نفت / شناسه خبر: 138724 / تاریخ انتشار : 1402/11/4 15:52
|

پاسکاری ناترازی بنزین ؛ این بار مقصر کیست!

این بار هم وزارت نفت مقصر جدید تبدیل ایران به واردکننده بنزین را معرفی و توپ ناترازی بنزینی را به زمین خودروسازان و وزارت صمت انداخت. داستان چیست؟

نفتی ها /درحالی که آمار رسمی از میزان واردات بنزین به کشور وجود ندارد، رئیس اداره استاندارد شهرستان چابهار از نمونه‌گیری محموله بنزین وارداتی از بندر چابهار خبر داد و جالبتر این که وزارت نفت همچنان در حال پاسکاری مقصر  یا مقصران ناترازی بنزین است.

متوسط مصرف روزانه بنزین در سال جاری (ابتدای سال تا نیمه دی‌ماه) ۱۱۶ میلیون لیتر بوده، اما این رقم در روزهای پرتردد کشور از جمله میانه تابستان و نوروز، ارقام عجیبی چون مصرف بالای ۱۳۰ و حتی ۱۴۰ میلیون لیتری را نیز به ثبت رسانده است.
در سال جاری در برخی روزها مصرف بنزین برابر با میزان تولید بوده، اما در برخی روزها تا بیش از ۲۰ میلیون لیتر کسری در مقایسه میزان مصرف و میزان تولید روزانه ثبت شده است. اگرچه برای جبران این کسری، تولیدات نفتا، ریفورمیت و هوی‌اند برخی واحدهای پتروشیمی نیز به کمک تأمین بنزین کشور آمده‌اند، اما واردات بنزین نیز در سال جاری داشته‌ایم.

جالا جلیل سالاری در جدیدترین اظهار نظر خود گفته که خودروهای بی‌کیفیت مانع صادرات ۵۰ میلیون لیتری بنزین هستند. او با بیان اینکه مصرف سوخت خودروهای تولیدی نسبت به میانگین جهانی بالا است، می‌گوید: اگر خودروها با استاندارد بین‌المللی تولید می‌شد، مصرف بنزین به ۶۰ میلیون لیتر در روز کاهش می‌یافت و می‌توانستیم روزانه ۵۰ میلیون لیتر صادرات داشته باشیم.

موضوع اما اینجاست که پاسکاری کردن ناترازی بنزین دوای درد نیست و پیشنهاد می‌شود دو وزارت نفت و صمت به قانون مراجعه و به مسئولیت‌شان برای جایگزینی خودروهای فرسوده و بنزین‌خوار و تنوع بخشیدن به سبد سوخت کشور عمل کنند؛ چرا که با استمرار سیاست تثبیت قیمت‌ها در افق بلندمدت راهی جز کنترل مصرف باقی نمی‌ماند. پس یکبار هم شده گام‌های بزرگ برای کم کردن مصرف بنزین بردارید.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138724

کلیدواژه

ناترازی بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها