فرد با  تأکید بر اینکه نیاز است ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی قراردادهای بیشتری از این نوع امضا کند، اظهار کرد: باید تلاش کنیم کشور در مسیری قرار گیرد که غیرقابل تحریم باشد، اقدام‌های اقتصادی خودمان نقش مهمی در قرار گرفتن در این مسیر خواهد داشت.

قرارداد سه‌جانبه سوآپ گاز از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان از خاک جمهوری اسلامی ایران به مقدار سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب روز یکشنبه (هفتم آذرماه) با حضور رؤسای جمهوری ایران و جمهوری آذربایجان در ترکمنستان و در حاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) امضا شد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41983

کلیدواژه

سوآپ گاز

تحریم‌پذیری

کارشناس اقتصادی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها