نفت / شناسه خبر: 40590 / تاریخ انتشار : 1400/2/22 12:35
|

پیش بینی اوپک از احیای قوی تقاضای جهانی برای نفت

اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود خوش بینی به بهبود قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را با توجه به رشد چین و آمریکا حفظ کرد.

پایگاه خبری تحلیلی نفتی ها | اخبار نفت ، گاز ، پتروشیمی ، پالایش و پخش ، بنزین ، گازوئیل ، میادین نفتی /اوپک در جدیدترین گزارش ماهانه خود خوش بینی به بهبود قوی تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را با توجه به رشد چین و آمریکا حفظ کرد.

اوپک در گزارش ماهانه بازار نفت پیش بینی کرد تقاضا در سال ۲۰۲۱ به میزان ۵.۹۵ میلیون بشکه در روز معادل ۶.۶ درصد رشد می کند و به ۹۶.۴۶ میلیون بشکه در روز می رسد که نسبت به پیش بینی گزارش ماه پیش بدون تغییر ماند.

خوش بینی اوپک به بهبود تقاضا با وجود هشدار نسبت به ابهامات قابل توجه مرتبط با پاندمی و نگرانی نسبت به بحران کووید ۱۹ در هند و تاثیر منفی آن روی قیمتهای نفت حفظ شده است. قیمت نفت برنت از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون ۳۰ درصد رشد کرده و حدود ۶۸ دلار در هر بشکه است.

در گزارش ماهانه اوپک آمده است: هند در حال حاضر با چالشهای مربوط به کووید ۱۹ دست و پنجه نرم می کند و بنابراین با تاثیر منفی آن بر احیای اقتصادی در سه ماهه دوم مواجه می شود اما انتظار می رود روند رشد اقتصادی این کشور در نیمه دوم سال میلادی جاری بهبود پیدا کند.

میانگین هفت روزه موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ در هند روز سه شنبه رکورد زد. پالایشگاههای نفت در هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، نرخ پالایش نفت را کاهش داده اند.

اوپک در گزارش ماهانه اش پیش بینی تقاضا برای نفت در سه ماهه دوم امسال را به میزان ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش داد اما برآوردش از میزان تقاضا در سه ماهه سوم را ۱۵۰ هزار بشکه در روز و در سه ماهه چهارم را ۲۹۰ هزار بشکه در روز افزایش داد.

این گروه نرخ رشد اقتصادی جهانی در سال ۲۰۲۱ را ۵.۵ درصد پیش بینی کرد که ۰.۱ درصد بالاتر از نرخ پیش بینی شده در ماه پیش بود و انتظار دارد تاثیر پاندمی تا ابتدای نیمه دوم سال میلادی جاری تا حدود زیادی مهار شود.

اوپک و متحدانش در آوریل موافقت کردند تولید نفت را از ماه مه به تدریج افزایش دهند. افزایش تولید اوپک پلاس پس از درخواست دولت جدید آمریکا از عربستان سعودی برای معقول نگه داشتن قیمتهای انرژی تصویب شد.

طبق گزارش اوپک، تولید این گروه در آوریل تحت تاثیر افزایش تولید ایران که از مشارکت در محدودیت عرضه اوپک پلاس معاف است، اندکی افزایش یافت و با ۳۰ هزار بشکه در روز رشد، به ۲۵.۰۸ میلیون بشکه در روز رسید.

اوپک پلاس تولیدش را در ماه مه سال گذشته ۹.۷ میلیون بشکه در روز محدود کرده بود تا فروپاشی تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹ را جبران کرد. عمده این محدودیت عرضه همچنان اعمال می شود.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک با اشاره به تاثیر یخبندان تگزاس بر تولید آمریکا، پیش بینی کرد تقاضا برای نفت این گروه در سال میلادی جاری به ۲۷.۶۵ میلیون بشکه در روز می رسد که ۲۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد ماه پیش است. همچنین پیش بینی کرد عرضه غیراوپک ۷۰۰ هزار بشکه در روز رشد خواهد کرد که کمتر از ۹۳۰ هزار بشکه در روز پیش بینی ماه گذشته است.

ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40590

کلیدواژه

اوپک پلاس

تقاضای جهانی

هند

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها