نفت / شناسه خبر: 219838 / تاریخ انتشار : 1403/3/13 16:23
|

ابتکار وزارت نفت در کنترل قاچاق گازوئیل به کار نیامد؟

علی رغم این که جعفری سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی در اوایل ماه جاری از تخصیص سهمیه ناوگان حمل و نقل دیزلی باری و مسافری بر اساس اسناد حمل برای ....

نفتی ها /علی رغم این‌که جعفری سالاری نسب مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی در اوایل ماه جاری از تخصیص سهمیه ناوگان حمل و نقل دیزلی باری و مسافری بر اساس اسناد حمل برای  صرفه‌جویی در مصرف نفت‌گاز (گازوئیل)  گفته بود و طرح را از جمله ابتکار وزارت نفت در کنترل قاچاق گازوئیل برای  توزیع بهتر و کنترل سوخت دیزلی دانسته بود، اما در همه استان‌ها خصوصا استان‌های مرزی و نزدیک به مرز، شاهد صف‌های طولانی برای دریافت گازوئیل در مقابل جایگاه‌ها هستیم که مشکلات زیادی به همراه دارد.

حالا اما رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران کشور، درباره وضعیت توزیع گازوئیل در کشور اظهار داشت: علیرغم تلاش‌های فراوان در توزیع دقیق گازوئیل، متاسفانه ضعف در سامانه‌ها، وجود خودروهای فرسوده، تاخیر در اجرای قوانین و عدم توجه به رعایت عدالت، موجب شده در توزیع گازوئیل هم دولت، هم جایگاه‌های سوخت و هم مصرف‌کننده ناراضی باشند و از این حیث زیان انباشته جایگاه‌ها بسیار بالاست.

موضوع اما اینجاست که با توجه به قیمت پایین و ثبات قیمتی فرآورده‌های نفتی خصوصا در بخش گازوئیل، سیاست دولت‌ها همواره به کنترل و نظارت بیشتر در مورد تولید و توزیع این فراورده بوده است ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم جهت نظارت هدفمند به طوری‌که مصرف‌کننده واقعی با مشکل مواجه نشود؛ شاهد اجرای طرح‌های سلبی و محدودیت‌آفرین بودیم که هرچند موجب کاهش میزان توزیع گازوئیل شده است ولی آسیب‌های فراوانی به بخش خصوصی در توزیع و مصرف وارد کرده است. باید بپذیریم اجرای سیاست‌های غیرقیمتی در بخش سوخت حمل و نقل به حد اعلی انجام شده است و ادامه این سیاست‌ها موجب افزایش نارضایتی‌ می‌شود.

افزون بر این گفته می‌شود، اجرای طرح‌های مختلف، از قبیل منطقه‌ای کردن سهمیه برداشت خودروهای سنگین در جایگاه‌ها، رشد تبعیض در اجرای طرح کدینگ، کاهش ارسال گازوئیل به جایگاه‌ها که موجب شده امکان توزیع گازوئیل به صورت شبانه‌روزی وجود نداشته باشد و خودروها مجبور به مراجعه به جایگاه‌های مختلف یا توقف در مقابل یک جایگاه و انتظار برای رسیدن گازوئیل باشند تا بتوانند سوختگیری کنند، کاهش میزان تخصیص سهمیه به ناوگان یا تاخیر در شارژ این سهمیه‌ها، عدم اجرای دقیق و کامل طرح پیمایش پس از ۵ سال تاخیر و عدم امکان توزیع مکفی گازوئیل به نرخ آزاد و وجود حداقلی کارت آزاد گازوئیل در تعداد اندکی از جایگاه‌ها که با محدودیت‌های زیادی همراه است و اجرای برخی طرح‌ها در برخی استان‌ها منجر به رقابت منفی شده است و شاهد مشکلات و اعتراضات زیادی در این خصوص هستیم.

این که در نهایت شارژ سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین بر اساس بارنامه‌های برخط، میتواند مشکل بارنامه‌های صوری را حل کند و اینکه  آیا مجددا تبعیض و رقابت منفی را موجب می‌شود یا خیر. باید نشست و دید چرا که بدنه توزیع سوخت تحمل مدل آزمون خطا و اجرای طرح‌های بیشتر را ندارد...

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/219838

کلیدواژه

شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها