نفت / شناسه خبر: 189417 / تاریخ انتشار : 1403/2/1 14:41
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران تا دروغ ۱۰۰ میلیون دلاری سهمیه نفت خارجی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها"را  خبر وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران و چند و چون آن آغاز می‌کنیم؛ قانونگذاران آمریکایی پس از حمله موشکی و پهپادی تهران به اسرائیل، در بسته کمک مجلس نمایندگان برای اوکراین و اسرائیل و دیگر متحدان این کشور، تحریم‌هایی را علیه صادرات نفت ایران گنجاندند.

 این تحریم‌ها در صورت تصویب در هر دو مجلس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط جو بایدن و سپس اجرایی شدن، می‌توانند بر صادرات نفت ایران تأثیر بگذارند. زمان دقیق تصویب و اجرای این تحریم‌ها مشخص نیست، زیرا این اقدامات همچنان در حال بررسی است و به رئیس جمهور آمریکا اختیار تخصیص معافیت نیز می‌دهد.

مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان گفت که ممکن است از همین شنبه، کنگره کار بررسی و رای‌دادن به این بسته را آغاز کند.

با وجود طیف گسترده‌ای از تحریم‌های ایالات متحده علیه صادرات نفت ایران، صادرات این کشور در بحبوحه تقاضای چین برای طلای سیاه همچنین فعالیت شبکه‌هایی خارج از سیستم مالی آمریکا که تجارت نفت را انجام می‌دهند، افزایش یافته است.اگر این لایحه به دلایلی از جمله مخالفت شدید جمهوری‌خواهان راست‌گرا شکست بخورد، باز هم ممکن است در اواخر سال جاری، به عنوان بخشی از بسته‌های قانونی دیگر که از حمایت هر دو حزب برخوردار است در کنگره تصویب شود. اقداماتی که ClearView می‌گوید بر تجارت نفت ایران و چین اثر خواهد گذاشت./یورونیوز

حاشیه دوم هم به حواشی ایجاد شده حول و محور میزان سهم نفت از کل سرمایه خارجی می‌پردازد؛ طرح‌های نیمه تمام صنعت نفت و لزوم نوسازی و بهسازی تجهیزات این صنعت دولت را ملزم به جذب سرمایه داخلی و خارجی کرده و آنطور که وزیر نفت گفته این صنعت نیازمند سرمایه‌ای معادل ۲۵۰ میلیارد دلاری است.

در واقع موضوع اینجاست که وقتی این سوال پیش آید که سهم نفت از جذب سرمایه ها در کشور چقدر بوده است؟ متاسفانه پاسخ روشن و شفافی در این خصوص ارائه نشده و حتی شاهد تناقض گویی هایی در این حوزه هستیم. این همان نکته ای است که فرشاد مومنی هم بدان اشاره دارد.
آقای سخنگو در هشتم اسفند ۱۴۰۲ رقم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت را حدود ۴.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت از این نظر بخش نفت نسبت به دیگر بخش‌هایی که جذب سرمایه‌گذاری خارجی کردند شاگرد اول بوده است! اما در ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ می‌گوید سهم بخش نفت از کل سرمایه خارجی جذب شده یک و نیم درصد است! اگر این ۱.۵ درصد درست باشد به معنی این است که کل سرمایه خارجی جذب شده در بخش نفت حدود ۸۲ میلیون دلار است یعنی زیر ۱۰۰ میلیون دلار بوده است
او گفته که آقای سخنگو در هشتم اسفند ۱۴۰۲ رقم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش نفت را حدود ۴.۸ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت از این نظر بخش نفت نسبت به دیگر بخش‌هایی که جذب سرمایه‌گذاری خارجی کردند شاگرد اول بوده است! اما در ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ می‌گوید سهم بخش نفت از کل سرمایه خارجی جذب شده یک و نیم درصد است! اگر این ۱.۵ درصد درست باشد به معنی این است که کل سرمایه خارجی جذب شده در بخش نفت حدود ۸۲ میلیون دلار است یعنی زیر ۱۰۰ میلیون دلار؟ فاصله زمانی این دو اظهار نظر را مقابل چشم خود بیاورید!
رئیس موسسه مطالعات دین و اقتصاد یادآور شد: سال گذشته وزیر نفت اعلام کرد ما فقط با روس‌ها حدود ۴۰ میلیارد دلار قرارداد برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت بسته‌ایم! طول و عرض و ابعاد تناقض‌ها را ببینید، اما آقای سخنگو در سخنرانی ۱۴ فروردین عنوان کرده است که جایگاه روسیه در میان سه سرمایه‌گذار اصلی خارجی در ایران نیز قرار ندارد.
 
البته وضعیت نگران کننده سرمای گذاری تنها محدود به صنعت نفت نیست. جالب است که بدانید آمارهای اعلامی از طرف بانک مرکزی نشان می‌دهد کل تشکیل سرمایه ناخالص از۵۲۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۰ به رقم ۲۷۴ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است. به بیان دیگر، در یک بازه تقریباً ۱۰‌ساله، مقدار مطلق تشکیل سرمایه ناخالص (به قیمت ثابت) در ایران تقریباً نصف شده است.
از طرفی آمارهای موجود نیز از خروج سرمایه از ایران خبر می دهد. بر اساس آمار بانک مرکزی از تراز پرداخت‌های کشور، خالص حساب سرمایه ایران در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار منفی بوده است که می‌توان آن را با اغماض به عنوان «پرواز سرمایه» در نظر گرفت.
روند سرمایه‌گذاری ناکافی در ایران در دهه گذشته به سرمایه‌های فیزیکی خلاصه نشده و استهلاک شدید سرمایه‌های انسانی و طبیعی را نیز شامل می‌شود. بانک جهانی (۲۰۱۹) تخمین می‌زند که «فرار مغزها»، یعنی خروج سرمایه‌های ارزشمند انسانی از کشور، سالانه هزینه‌ای حدود ۵۰ میلیارد دلار را بر اقتصاد ایران تحمیل می‌کند./میز نفت

حاشیه بعدی به ماجرای  مصوبه ای می‌پردازد مه تصویب شده اما گویا توجه چندانی به آن نشده است؛ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی به تازگی گفتند که سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی قطع خواهد شد که فعالان تاکسی های آنلاین مدعی اند که حدود ۱۴ ماه است که هیچ کمک هزینه سوختی دریافت نکرده اند. اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین مابه التفاوت قیمت سوخت آزاد و یارانه ای به اعتبار بانکی رانندگان تاکسی های آنلاین واریز شده که آن هم مربوط به کارکرد ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ بوده است
بررسی های بازار نشان می دهد که اردیبهشت ۱۴۰۲ آخرین مابه التفاوت قیمت سوخت آزاد و یارانه ای به اعتبار بانکی رانندگان تاکسی های آنلاین واریز شده که آن هم مربوط به کارکرد ۲۰ دی تا ۲۰ بهمن سال ۱۴۰۱ بوده است.
با وجود اینکه بیش از یک سال از عدم پرداخت اعتبار سوخت تاکسی های آنلاین می گذرد اما شرکت پخش فرآورده های نفتی تا کنون هیچ پاسخ مشخصی در اینباره نداده و حالا هم که تصمیم به حذف این سهمیه گرفته شده معلوم نیست که چه سرنوشتی در انتظار معوقات قبلی است.

حالا همانطور که اشاره شد شرکت پخش فرآورده های نفتی حدود ۱۴ ماه است که کمک هزینه سوخت تاکسی های آنلاین را پرداخت نکرده و پاسخ مشخصی هم برای آن ارائه نکرده است. نصر معاون عملیاتی تپسی در اینباره به بازار می گوید: متاسفانه درباره معوقات قبلی هم پاسخ دقیق و شفافی اعلام نشده و کاملا وضعیت پرداخت کمک هزینه سوخت یارانه ای برای تاکسی های آنلاین بلاتکلیف است. با وجود پیگیری های متعدد شرکت پخش و پالایش تا حالا درباره پرداخت یا عدم پرداخت این کمک هزینه ها از تاریخ ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ تا پایان سال ۱۴۰۲ به صورت قطعی پاسخی نداده است.
او گفته که در آخرین مکاتباتی که ما انجام دادیم اعلام شده که به دلیل تجمیع یک سری حساب های شرکت پخش و وزارت نفت یک خلایی در پرداخت کمک هزینه ها ایجاد شده است.
سالاری مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی عملکرد ضعیفی را در زمینه هایی همچون تامین نیاز سوخت کشور، جلوگیری از قاچاق، افزایش ظرفیت تولید بنزین و احداث پتروپالایشگاه از خود به نمایش گذاشته، حالا این بار مصوبه دولت را زیر پا گذاشته و پاسخ مشخصی در این خصوص ارائه
نکرده است.

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/189417

کلیدواژه

حوزه نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها