نفت / شناسه خبر: 39437 / تاریخ انتشار : 1399/8/12 15:36
|

چه کسی می‌داند پول نفت کجاست؟

چند روز پیش علی خضریان، نماینده تهران در مجلس یازدهم درباره میزان فروش نفت توسط دولت که گفته بود “متوسط فروش نفت خام ایران و صادرات آن، دوبرابر سال گذشته است.” پرسید.

نفتی ها /چند روز پیش علی خضریان، نماینده تهران در مجلس یازدهم درباره میزان فروش نفت توسط دولت که گفته بود “متوسط فروش نفت خام ایران و صادرات آن، دوبرابر سال گذشته است.” پرسید.
البته این اولین باری نیست که بین نمایندگان مجلس و دولت به اصطلاح رسانه‌ای ها جدال لفظی صورت می‌گیرد؛ که این بار کار به ماجرای فروش نفت ایران و دلار‌های حاصل از آن رسیده است.
در واقع نمایندگان مجلس معتقدند که دولت علی‌رغم تحریم‌ها همچنان میزان قابل توجهی از نفت کشور را می‌فروشد، اما برای تزریق دلار‌های حاصل از آن، منتظر نتیجه انتخابات آمریکاست.
در مقابل اما، دولت سئله اجرای دستورات و دیکته‌های FATF و همچنین مسائل امنیتی مربوط به لو نرفتن اطلاعات فرو نفت در روزهای تحریم را بهانه ایجاد این اوضاع می‌داند.
حالا سوالی که سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس ازدولت دارد این است که چرا علی‌رغم افزایش صادرات نفتی و فراورده‌های آن در سال جاری و بازترشدن دست دولت در تأمین ارز، باز هم شاهد افزایش نرخ ارز هستیم؟
از سویی دیگر کسری نوری، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت نیز گفته است: وزارت نفت قبلا هم اعلام کرده است که اصلا در مورد صادرات، میزان صادرات و درآمد هیچ اظهار نظری نمی کند و موردی که این نماینده مجلس مطرح کرده است را باید از بانک  و و دولت گرفت چون این پول به ما دیگر ربطی پیدا نمی کند.
مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گفت: تمام این اطلاعات جز اطلاعات محرمانه کشور است و ما قبلا هم اعلام کردیم که ما اطلاعاتی در خصوص این موضوع نمی دهیم چون ممکن است که حساسیت هایی ایجاد کند و تمام راه هایی که ما برای فروش داریم لو برود و ما هیچ وقت نه میزان صادرات را اعلام کردیم نه درآمد و  مقصد را حالا این آقایان اعلام می کنند و به همین دلیل باید خودشان پاسخگو باشند.
نوری همچنین در ادامه  افزود: اینکه پول در چه محلی ذخیره می شود و چرا استفاده نمی شود مرجع پاسخگویی آن وزارت نفت نیست و باید از بانک مرکزی و یا جای دیگر سئوال کرد.
حال باید دید در نهایت کدام ارگان باید پاسخگوی وضعیت پیش‌آمده باشد، هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند احتکار ارز توسط برخی نهادها، مدیریت‌نشدن واردات، پیگیری‌نکردن جدی و مؤثر در بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات غیرنفتی، نبود سیاست مؤثر در کنترل و هدایت نقدینگی سبب شده است نرخ ارز به‌طور فزاینده افزایش یابد و دولت محترم به جای پرداختن به ریشه اصلی این مشکل درحال آدرس غلط دادن است./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39437

کلیدواژه

مجلس یازدهم

پول نفت

فروش نفت خام ایران

دیکته‌های FATF

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها