نفت / شناسه خبر: 41309 / تاریخ انتشار : 1400/6/24 11:57
|

برای نفت بیشتر تا ماه آینده صبر کنید

آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اعلام کرد جهان برای عرضه بیشتر نفت باید تا اکتبر منتظر بماند زیرا تولید از دست رفته پس از وقوع طوفان آیدا افزایش تولید اوپک پلاس را خنثی کرده است.

نفتی‌ها /آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف کنندگان بایستی از رشد قوی تولید برخوردار می شدند زیرا اوپک و متحدانش به تسهیل محدودیت عرضه ادامه می دهند اما عرضه جهان در اوت به دلیل مختل شدن غیرمنتظره تولید آمریکا ۵۴۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرد و ماه جاری ثابت می ماند.

این آژانس اعلام کرد اختلال غیرمنتظره تولید، روند صعودی عرضه جهانی نفت را که از مارس آغاز شد، موقتا متوقف کرد اما رشد عرضه در اکتبر ازسرگرفته می شود.

این وضعیت به دلیل روندهای منفی در مصرف سوخت تاثیر چندانی روی قیمتها نداشته است. تقاضای جهانی برای نفت از ژوییه به دلیل افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ و وضع محدودیتهای جدید در آسیا، کاهش پیدا کرده است. نفت خام در بازار نیویورک ماه جاری نزدیک به ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی برآورد کرد مصرف جهانی سوخت از ژوییه تا سپتامبر به طور میانگین هر ماه ۳۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کرده است. با این حال نشانه هایی از مهار شدن موج اخیر شیوع ویروس کرونا وجود دارد و انتظار می رود تقاضا ماه آینده بهبود چشمگیری پیدا کرده و ۱.۶ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند و روند رشد آن تا پایان سال ادامه داشته باشد.

تغییر موازنه عرضه و تقاضا به معنای آن است که امسال روند کاهش ذخایر ادامه پیدا کرده است. ذخایر سوخت در اقتصادهای توسعه یافته ماه گذشته ۳۰ میلیون بشکه کاهش یافت و ۱۸۶ میلیون بشکه پایین متوسط پنج ساله قرار گرفت. ماه جاری هم برداشت چشمگیری از ذخایر صورت خواهد گرفت و تنها در اوایل سال ۲۰۲۲ میزان عرضه به حد کافی خواهد بود تا اجازه دهد ذخیره سازی دوباره انجام گیرد. در این بین، برداشت از ذخایر استراتژیک در آمریکا و چین می تواند تا حدودی شکاف به وجود آمده در عرضه را رفع کند.

طوفان آیدا که در ۲۹ اوت منطقه گلف کاست آمریکا را درنوردید باعث توقف تولید ۱.۷ میلیون بشکه در روز نفت شد. با گذشت هفته ها، صنعت نفت آمریکا برای ازسرگیری فعالیت بسیاری از میادین تقلا می کند و بنا بر پیش بینی آژانس بین‌المللی انرژی، تولید نفت این منطقه ماه جاری ۶۵۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا خواهد کرد.

اگرچه اکثر اعضای اوپک تولیدشان را در اوت افزایش دادند اما شماری از آنها با کاهش تولید روبرو شدند. در مجموع، عرضه اوپک پلاس ۱۵۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۴۱.۵۸ میلیون بشکه در روز رسید زیرا افزایش تولید عربستان سعودی، عراق و روسیه نتوانست کاهش تولید نیجریه، قزاقستان و مکزیک را جبران کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد این گروه ماه جاری افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز را تصویب می کند اما نیجریه، آنگولا و مالزی برای افزایش تولید همچنان مشکل خواهند داشت./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41309

کلیدواژه

آژانس بین‌المللی انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها