نفتی ها /رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران، در جدیدترین اظهارات خود با اشاره به موضوع رسانهای شدن کشف ۲۰۰۰ سوخت قاچاق گفت: امکان ندارد ۲۵ میلیون لیتر قاچاق بنزین به صورت خرد یا از جایگاهها باشد، نیاز است که ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا به جایی اینکه در سکوهای جایگاه در شهر تهران محدودیت سوختگیری ایجاد کند، شاهراه اصلی قاچاق را پیدا کند! علاوه بر این قوه قضائیه، فراجا و تمامی دستگاههای مربوطه باید نقشه راهی برای قاچاق بنزین داشته باشند که به صورت جدی به آن بپردازند؛ چراکه قاچاق سوخت در استانهای کشور به راههای متفاوتی صورت میگیرد.
موضوع اما همین شناختن شاهراه است، در واقع برخلاف تصصور عموم حجم اصلی قاچاق، نه توسط مردم عادی بلکه توسط افرادی صورت میگیرد که تواناییشان بیشتر از داشتن یک موتور یا خودروی وانت است؛ آنها که قادر هستند مسیرهای چند کیلومتری را لوله کشی کنند یا آنها قادرند سوخت را از پالایشگاه به وسیله لوله خارج کنند! و این در حالی است که دولت همچنان با استدلال قاچاق سوخت در پی آن است که بتواند قیمت سوخت را به فوب جهانی نزدیک کند و با این رویکرد، قاچاق را به صفر برساند.
در حال حاضر سالانه حدود سه میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه میشود، و این عدد با توجه به روند فعلی مصرف، رو به افزایش است. این وضعیت نگرانکننده، نیازمند راهحلی فوری و پایدار است تا از تشدید بحران اقتصادی و انرژی جلوگیری شود. در این میان، طرح «بنزین به نفر» بهعنوان یک راهحل جامع و نوآورانه مطرح میشود که میتواند بهطور موثر این ناترازی را برطرف کند و کشور را به مسیر پایداری اقتصادی و اجتماعی بازگرداند.
طرح «بنزین به نفر» بهعنوان راهحلی جامع برای رفع ناترازی بنزین در کشور، نهتنها از منظر اقتصادی بلکه از نظر اجتماعی و زیستمحیطی نیز برتریهای چشمگیری نسبت به سایر راهحلها دارد. این طرح نهتنها مسئله قیمتگذاری بنزین را بهطور ساختاری حل میکند، بلکه از تکرار بحرانهای امنیتی و اجتماعی که ناشی از افزایشهای ناگهانی قیمت بنزین است، جلوگیری میکند. در واقع، با این طرح، قیمت بنزین نه توسط دولت بلکه توسط بازار تعیین خواهد شد، که این امر باعث میشود تا هم امنیت انرژی و هم امنیت اجتماعی در بلندمدت تأمین شود.
این راهکار هم اما پیش از با شکستهایی رو به رو شد که باید حتما قبل از پرداختن به آن با بررسی علل ناکامی اش و حل و فصل آنها به اجرای این طرح بیشتر فکر کرد برای خواندن ۱۰ دلیل شکست طرح هر ایرانی ۲۰ لیتر بنزین اینجا کلیک کنید.
همچنین، با اجرای طرح «بنزین به نفر»، تمام افراد جامعه، حتی کسانی که خودرو ندارند، از مزایای این طرح بهرهمند میشوند. در این راستا، افرادی که خودرو دارند نیز به سمت استفاده از سوختهای جایگزین مانند سیانجی حرکت خواهند کرد یا از وسایل حملونقل عمومی بیشتر استفاده خواهند کرد. این تغییر رفتارها میتواند به کاهش تردد خودروهای تکسرنشین، کاهش ترافیک و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. همچنین، این تغییرات میتواند باعث افزایش استفاده از مدلهای جدید تاکسیهای اینترنتی با همسفر شود، مدلی که در حال حاضر نیز موجود است اما به دلیل ارزان بودن بنزین کمتر مورد استفاده قرار میگیرد.
با توجه به اینکه اکنون یک رئیسجمهور در رأس دولت قرار گرفته که موافق و حامی اجرای طرح «بنزین به نفر» است، بهترین فرصت برای اجرای این طرح فراهم شده است. این طرح میتواند بهطور همزمان چندین معضل اساسی کشور را حل کند: از کنترل قاچاق بنزین گرفته تا رفع ناترازی انرژی و کاهش ترافیک و خودروهای تکسرنشین. اجرای صحیح این طرح نهتنها به بهبود وضعیت اقتصادی کمک میکند، بلکه میتواند تحولی مثبت در حوزه حملونقل و محیط زیست کشور به همراه داشته باشد. اکنون زمان آن رسیده است که با بهرهگیری از این فرصت تاریخی، کشور را به سمت پایداری و امنیت انرژی سوق دهیم.