نفت / شناسه خبر: 127368 / تاریخ انتشار : 1402/6/19 15:14
|

کارت سوخت کم شد، قاچاق سوخت نه!

زیرساخت‌های نامناسب و سوءمدیریت در کنترل سوخت عامل صف‌های طولانی بنزین در اکثر مناطق سیستان و بلوچستان شده است.

نفتی ها /اوایل امسال بود که به دنبال مواجه شدن دولت با کسری روزانه ۱۳ میلیون لیتری بنزین در کشور،۲ راهکار غیرقیمتی «کاهش سهمیه دوم بنزین کارت سوخت شخصی» و «سامان‌دهی کارت سوخت جایگاه‌ها»  برای مقابله با قاچاق بنزین اجرایی شد.
در همان روزها هم شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گزارشی عنوان کرد در حال حاضر حدود ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت در کشور وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی‌شود ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان‌های مرزی منتقل می‌شود و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌شود.
جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در این باره توضیح داد: بخشی از مصرف بنزین در حوزه قاچاق اتفاق می‌افتد که لازم است برای جلوگیری از آن اقدام‌هایی انجام شود. مقدار قاچاق بنزین کشور روزانه ۵ میلیون لیتر برآورد می‌شود. بخشی از این قاچاق از طریق مهاجرت کارت‌های هوشمند سوخت انجام می‌شود که با طرح‌های مختلف اجرایی تلاش می‌کنیم آن را رصد و از وقوع آن جلوگیری کنیم.
طرح اجرا شد اما موضوع اینجاست که مردم شهرهای مرزی علی‌الخصوص سیستان و بلوچستان همچنان در صف‌های طویل جایگاه‌های سوخت سرگردانند و به نظر می‌رسد جدای از اجرای طرح های اینچنین ضعف نظارت‌ها تبدیل شده به معضلی دامنگیر برای مردم این مناطق.
از سویی دیگر تشکیل صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد نموده تا جایی که به گفته برخی رانندگان، برای سوخت‌گیری به‌ناچار باید سه تا چهار ساعت وقتشان را در این صف‌ها سپری کنند و این در حالی است که بازار قاچاق سوخت رونق زیادی گرفته و قاچاقچیان سوخت و سودجویان به‌شدت به تکاپو افتاده‌اند و برخی از مردم نیز به فروش سهمیه‌های نفت و بنزین خودروی خود روی آورده‌اند که بالطبع با این صفوف طولانی و زیرساخت‌های نامناسب، بنزین‌های قاچاقچیان حتی اگر به آنورمرز هم نرسد در داخل هم با توجه به این کمبودجایگاه‌ها  و زمانبر بودن پروسه سوختگیری بازار سیاهش داغتر و خواهانش بیشتر شده است!

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127368

کلیدواژه

ف بنزین در زاهدان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها