نفت / شناسه خبر: 138714 / تاریخ انتشار : 1402/11/3 14:13
|

ماجرای اجرای شبانه طرحی که شرایط زندگی  مرزنشینان را تغییر داد!

روز گذشته خبر رسید که سهمیه بنزین ۳۰۰۰تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت، بسیاری از این خبر با عنوان "اجرای شبانه کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد" انتقاد کردند ...

نفتی ها /روز گذشته خبر رسید که  سهمیه بنزین ۳۰۰۰تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت، بسیاری از این خبر با عنوان "اجرای شبانه کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین آزاد" انتقاد کردند و آن را یک تصمیم خلق الساعه و عجولانه داسنتند.
در حالی که علت اجرای این طرح و طرحهایی از این دست که این چند ماه اخیر در حوزه پالایش و پخش احرا شده کاهش قاچاق سوخت عنوان شده  اما بنابر آماری که خود مسئولان استانداری سیستان و بلوچستان داده‌اند، حدود ۸۵ درصد قاچاق سیستان و بلوچستان از دیگر نقاط کشور می‌آید، لذا اگر واقعا دغدغه مبارزه با قاچاق سوخت را دارند باید عمده توجه‌شان به این مبادی ورودی استان باشد نه اینکه سهمیه مردم را دچار چالش کنند.
از سویی دیگر با توجه به این که گویا طراحان این طرح اصلا شرایط منطقه و استان‌های پهناوری مانند سیستان و بلوچستان را نمی‌شناسند. به گونه ای  که فاصله یک شهر  تا مرکز استان هزار کیلومتر است و  مردم به شدت با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه هستند  و مجبور هستند از شهرستان‌های محروم به مراکز شهرستان‌ها بروند و طبیعتا باید بنزین باشد.
در همین راستا اما صدای نمایندگاه مجلس سیستان و بلوچستان هم بلند شده، معین‌الدین سعیدی درباره خبر کاهش سهمیه سوخت و تذکر دیروز و امروز خود عنوان کرد: هم دیروز تذکر دادم هم امروز تذکر دادم شما می‌دانید فاصله‌ها در سیستان و بلوچستان بسیار زیاد است و مردم روستا‌ها تا بخواهند به شهر بیایند باید مسافت طولانی را طی کنند متاسفانه در سایر نقاط کشور هم اگر کاهش سهمیه داریم، مردم می‌توانند بنزین آزاد بزنند و با استفاده از کارت بنزین آزاد و می‌توانند آنچه نیاز دارند را از این کارت‌ها تامین کنند.
وی بیان کرد: اینکه بگوییم بنزین ممکن است قاچاق شود برای حجم مشکلاتی که مردم دچارش هستند، دیروز مکاتبه‌ای با آقای مخبر کردیم که این موضوع را حل کنند واقعا احساس می‌کنم این تصمیم عامدانه بوده و برخی درصدد ایجاد نارضایتی در دل مردم در آستانه انتخابات هستند. اگر بنا بر این است که اینقدر فشار بر مردم بیاوریم که بگویند اصلا نخواستیم هزینه بنزین را بیشتر کنید، این را صادقانه به مردم بگوییم؛  اگر بنا است سهمیه بنزین مردم کاهش پیدا کند حداقل کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها قرار گیرد تا حداقل مردم از سوخت آزاد استفاده کنند.
موضوع اما اینجاست که متاسفانه دولت سیزدهم نیز در سیاست‌های اصلاحی انرژی نیز مانند دولت قبل این امر را بدون اطلاع رسانی قبلی انجام در حالی که این امر می‌توانست با تدبیر بهتری صورت پذیرد تا صدای مردم نیز در اعمال این سیاست‌ها شنیده شود و شرایط زندگی مردم مرزنشین نیز در نظر گرفته شود.
البته که باید اقدامات لازم برای کاهش قاچاق سوخت نیز همزمان با این طرح‌ها انجام شود تا هم مردم دچار چالش نشوند و هم سوخت به عنوان سرمایه ملی از جیب دولت به کشور‌های همسایه نرود، اما استفاده از نظرهای کارشناسی و در نظر گرفتن شرایط  و نیازسنجی های  مردم مناطق مختلف موضوعاتی بوده که باید از همان ابتدای ام و قبل از اجرایی شدن این وضوع در نظر کرفته می‌شد.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.


 

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138714

کلیدواژه

سهمیه بنزین

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها