نفت / شناسه خبر: 138029 / تاریخ انتشار : 1402/9/4 07:37
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از قیمت نفت در بودجه ۱۴۰۳ تا مهاجرت متخصصان نفت به عراق!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /با اعلام متن جزئیات لایحه بودجه ۲۴۲۹ هزار میلیارد تومانی۱۴۰۳ ، نخستین موضوعی که از همان ابتدا چشمگیر است کمرنگ شدن نفت در بودجه است، در لایحه بودجه ۱۴۰۳ سهم درآمدهای نفتی کاهش و سهم درآمدهای پایدار افزایش یافته است؛ به گونه‌ای که درآمد مالیاتی تقریبا دو برابر درآمد نفت از سوی دولت پیشنهاد داده شده است.

از سویی دیگر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ سهم درآمدهای مالیاتی تقریبا دو برابر سهم درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز از سوی دولت در نظر گرفته شده که نشانگر اتکای بودجه به درآمدهای پایدار است.

اما نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را هم با این موضوع آغاز میکنیم که هز چند وزیر اقتصاد درباره قیمت نفت در بودجه ۱۴۰۳، دلار را حذف و بجای اعلام رقم دلاری، عدد یورویی اعلام کرده است؛ و گفته است  برای هر بشکه نفت، عدد ۶۵ یورو را در نظر گرفتیم به میزان صادرات روزانه ۱.۳۵ میلیون بشکه؛ اما احسان خاندوزی بهتر از همه می‌داند قیمت نفت در جهان، با دلار تعیین می‌شود و نه یورو  از نگاه رسانه ها او گویا می‌خواهد روحیه ضد دلاری دولت را حفظ کند، ولو در ظاهر!

دومین حاشیه این هفته هم به خبر مهاجرت متخصصان نفت به عراق می‌پردازد.رونق در میادین مشترک باعث مهاجرت نفت و گاز شده و در میادین مستقل باعث گرفتن سهم صادراتی می‌شود، یک پدیده عجیب دیگر هم ایجاد کرده است. نیروی انسانی متخصص در حوزه نفت به شدت به مهاجرت به عراق تمایل پیدا کرده است.

همان نیروهایی که در اهواز روی میادین کار می‌کردند در عراق با پنج تا ۱۰ برابر دستمزد کار می‌کنند. ایران بهترین نیروهای انسانی متخصص در حوزه نفت را دارد درحالی‌که عراق از چنین سرمایه‌ای بهره‌مند نیست اما با پرداخت دستمزدهای بالا توانسته این سرمایه عظیم را جذب کند. امروز با مهاجرت عجیب در نیروهای عملیاتی نفت مواجه هستیم./اقتصاد آزاد

حاشیه بعدی هم نگاهی به استراتژی چین و روسیه در سرمایه گذاری و امضای تفاهم‌نامه‌ با ایران و اجرای قرارداد با عراق می‌پردازد!جدید حضور شرکت‌های چینی و روسی در عراق، با معلق ماندن تفاهم‌نامه‌های نفتی ایران با پکن و مسکو همزمان شده است تا بار دیگر ثابت شود، تحریم ها در حال نابودی منافع ملی است.

روسیه و چین از یک دهه گذشته تا به امروز، سرمایه‌گذاری‌های کلانی را در صنعت نفت عراق انجام داده و روز به روز در حال افزایش همکاری‌های نفتی خود با بغداد هستند؛ روس‌ها با دو شرکت روسنفت و لوک اویل، به قراردادهای جذابی در عراق دست یافته‌اند، چه در کردستان عراق و چه در جنوب این کشور.
روسیه به‌صورت رسمی پس از رفراندوم سال ۲۰۱۷ میلادی، بخش نفت کردستان را کاملاً در اختیار گرفت؛ اما این پایان کار نبود چراکه روس‌ها در بصره عراق نیز فعالیت خود را آغاز کردند و قراردادهای جذابی امضا شد. یکی از این قراردادها، مربوط به میدان قرنه غربی است که لوک اویل، ۸ میلیارد دلار در آن سرمایه‌گذاری کرد و چند روز پیش، قرارداد فاز دوم آن نیز منعقد شد.
این اتفاق در حالی رخ داد که لوک اویل تا اواخر سال ۲۰۱۸ برای توسعه میادین نفتی آب تیمور و منصوری در حال مذاکره با ایران بود، اما پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران، مجبور شد چنین طرح‌هایی را متوقف کند.
بااین‌وجود روس‌ها در بیش از ۸ پروژه نفتی عراق حضور فعال داشته و سهام آن‌ها را در اختیار دارند که نشان می‌دهد مسکو بیش از هر زمان دیگری به فکر منافع خود است.
اما شرکت‌های چینی هم همین وضعیت را دارند؛ سه شرکت سی ان پی سی، ساینوپک و پتروچاینا نفوذ خود را در نفت عراق افزایش داده‌اند؛ روز گذشته بود که پتروچاینا سهامدار توسعه میدان نفتی قرنه غربی ۱ شد تا جای شرکت آمریکایی اگزون موبیل را بگیرد. این شرکت آمریکایی اعلام کرده به دلیل حمله راکتی به دفتر این شرکت و تأسیسات آن، به‌منظور حفظ جان کارکنان خود از این میدان خارج می‌شود. با خروج اگزون موبیل، این پتروچاینا بود که به‌سرعت جای آن را گرفت.
چینی‌ها در بسیاری از پروژه‌های نفتی عراق حضور فعال دارند و سرمایه‌گذاری سنگینی را برای تولید نفت انجام داده و می‌دهند؛ این بخشی از راهبرد بلندمدت پکن برای تأمین امنیت انرژی خود است که ایران در آن جایی ندارد. سه شرکت اصلی نفت چین در بیش از ۱۲ قرارداد مهم نفتی عراق حاضر هستند که بخشی از این قراردادها، مربوط به تولید گاز به‌منظور کاهش وابستگی گازی بغداد به تهران است.
حضور چینی‌ها در نفت عراق به حدی بسیار شده که وزارت نفت این کشور محدودیت‌هایی را برای سرمایه‌گذاری کلان پکن قرار داده است.
در سلسله نشست‌هایی که در اوایل سال جاری در پکن میان مقامات ارشد دولت چین و وزرای خارجه عربستان سعودی، کویت، عمان، بحرین و دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس برگزار شد، بر این موضوع تأکید داشت. قراردادهای شرکت‌های چینی در عراق در بخش‌های گاز، نفت و پالایش را می‌توان در چارچوب رقابت‌های منطقه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاری دانست.
به نوشته اویل پرایس، اعلام پایان مأموریت جنگی ایالات‌متحده در عراق در دسامبر ۲۰۲۱ میلادی و خروج یک‌جانبه از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران در سال ۲۰۱۸ میلادی در رشد نفوذ روسیه و چین در منطقه تأثیر گسترده‌ای داشت./میز نفت

حاشیه آخر این هفته هم به خبر  توقف توزیع گاز مایع با قیمت یارانه‌ای می‌پردازد. معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: توزیع گاز مایع به مصرف‌کنندگانی که مشمول دریافت گاز مایع با قیمت یارانه‌ای نیستند، از ابتدای آذرماه با قیمت اعلامی ماهانه (براساس فوب خلیج‌فارس) انجام خواهد شد.

محسن شاهرخی معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اظهار داشت: آن دسته از مصرف‌کنندگانی که از گاز طبیعی بی‌بهره هستند و مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند، همچنان مانند گذشته می‌توانند گاز مایع موردنیاز خود را با نرخ یارانه‌ای بدون تغییر قیمت دریافت کنند.
وی با اشاره به اجرایی شدن این طرح از ابتدای آذر ماه (روز چهارشنبه، یکم آذر) سال جاری افزود: مشمولان دریافت گاز مایع خانوارهایی هستند که از شبکه گاز طبیعی بی‌بهره‌ هستند و دولت ملکف است برای جبران به این خانوارها به ویژه برای مصارف پخت‌و پز گاز مایع تخصیص دهد. با توجه به شرایط حاکم موظف هستیم که با نرخ یارانه‌ای گاز بدهیم.
معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تأکید کرد: حدود ۹۰ درصد مصرف‌کنندگان گاز مایع مشمول دریافت گاز مایع یارانه‌ای هستند و حدود ۱۰ درصد از مصارف به بخش غیریارانه‌ای تعلق دارد.
شاهرخی تصریح کرد: هم‌اکنون گاز مایع مصرفی در کشور به‌صورت الکترونیکی و از طریق سامانه سدف و تراکنش بانکی توزیع می‌شود و طبق قانون بودجه ۱۴۰۲ مکلف به توزیع الکترونیکی تمامی گاز مایع مصرفی کشور در سال جاری هستیم.
وی افزود: برخی مصرف‌کنندگان تاکنون نتوانسته‌اند مجوز خود را کامل کنند و یا برای ثبت‌نام مراجعه نکرده و از طریق بازار (به‌صورت غیرتراکنشی) گاز مایع مورد نیاز خود را دریافت می‌کردند که پس از این موظف هستیم سوخت توزیعی به این افراد را نیز به صورت شفاف عرضه کنیم.
معاون نظارت بر عملیات بهره‌برداری شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی هدف از اجرای این طرح را اجرای هر چه شفاف‌تر توزیع سوخت در بخش‌ یارانه‌ای و غیریارانه‌ای در کشور اعلام کرد و گفت: قانونگذار برای تامین مصارف آن دسته از مصرف‌کنندگانی که نیازمند گازمایع هستند و به منظور توزیع عادلانه گاز مایع به ویژه در مناطق کم‌برخوردار و  به‌منظور اجرای سیاست‌های دولت مردمی در ارزآوری و ایجاد شفافیت مالی، گاز مایع مصرفی مصرف‌کنندگانی که مشمول دریافت گازمایع یارانه‌ای نیستند را بر اساس قیمت فوب خلیج‌فارس که به‌صورت ماهانه نرخ آن اعلام می‌شود، توزیع خواهد کرد.

شاهرخی تأکید کرد: حجم تخصیصی به مراجعان هیچ محدودیتی ندارد و سهمیه به اندازه کافی تدارک شده و این سهمیه ماهانه به شرکت‌های موزع گاز مایع تخصیص داده خواهد شد و هیچ کمبودی در این باره وجود نخواهد داشت./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138029

کلیدواژه

مهاجرت متخصصان نفت به عراق

قیمت نفت در بودجه تا ۱۴۰۳

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها