نفتی ها /بررسی روند مصرف سوخت در دنیا نشان میدهد که سبد سوخت حمل و نقل کشورها از سوختهای مایع مثل بنزین و گازوئیل به سمت استفاده از سوختهای گازی مثل CNG و LNG و انرژیهای تجدیدپذیر در حال حرکت است.
جایگزینی سوختهای پاک به جای سوخت مایع در سبد سوخت کشورها، علاوه بر مزایای زیستمحیطی، موجب درآمدزایی دولتها از طریق صادرات فرآوردههای نفتی با قیمت بالا و یا شیفت محصولات نفتی از سوخت به سمت تولید محصولات شیمیایی در پتروپالایشگاهها شده است.
در ایران نیز توسعه صنعت CNG با تمرکز بر جایگزینی بنزین در دستور کار قرار گرفته است. حال سوال اساسی این است که کدام دولت در جهش این صنعت پاک و سودآور در کشور نقش داشته است؟
طبق گزارش شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی، صنعت CNG در دولت نهم و دهم جهش یافت بدین صورت که تعداد جایگاههای CNG از ۷۲ به ۲۰۱۰ جایگاه افزایش یافت و میزان مصرف روزانه CNG نیز از ۰.۴ به ۱۹ میلیون متر مکعب در روز رسید.
تصویر ۱
در دولت یازدهم و دوازدهم، تعداد جایگاههای CNG تنها حدود ۵۰۰ عدد افزایش یافت و میزان مصرف نیز از ۱۹ به ۲۲ میلیون متر مکعب در روز رسید. بدین ترتیب مشخص میشود که صنعت CNG در سالهای ۸۴ تا ۹۲ جهش پیدا کرده است.