نفت / شناسه خبر: 41987 / تاریخ انتشار : 1400/9/10 14:38
|

آغاز مذاکرات رسمی اوپک برای انتخاب دبیرکل آینده

اوپک نخستین مذاکرات رسمی درباره دبیرکل آینده خود را در دیدار روز جاری آغاز می کند.

نفتی ها /اوپک نخستین مذاکرات رسمی درباره دبیرکل آینده خود را در دیدار روز جاری آغاز می کند.

منابع آگاه به اس اند پی گلوبال پلاتس اعلام کردند ریاض از کاندیداتوری هیثم الغیث، نماینده سابق کویت در اوپک برای جانشینی محمد بارکیندو که گزینه محبوب کشورهای آفریقایی متعدد است، حمایت می‌کند. بارکیندو که در شش سال گذشته این سمت را بر عهده داشته است، نمی تواند برای یک دوره دیگر حضور پیدا کند مگر این که گروه درباره جانشین وی به توافق نرسد و از وی برای ادامه ایفای این سمت درخواست شود.

یک منبع آگاه در اوپک که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: سعودیها خواهان تغییر هستند.

رایزنیها درباره انتخاب دبیرکل جدید اوپک در شرایط دشواری مطرح می شود که اوپک و متحدانش از سوی آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر مقصر بالا رفتن قیمتهای نفت قلمداد شده اند و بعضی از نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال احیای لایحه نوپک هستند که اعضای اوپک را برای دستکاری قیمت نفت در معرض شکایت و پیگیرد قرار می دهد. همچنین شیوع واریانت جدید اُمیکرون، نگرانیها نسبت به تاثیر کووید ۱۹ بر تقاضا را تجدید کرده است.

پل شلدون، مشاور ژئوپلیتیک ارشد پلاتس آنالیتیکس در این باره گفت: فشار سیاسی بر اوپک از سوی کشورهای مصرف کننده نفت موضوع جدیدی نیست اما از زمانی که نفت در اکتبر به بالاترین رکورد چند ساله صعود کرد، شدت یافت. برداشت کم سابقه از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا و کشورهای مصرف کننده دیگر که با هدف کاهش قیمتها اعلام شده است، رویه جدی را ایجاد می کند و ممکن است لازم باشد اوپک پلاس آن را در تصمیمات آتی خود در نظر بگیرد.

انتخاب سیاسی پرتنش

برنامه نشست روز جاری اوپک ممکن است شامل انتخاب کردن میان کاندیداهای احتمالی دیگر باشد. منابع آگاه به اس اند پی گلوبال پلاتس گفتند: عراق ممکن است کاندیدایی معرفی کند.

یک دوره دیگر حضور بارکیندو در سمت دبیرکلی اوپک مستلزم این است که مقررات این گروه تغییر کند. با این حال دبیران کل قبلی در سمت خود ماندند تا به وزیران و نمایندگان فرصت بیشتری برای حل اختلاف درباره یک جانشین بدهند.

دبیرکل می تواند به مدت دو دوره سه ساله این سمت را بر عهده بگیرد و چهره عمومی اوپک در مجامع بین المللی و مسئول برگزاری دیدارها از جمله دیدارهای فوق العاده در شرایط حساس بازار خواهد بود. دبیرکل همچنین بر امور روزمره دبیرخانه اوپک در وین نظارت می کند.

این مقام باید با رای ۱۳ عضو اوپک انتخاب شود به همین دلیل فرآیند انتخاب دبیرکل اغلب با اختلافات ژئوپلیتیکی روبرو می شود. نخستین رای در این باره احتمالا در نشست بعدی اوپک در ماه مه یا ژوئن انجام می گیرد.

غیث چهره آشنایی برای وزیران اوپک است و از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به عنوان نماینده کویت در اوپک خدمت کرد و ریاست کمیته فنی مشترک اوپک پلاس را برعهده داشت. وی همچنین عضو و رییس هیات مدیره کمیته حسابرسی داخلی اوپک از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ بوده است.

یک نماینده دیگر اوپک گفت: بسیاری از کشورها هیثم را قبول دارند. وی از زمانی که پست نماینده کشورش در اوپک را ترک کرده، به عنوان معاون بازاریابی بین المللی مدیرکل شرکت کویت پترولیوم خدمت کرده است. هیثم در سابقه خدمت ۳۰ ساله خود، سمتهای دیگری در شرکت کویت پترولیوم در پکن و لندن داشته است.

اتحاد ژئوپلیتیکی اعضای آفریقایی اوپک

اعضای آفریقایی اوپک که در سالهای اخیر افزایش پیدا کرده اند، از ادامه فعالیت بارکیندو حمایت می کنند با این حال وی تاکنون تمایل برای حضور برای یک دوره دیگر در این سمت را اعلام نکرده است. یک منبع آگاه گفت: بارکیندو باید تصمیم بگیرد چه می خواهد.

وی یکی از شاخص‌ترین مقامات نفتی آفریقا به شمار می رود و با در نظر گرفتن تسلط کشورهای خاورمیانه ای مانند عربستان سعودی بر اوپک، از نظر حامیانش مهره موثری است.

بارکیندو سابقه طولانی در اوپک دارد و از سال ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۰ یکی از اعضای نمایندگی نیجریه در این سازمان بوده است و سمتهای متعددی در شرکت ملی نفت نیجریه داشته و از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ ریاست این شرکت را برعهده داشت.

وی سمت دبیرکلی اوپک را در شرایطی برعهده داشت که این گروه اتحاد با روسیه و تولیدکنندگان دیگر را برای به چالش کشیدن رقبایش در صنعت نفت شیل آمریکا تحکیم کرد.با این حال تغییراتی که در چند سال اخیر در عضویت اوپک ایجاد شده است، ممکن است بر رقابت جانشینی هم تاثیر بگذارد.

از زمان آخرین انتخاب دبیرکل، قطر، اکوادور و اندونزی از عضویت اوپک خارج شده و گابن، گینه استوایی و جمهوری کنگو به این گروه پیوسته و نفوذ آفریقا را افزایش داده اند.اگر کشورهای خاورمیانه برای انتخاب غیث و کشورهای آفریقایی برای بارکیندو متحد شوند، رای لیبی، الجزایر، عراق، ایران و ونزوئلا تعیین کننده خواهد بود.

بر اساس گزارش پلاتس، یک منبع آگاه در اوپک گفت: هیثم دوستان خوبی در هیات مدیره دارد. بسیاری از افراد بزرگ همچنان از بارکیندو حمایت می‌کنند. این تصمیم در عالی ترین سطوح سیاسی است.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41987

کلیدواژه

ژئوپلیتیکی

اوپک

دبیرکل

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها