نفت / شناسه خبر: 95236 / تاریخ انتشار : 1401/10/17 07:58
|

چهلم پتروپارس بدون معارفه!/ آقایان نفت سیزدهم چه برسر سرمایه ملی آوردید؟

برخی معتقدند یک اختلاف قدیمی بین مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت و مدیرعامل اسبق پتروپارس این روزها برسر این شرکت خراب شده تا جاییکه...

نفتی‌ها /آذر جزایری: برخی معتقدند یک اختلاف قدیمی بین مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت و مدیرعامل اسبق پتروپارس برسر این روزهای پتروپارس خراب شده تا جاییکه تقاص آن را بدنه این شرکت با انتخاب مدیرعامل سابق توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت پس داد!
مدیرعاملی که پس از ۹ ماه  مدیریت هم به نوعی بزرگان و سرمایه‌های انسانی این شرکت را مجبور به کوچ از پتروپارس کرد و هم کارشناسان و مدیران پروژه‌های خود را نشناخت.
شنیده‌ها درخصوص مدیرعامل سابق پتروپارس که برای اولین بار توسط مدیرعامل شرکت ملی نفت حکم گرفت بسیار است. از حضور حدود ۱۲ ساعته وی در اتاق مدیریتی‌اش بدون آنکه به شخصی اجازه ورود به اتاقش را بدهد گرفته تا علاقه وی به حلقه‌های انحرافی و نشان دادن عکس‌های مفهومی چون نداشتن فردی بدون سر و سایه خاص و درخواست وی از اعضای هیات مدیره برای تفسیر آن به جای پرداختن به مشکلات و مسایل اصلی شرکت! همان چیزی که تنها شنیده‌هایی بدون تایید است اما حداقل نتیجه آن که شاید این اظهارات را برای مخاطبین به واقعیت نزدیک کند خروج بزرگانی ازاین شرکت است که از ابتدا فرزندان پتروپارس بوده‌اند و در آن رشد کرده اما ناچار به خروج ازاین شرکت شدند.
ازسویی دیگر، در گذشته همواره حکم مدیرعامل این شرکت را مدیرعامل نیکو امضا می‌کرد؛ درحالیکه مدیرعامل اسبق با حمایت مستقیم مدیرعامل شرکت ملی نفت براین جایگاه تکیه زد و پس از آن ظاهرا با ورود مستقیم وزیر نفت به موضوع، باردیگر انتصاب مدیرعامل با حکم مدیرعامل نیکو و با چراغ سبز وزیر نفت صورت گرفت!
اما دراین بین شنیده‌ها حکایت از آن دارد که تا کنون علی رغم گذشت ۴۰ روز از انتصاب مدیرعامل جدید؛ معارفه وی دراین شرکت صورت نگرفته؛ هر چند که گویا مدیرعامل جدید فعالیت خود را از همان روز اول آغاز نموده اما به هرحال نیروی انسانی مأیوس شده پتروپارس این روزها به مدیرعاملی نیاز دارند که از جانب مدیران بالادست حمایت گردد و اینگونه در بین نیروی انسانی پتروپارس جا افتاده وهر روز این احتمال قوت می‌گیرد که مدیرعاملی جدید باردیگر بر صندلی ریاست این شرکت تکیه خواهد زد وعمر مدیریت فعلی چندان نیست. در چنین شرایطی همچنان سیر خروج نیروی انسانی متخصص پتروپارس ادامه دارد و کار به جایی رسیده که کارشناسان خبره پروژه‌ها نیز در حال خروج ازاین شرکت هستند. دراین بین گروه گسترش انرژی پاسارگاد به مدیریت صادق آبادی معاون سابق زنگنه، در حال جذب مدیران و کارشناسان خبره پتروپارس است. کارشناسان و متخصصانی که عمدتا کارخود را حدود ۲۰ سال پیش در پتروپارس آغاز نموده‌اند و فرزندان آموزش دیده همین مجموعه محسوب می‌گردند. اما یاس و ناامیدی نیروی انسانی پتروپارس تا جایی پیش‌روی کرده که هر کدام به دنبال جایی دیگر برای ادامه فعالیت هستند.
اگرچه مدیرعامل فعلی مورد وثوق نیروی انسانی پتروپارس قرار گرفته اما نگرانی بدنه از احتمال برکناری وی از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت به دلیل مخالفت با حضور وی دراین جایگاه باعث شده تا بر مشکلات امروز این شرکت افزوده شود. اما دراین بین "نفتی‌ها" فراتر از هر نگاه سیاسی و جانب گرایانه خواستار یک پاسخ شفاف به این سوال است: (برای یک لحظه تمام احتمالات مختلف ناشی از آنکه "نفتی‌ها" برای چه به این موضوع پرداخته؛نگاه سیاسی به این موضوع چیست؟ و یا آنکه از روی انصاف یا هر چیز دیگری نقد کرده‌ایم را کنار بگذارید!) سوال: وقتی کارمندی در نفت تصمیمی اشتباه می‌گیرد، هیات رسیدگی به تخلفات کارکنان، آن را بررسی و جرایم مختلفی بنابر جرم صورت گرفته لحاظ می‌کند؛ اما آیا برای مدیرانی که انتصابات غلط آنان باعث لطمه به یک شرکت یا یک بخش می‌زند هیات رسیدگی وجود دارد؟ هم اکنون شنیده می‌شود انتصاب مدیرعامل سابق پتروپارس لطمات جبران ناپذیری به این شرکت وارد ساخته؛ آیا واقعا هیاتی وجود دارد که صحت و سقم این موضوع را بررسی و اگر چنین چیزی اتفاق افتاده فراتر از لحاظ جرایم مشخص برای آن فرد که چنین سمتی را پذیرفته؛ مدیری که بدون شناخت لازم از توانایی وی، او را در این سمت منصوب کرده بازخواست گردد؟ این موضوع تنها به انتصابات پتروپارس برنمی‌گردد به تمام بخش‌های نفت مربوط می‌شود. اگر مدیری بداند در صورت انتصاب فردی ناتوان برراس یک شرکت، ممکن است مورد بازخواستی جدی قرار گیرد؛ بنابراین در انتصاب فرد مورد نظر توجهی ویژه نشان می‌دهد؛ نه آنکه در انتصابات تنها به نگاه سیاسی فرد و نزدیکی فرد به تفکرات مدیر بالادست دقت گردد! دراینصورت در اولین وهله توانایی و تخصص فرد و سوابق مدیریتی وی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
در چین شرایطی باید گفت اگر امروز وزارت نفت به این نتیجه رسیده که پتروپارس باید توسط مدیرعامل ۴۰ روزه امروز اداره گردد باید با قدرت از آن دفاع نماید؛ که اولین قدم برگزاری معارفه او برای ایجاد آرامش در بین نیروی انسانی پتروپارس در جهت جلوگیری از خروج آنان و حفظ سرمایه‌های این شرکت است.
شاید لازم باشد در انتهای این گزارش به برخی از مدیران و سرمایه‌های ارزشمند پتروپارس اشاره کنیم که طی ۹ ماه حضور مدیرعامل اسبق این شرکت، و چند ماه بلاتکلیفی مدیریتی آن، رفتن را به ماندن ترجیح دادند؛ که شاید گواهی باشد بر مطالب عنوان شده دراین گزارش و پرهیز خوانندگان بالاخص مدیران نفت از نگاه سیاسی به این نقد و برداشت منصفانه از آن در جهت حفظ سرمایه‌های ملی کشور که یکی از آنان قطعا پتروپارس است!
۱- تقی پورنیا مدیر توسعه کسب و کار (پاسارگاد)
۲- روح الله درویشی مدیر مهندسی نفت و گاز ( او یک)
۳- محمود حاتم آبادی مدیر انستیتو نفت و گاز ( پاسارگاد)
۴- کلاهدوست دبیرهیات مدیره نفردوم توسعه کسب و کار (پاسارگاد)
۵- فرهاد فرزادفر مدیر امور حقوقی (پاسارگاد)
۶- سید عباس مرتضوی پور مجری پروژه فرزاد (پاسارگاد)
۷- روزبهی مدیربرنامه ریزی (پاسارگاد)
۸- سید هادی میرباقری مدیرمنابع انسانی (پاسارگاد)
۹- مهدی سعیدی مدیر پروژه فاز ۱۱ (دوبی)
۱۰-محمد قدیری نیا مدیر برنامه ریزی فاز ۱۱ (دانا)
۱۱-حامد مهرزادگان جانشین مدیر برنامه ریزی (اویک)
۱۲- ارسلان نبیئی مدیر برنامه ریزی پروژه آزادگان( دانا)
۱۳-علیرضا سعیدی مدیر پروژه فاز ۱۲( اویک)
۱۴-مصطفی کریمخانی رئیس حسابداری مالی (اهداف)
۱۵- خروج چندین نفر از کارشناسان تاثیرگذار این شرکت چون مهناز استیری دکترای منابع انسانی از دانشگاه تهران با معدل بالای ۱۹( پاسارگاد)

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95236

کلیدواژه

پتروپارس

اخبار مرتبط

نظرات شما

2 نظر
ناشناس / 1402/11/2 - 00:34
پتروپارس مساوی با رانت،
rateup 0
 ratedown 0
سعید عاطفی / 1401/10/17 - 21:21
پتروپارس، پتروپارس دوران دکتر منوچهری بود بعد اون بقیه مدیرعامل ها به چشم گاو نه من شیرده بهش نگاه کردند که تا میتونند ازش بدوشن
rateup 6
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها