نفت / شناسه خبر: 105856 / تاریخ انتشار : 1401/12/20 14:58
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از رد طرح جنجالی بنزین در مجلس تا ماجرای ماجرای تمدید ترانزیت گازوئیل ایرانی به افغانستان!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته‌های منتهی سال ۱۴۰۱ "نفتی‌ها" را اما با خبرهای پرحاشیه و صدالبته پر مخاطب بنزینی آغاز می‌کنیم.
درحالی‌که قرار بود طرح تخصیص سهمیه بنزین به خانوارهای بی خودرو در سال آینده اجرایی شود، مجلس شورای اسلامی با هماهنگی کامل با دولت، با اجرای این طرح مخالفت کرد.
این طرح به دنبال آن بود که حدود ۴۰ میلیون نفر ایرانی بدون خودرو، با دریافت سهمیه بنزین بتوانند هم خود را در بازار بفروشند و کسب درآمد کنند.
در بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد  بدون هیچ‌گونه تغییری در قیمت‌های سهمیه‌ای ۱۵۰۰ تومانی و آزاد ۳۰۰۰ تومانی، بخشی از بنزین ۳۰۰۰ هزارتومانی که دولت خودش آن را می‌فروشد، در قالب بنزین ۱۵۰۰ تومانی به سرپرست خانوارهای فاقد خودرو داده شود.
سپس این طرح به‌طور شبانه از دستور کار خارج شد که با اعتراض برخی نمایندگان دوباره در دستور کار قرار گرفت. مالک شریعتی یکی از نمایندگان پیگیر این طرح بود که دراین‌باره گفته بود: کمیسیون انرژی و معاون قوانین مجلس نسبت به این موضوع اعتراض کردند که چرا باید این مصوبه از گزارش کمیسیون تلفیق حذف شود؟ نهایتاً، جلسه دیگری در دفتر رئیس مجلس برگزار می‌شود که حسینی رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه می‌گوید مسئولیت حذف این مصوبه را می‌پذیرم تا همه‌چیز پایان یابد.
بااین‌وجود، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور با اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو مخالفت کردند. این نمایندگان به پیشنهاد حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس مبنی بر پیش‌بینی سازوکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو پاسخ منفی دادند.
این اتفاق در حالی رخ داد که تئوریسین‌های اقتصادی حزب حاکم در قدرت بارها از اهمیت اجرایی شدن این طرح گفته بودند و بازوهای آنان در بهارستان پیگیر این طرح بودند که مجموع این تلاش‌ها، به شکست انجامید. این شکست زمانی تأمل‌برانگیز می‌شود که گفته شده دولت خودش بزرگ‌ترین مخالف آن بوده است!

از سویی دیگر در هفته ای که گدشت  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  از تحویل سوخت در ایام نوروز فقط با کارت سوخت شخصی خبر داد و از هموطنان تقاضا کرده  کارت‌های هوشمند سوخت موجود در جایگاه‌های عرضه سوخت، فقط برای سوختگیری موارد اضطراری در نظر گرفته شده است.
متقاضیان درخواست کارت هوشمند سوخت نوشماره و المثنی هم برای پیگیری از وضعیت درخواست کارت سوخت خود، به درگاه www.post.ir مراجعه یا با سامانه یکپارچه ارتباط با مشتریان ۰۹۶۲۷ تماس بگیرند.
توصیه مؤکد می‌شود برای جلوگیری از سو استفاده احتمالی از کارت هوشمند سوخت، نسبت به رمزگذاری روی کارت سوخت اقدام کرده و در صورت فراموشی رمز کارت سوخت شخصی می‌توانید به ادارات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور مراجعه کنید.
برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی هم از در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود و رمز آن به دیگران، جداً خودداری کنید.

حاشیه بعدی  اما باز هم به بنزین اختصاص دارد و از دلایل مخالفت مجلس با پرداخت یارانه بنزین پرده خواهد برداشت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح امروز(سه‌شنبه) و در جریان بررسی بخش درآمدی تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور، پیشنهاد حسین حسین زاده مبنی بر پیش بینی ساز وکاری برای اعطای یارانه بنزین به خانوارهای فاقد خودرو را بررسی و در نهایت با این پیشنهاد مخالفت کردند.
حسین حسین‌زاده در توضیح پیشنهاد خود بیان کرد: این پیشنهاد به اصلاح نظام توزیع یارانه باز می‌گردد و کمک می‌کند تا خانواده‌های فاقد خودرو نیز از یارانه بنزین برخوردار شوند. روزانه حدود ۵۰ میلیون لیتر بنزین توزیع می‌شود و ما در این پیشنهاد قصد داریم ۲۰ میلیون لیتر را به خانواده‌های فاقد خودرو بدهیم. این خانوارها می‌توانند سهمیه خود را به دولت بفروشند و یا به خانواده‌هایی که بیش از دو خودرو دارند به فروش رسانند. هدف از این پیشنهاد محرومیت‌زدایی و اصلاح نظام توزیع یارانه است.
مجتبی رضاخواه در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: براساس این پیشنهاد سهمیه افرادی که اکنون خودرو دارند کاهش پیدا می‌کند پیشنهادی که ارائه شده قصد دارد ۲۰ میلیون لیتر از ۵۰ میلیون لیتر بنزینی که روزانه توزیع می‌شود را به خانواده‌های فاقد خودرو اعطا نماید. این به معنای کاهش سهمیه خانوارهای دارای خودرو است از سویی دیگر زمانی که بنزین به خانوارهای فاقد خودرو داده می‌شود آنها نیز به سراغ فروش آن و بازار می‌روند که خود زمینه افزایش قیمت بنزین را فراهم می‌کند. اگر قیمت بنزین افزایش یابد هزینه حمل و نقل عمومی نیز بالا می‌رود و این به ضرر همه جامعه است.
احمد امیرآبادی فراهانی در موافقت با این پیشنهاد بیان کرد: نزدیک به ۵۰ درصد مردم ایران خودرو ندارند. ما قصد نداریم در این پیشنهاد قیمت بنزین را بالا ببریم بلکه قصد داریم خانوارهای فاقد خودرو از یارانه بنزین استفاده کنند. با این پیشنهاد دولت هیچ‌گونه کمبود بنزینی ندارد ما در زمان انتخابات به مردم دو قول دادیم یکی بحث شفافیت بود یکی بحث عدالت در توزیع یارانه بنزین. براساس این پیشنهاد ۳۲۰۰ میلیارد تومان منابع فقط به دست کمیته امداد می‌رسد. هر خانواده‌ای که دو خودرو داشته باشد ۶۰ لیتر بنزین را دریافت می‌کند این پیشنهاد در راستای عدالت است.
بابک افقهی به عنوان نماینده دولت در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: ممکن است بر روی این طرح که پیشنهاد شده کار کارشناسی صورت گرفته باشد اما با توجه به شرایط فعلی کشور و منابع هدفمندی یارانه‌ها دولت قابلیت اجرای این بند را اکنون ندارد. این طرح ۱۳.۵ میلیون خانوار را در بر می‌گیرد و قیمت بنزین ۳۰۰۰ تومانی را ۱۵۰۰ تومان می‌کند. این یعنی ۱۶ همت از منابع کمیته امداد کاهش پیدا می‌کند. دولت زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح را ندارد و از سویی دیگر باعث ایجاد توقع در جامعه می‌شود.
رحیم زارع ،‌ سخنگوی کمیسیون تلفیق در مخالفت با این پیشنهاد بیان کرد: این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق طرح شد اما نتوانست دو سوم آرا را کسب کند. این پیشنهاد باعث بهم ریختگی بازار می‌شود. ما قبول داریم که نظام توزیع یارانه بنزین باید اصلاح شود اما این راهش نیست. ما در سال آینده یک میلیارد دلار منابع برای واردات بنزین و گازوئیل پیش بینی کردیم و زیرساخت‌ها برای اجرای این پیشنهاد فراهم نیست./ایسنا

حاشیه سوم هم  به آماری دیگر از افت تولید گاز در کشور می‌پردازد.

حمید بازارگان، معاون صنایع پیشرفته و پروژه‌های کلان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اظهار داشت: فاز ۱۴ پارس جنوبی آخرین برگ از کتاب مهم‌ترین پروژه صنعتی کشور پس از انقلاب است که راه‌اندازی آن سبب پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز می‌شود.
وی افزود: این ابرپروژه، بزرگترین پروژه زیرساختی کشور در ۵ سال اخیر بوده که به‌دست متخصصان داخلی به‌انجام رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی شاهد بسته‌شدن پرونده توسعه بخش خشکی میدان گازی مشترک پارس جنوبی هستیم و تکمیل آن، بدون شک در کاهش چالش‌های ناشی از ناترازی گاز در فصول سرد سال، مؤثر است.
معاون ایدرو با بیان اینکه "یکی از موانع مهم پیشِ‌رو توقف اعتبارات این پروژه بود، اما در مدت کوتاهی ظرف سه سال این مسائل حل‌وفصل شد"، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی، بزرگترین پروژه توسعه‌ای کشور در موضوع ساخت داخل پس از تحریم‌های سال ۹۷ بود که هشت شرکت ایرانی در این پروژه به‌صورت کنسرسیومی نقش داشتند و با همکاری خوب وزارتخانه‌های صمت و نفت، سعی کردیم شرکت‌ها را در این زمینه توانمند کنیم.
وی ادامه داد: با رسیدن تولید روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به بیش از ۷۰۰ میلیون مترمکعب، از رقیب قطری خود در برداشت روزانه سبقت گرفته‌ایم و به‌عنوان یک متخصص مخزن اعلام می‌کنم که در فاز ۱۴ پارس جنوبی، مهاجرت گاز در مخزن، از سمت قطر به‌سمت ایران است و این مسئله را دبی برداشت گاز به ما نشان می‌دهد.
بازارگان میزان سرمایه‌گذاری در فاز ۱۴ پارس جنوبی را ۵.۲ میلیارد دلار برشمرد و گفت: با درآمد سالانه حدوداً ۵ میلیارد دلاری این پروژه، یک‌ساله هزینه‌های سرمایه‌گذاری آن بازمی‌گردد.
وی اضافه کرد: از سال ۱۴۰۴ سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افت تولید از این میدان مشترک خواهیم داشت که از امروز باید با اجرای پروژه‌های نگهداشت تولید، به‌فکر جبران افت تولید میدان باشیم./تسنیم

اما حاشیه آخر این هفته هم  به وعده جدید وزیر نفت درباره فاز ۱۱ می‌پردازد .

جواد اوجی در گفت‌ وگو با بخش خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما اظهار کرد: امروز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با ظرفیت دریافت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام به بهره‌برداری رسید که ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب است و این رقم به ظرفیت پالایشی گاز کشور اضافه می‌شود.
وی افزود: افزون بر این، با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه نزدیک به یک تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، یک میلیون تن گاز اتان و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.
وی تأکید کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ ترین پالایشگاه در کشور است که بیش از ۷۵ درصد تجهیزات آن از توان سازندگان داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت پالایشی کشور ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش می‌ یابد که کمک شایانی به بحث تأمین انرژی در داخل کشور خواهد بود.
آقای اوجی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: بر اساس محاسبات کارشناسی، درآمد یک سال محصولات تولیدی در این پالایشگاه، نزدیک به ۳ میلیارد دلار خواهد بود.
وی افزود: این آخرین پالایشگاه منطقه پارس جنوبی است که با اجرای آن، پرونده پالایشگاه‌های گازی در این منطقه بسته شد و با راه‌اندازی فاز ۱۱ ظرف یک تا دو ماه آینده از سوی همکاران من در شرکت ملی نفت ایران، پرونده توسعه پارس جنوبی بسته خواهد شد.
وی تأکید کرد: چهار طرح دیگر نیز امروز به افتتاح رسید که ارزش مجموع این طرح‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است.
وی گفت: با تلاش صنعتگران ایرانی، خوشبختانه زمستان سرد امسال را بدون هیچ خللی در بخش پایین‌دست و بالادست سپری کردیم.

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/105856

کلیدواژه

افت تولید گاز

حاشیه‌های نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها