نفتی ها /توربینهای گازی کلاس F از جمله پیشرفتهترین توربینهای گازی موجود در صنعت انرژی هستند که با توجه به ویژگیهای خاص خود، برای تولید برق در نیروگاههای حرارتی بهکار میروند. این توربینها در مقایسه با توربینهای کلاس E از کارایی بالاتری برخوردارند و برای استفاده در شرایط سختتر، راندمان بالاتر و ظرفیتهای بیشتر طراحی شدهاند.
توربینهای گازی کلاس F که توسط شرکتهایی مانند GE و Siemens تولید میشوند، در بسیاری از نیروگاههای برق در سراسر جهان استفاده میشوند. این توربینها بهویژه در بازارهایی که به دنبال افزایش بهرهوری و کاهش هزینهها هستند، محبوبیت دارند. در کنار این دو تولیدکننده بزرگ و مطرح جهان، شرکت مپنا برای بومیسازی تکنولوژی ساخت توربینهای گازی کلاس F ورود کرده و در آستانه بهرهبرداری از نخستین توربین گازی کلاس F تمام ایرانی هستیم.
اردیبهشت سال گذشته بود که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، در بخشی از بازدیدی که از توانمندیهای گروه مپنا داشت، از فرآیند ساخت توربین گازی MGT-۷۵ دیدن کرد و در آن بازدید بود که برای نخستین بار، نوید رونمایی از توربین گازی پیشرفته کلاس F تمام ایرانی داده شد.
محمد اولیا، مدیرعامل گروه مپنا در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر ایران اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری این توربین تمام ایرانی به بهرهبرداری میرسد.
در همین راستا، در روزهای اخیر روتور توربین MGT-۷۵ به عنوان نخستین توربین کلاس F ایرانی پس از عملیات بالانس در دورهای پایین و بالا، با موفقیت "تست اوراسپید" شد. انجام مراحل این تست در مجموعه تست و بالانس شرکت توگا که اخیرا به صورت داخلی بازسازی اساسی شده است، صورت گرفت.
روتور توربین MGT-۷۵ با بهرهمندی از سطح فناوری بالا در حوزه خنککاری و ساخت پرههای داغ و بهرهمندی از طراحی سه بعدی آیرو دینامیکی پرهها در دو بخش کمپرسور و توربین و نیز استفاده از مسیر هوای خنک کاری داخلی روتور مبتنی بر نوآوری داخلی مپنا طراحی و ساخته شده است.
ظرفیت این توربین در سیکل ساده ۲۲۲ مگاوات و در سیکلترکیبی ۳۳۰ مگاوات است. راندمان آن نیز در سیکل ساده ۳۹.۱ درصد است که در حالت ترکیبی به بیش از ۵۹ درصد خواهد رسید. مهمترین مزیت این راندمان بالا، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی محیطزیست است.
در مسیر توسعه توربین MGT-۷۵، فناوریها و ابزارهای طراحی و تولید به صورت کاملا بومی و ایرانی ارتقا یافته است. توربین جدید کلاس F ساخت گروه مپنا، ضمن بهرهمندی از شاخصهای رقابتی عملکردی در تراز جهانی، امکان تامین نیاز تولید برق داخل کشور مبتنی بر فناوریهای نوین را در کنار امکان حضور در بازارهای منطقهای و بینالمللی رقم میزند.
توربین MGT-۷۵ قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.
علاوه بر توانایی استفاده از سوخت پاکتر هیدروژن، بکارگیری توربین MGT-۷۵ باعث صرفهجویی قابل توجه در مصرف گاز طبیعی و کاهش میزان انتشار دی اکسید کربن میشود.
طراحی و توسعه توربین گاز MGT-۷۵ به گونهای است که این ماشین با حفظ قابلیتهای ممتاز خود، یعنی انعطافپذیری عملکرد و راندمان بالا میتواند در محدوده توانی ۱۹۰ تا ۲۲۰ مگاوات (در سیکل ساده) متناسب با نیاز عرضه شود.
توربینهای MGT-۷۵ را میتوان جایگزین توربینهای قدیمیتر مشغول به کار در نیروگاههای کشور کرد و به این ترتیب، برق را با اثر زیستمحیطی کمتری برای صنایع و شهروندان تأمین کرد./تسسنیم