نفت / شناسه خبر: 41938 / تاریخ انتشار : 1400/9/7 07:49
|

"نفتی‌ها" گزارش می‌دهد: خواب پرابهام مدیرعامل شرکت ملی نفت برای آزادگان جنوبی!

دراین گفت‌وگو به برنامه‌ای پرابهام در خصوص آزادگان جنوبی و بازگرداندن چینی‌ها به این پروژه اشاره شدکه شاید لازم باشد نهادهای نظارتی با دقت بیشتری به این موضوع نظر داشته باشند.

نفتی ها /آذرجزایری: روز گذشته مدیرعامل شرکت ملی نفت برای اولین بار جزئیات اهداف خود و یارانش در نفت را تشریح کرد و دراین گفت‌وگوی جامع به برنامه‌ای پرابهام در خصوص آزادگان جنوبی و بازگرداندن چینی‌ها به این پروژه اشاره کرد که شاید لازم باشد نهادهای نظارتی با دقت بیشتری به این موضوع نظر داشته باشند!
 نکته اساسی تحقق  ۲ اتفاق تاریخی توسط ۲ وزیرنفت مختلف در میدان آزادگان جنوبی است. ابتدا اتفاقی است که توسط میرکاظمی دراین میدان رقم خورد و آنهم گرفتن توسعه این میدانِ درحال توسعه از مناطق نفت خیز جنوب و دادن آن به دست چینی‌ها که این خود پر از ابهام است که چگونه میدانی که طبق برنامه و با توان داخلی در حال توسعه بوده و به تولید نیز رسیده باید به خارجی‌ها داده شود تا نتیجه آن برداشت ۱۱ ساله شرکای آن سوی میدان و تامین منافع میلیاردی آنان باشد؟
و دومین اتفاق در زمان وزارت زنگنه در دولت روحانی بوقوع پیوست. زمانیکه زنگنه در روزهای اول وزارتش به منطقه سفر کرد و کارشناسان بر ابهام در MDP نوشته شده توسط چینی‌ها اشاره کردند و ابراز نگرانی کردند که چرا چاه‌های طرف ایران باید با فاصله زیاد از مرز زده شود درحالیکه منطقی آن است که در نزدیکی مرز این اتفاق صورت بگیرد؛ بنابراین باید برنامه توسعه میدان نوشته شده از سوی چینی‌ها بررسی و تغییر کند. ضمن آنکه چینی‌ها  تا آنزمان تنها لایه‌های مشترک راتوسعه داده بودند  و لایه‌های غیرمشترک توسعه داده نشده بود و همچنین اینکه طرف چینی دقیقا آنطرف مرز نیز در حال توسعه همین میدان بود.اما به یکباره زنگنه در کمال تعجب و ابهام چینی‌ها را عزل و همچنان از MDPچینی‌ها بهره می‌برد به نحویکه تا همین امروز نیز از همان برنامه بهره برده می‌شود.
بنابراین باید گفت توسعه میدان آزادگان جنوبی پر از ابهام است که قطعا بازگشت چینی‌ها بهره‌گیری از نسخه‌ای است که روزی میرکاظمی برای این میدان پیچیده بود و روزی زنگنه بر ناکامی‌ها و دشواری‌های توسعه آن دامن زده است.
اما راه حل اساسی برای این میدان و یا هر میدان دیگر کشور بالاخص میادین مشترک چیست؟  
به اذعان کارشناسان بهترین راه این است که ما در میادین نفتی خود که بیش از صد سال تجربه متخصصان فنی ایرانی را در خود جای داده اند انتظار نوشتن برنامه توسعه از سوی خارجی‌ها را نداشته باشیم. چراکه صاحب مخازن ایران است و باید برای نوشتن برنامه‌های توسعه‌ای میادین خود از متخصصان داخلی بهره ببریم تا جای هر گونه خیانت و یا ابهامی از سوی خارجی‌ها را بگیریم.
ازسویی دیگر فرقی ندارد پیمانکار فعال در میدان چینی و یا آمریکایی است آنچه مهم است باید نظارت هم برعهده متخصصان ایرانی خودمان باشد تا شاید ازاین طریق بتوانیم منافع کشوررا به بیش از گذشته حفظ کنیم.
با اینحال ابهام دراتفاقات صورت گرفته دراین میدان بسیار است؛ اینکه چرا مناطق نفت خیز جنوب یک شبه کنار گذاشته می‌شود درحالیکه با عملکرد این شرکت در آن سال‌ها قطعا ما سال‌ها بود که به تولید حداکثری رسیده بودیم؛ واینکه چرا زنگنه صورت مساله را پاک می‌کند اما جواب را باقی می‌گذارد مسایلی است که باید با توجه به آمار اشتباهی که ازسوی مدیرعامل شرکت ملی نفت اعلام گردیده و تلاش برای بازگرداندن چینی‌ها به این میدان، نهادهای نظارتی بیش از گذشته مدنظر داشته باشند تا شاید باردیگر منافع ملی با تصمیماتی اشتباه بیش ازاین برباد نرود!
"نفتی‌ها" یادآور می‌شود ابهام در برنامه های مورد تاکید خجسته مهر آنچنان زیاد است که این پایگاه تحلیلی-خبری در روزهای آتی به این موضوعات خواهد پرداخت که همه آنان این نکته را هدف گرفته که خامی برنامه‌ها آنچنان زیاد است که باید فکری کرد..

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41938

کلیدواژه

مدیرعامل شرکت ملی نفت

آزادگان جنوبی

میدان نفتی آزادگان جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها