نفت / شناسه خبر: 52338 / تاریخ انتشار : 1400/10/25 12:26
|

جزئیات پروژه خط لوله ۹۴۸ کیلومتری انتقال فرآورده نفتی تابش/ تسهیل در تأمین سوخت شرق و شمال شرق‌ کشور

مسیر احداث خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی تابش، از رفسنجان تا مشهد است و از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی با طول ۹۴۸ کیلومتر عبور کرده و سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور را تامین می‌کند

نفتی ها /امروز شنبه ۲۵ دی‌ماه مراسم امضاء قرارداد تامین مالی خطوط لوله انتقال فرآورده نفتی در مسیر رفسنجان، بیرجند، تربت حیدریه و مشهد مابین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و یکی از بانک‌ها با حضور وزیر نفت برگزار خواهد شد.
مجری این خط لوله شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران است و تامین سرمایه آن از محل اعتبارات بانکی و منابع داخلی انجام می‌شود. منابع بازپرداخت اعتبارات نیز از محل ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور است.
احجام این پروژه به صورت احداث ۸۹۶ کیلومتر خط لوله ۲۲ اینچ و ۵۲ کیلومتر خط لوله ۱۸ اینچ مجموعا با تناژ ۱۵۰ هزار تن و احداث ۲ تلمبه‌خانه و ۳ پایانه تعریف شده است.
مسیر احداث این خط لوله انتقال فرآورده‌های نفتی از رفسنجان تا مشهد است و از سه استان کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی به طول ۹۴۸ کیلومتر عبور می‎‌کند (تصویر ۱).

 

تصویر ۱

میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز برای این پروژه بر اساس برآوردهای اولیه ۳۷۲ میلیون یورو خواهد بود؛ زمان شروع پروژه سال ۱۴۰۱ و مدت زمان اجرا چهار سال پیش‌بینی شده است.
از جمله اهداف این پروژه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    انتقال فرآورده با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز
    تامین پایدار سوخت موردنیاز شرق و شمال شرق کشور (استان‌های خراسان جنوبی، رضوی و شمالی)
    کوتاه شدن مسیر انتقال فرآورده
    کاهش مصرف سوخت و کاهش هزینه‌های حمل
    تسهیل صادرات فرآورده به کشورهای همجوار
    استفاده از خط لوله به عنوان جایگزین حمل و نقل جاده‌ای

این خط لوله انتقال فرآورده نفتی با توجه به نقش آن در «تامین انرژی بازار شرق» به عنوان خط لوله تابش نامگذاری شده است. تصویر ۲ جزئیات از این پروژه را نشان می‌دهد.

 

تصویر ۲

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/52338

کلیدواژه

انتقال فرآورده نفتی تابش

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها