نفت / شناسه خبر: 41714 / تاریخ انتشار : 1400/8/15 07:19
|

پشت‌پرده مدیرعامل نداشتن پتروشیمی‌مروارید چیست؟/ چه کسی می‌خواهد زیان ۱۵۰۰ میلیارد تومانی مطرح نشود؟

تصمیمات غلط در پتروشیمی مروارید این روزها با خداحافظی مدیرعامل تازه استعفا داده آن به یکی از پرحاشیه دارترین مباحث روز صنعت پتروشیمی بدل شده...

نفتی‌ها /تصمیمات غلط در پتروشیمی مروارید این روزها با خداحافظی مدیرعامل تازه استعفا داده آن به یکی از پرحاشیه دارترین مباحث روز صنعت پتروشیمی بدل شده؛ تا جاییکه برخی این تصمیمات پرهزینه و غیرکارشناسی را که حدد ۱۵۰۰ میلیارد تومان تنها در یک تصمیم اشتباه تخمین می‌زنند، نتیجه عملکرد "غ-ج" مدیرعامل اسبق این مجتمع می‌دانند و معتقدند نسبت نزدیک این فرد به "ع-ب" یکی از مدیران جدید نفت دولت رئیسی مانع مطرح شدن این ایرادات و رفع هر چه زودتر آن در قالب تصمیم در جهت تعیین مدیرعامل جدید و حل و فصل این مشکلات پرهزینه شده است.
گفته می‌شود ظاهرا مدیرعامل پتروشیمی مروارید به دلیل اینکه راه اندازی پروژه افزایش ظرفیت را غیرفنی می‌دانسته، در حدود یک ماه است که از سمت خود استعفا کرده و هیات مدیره مروارید نیز به دلیل دخالت‌ مدیر جدید اوجی در یکی از زیرمجموعه‌های تاثیرگذار، هنوز نتوانسته‌اند مدیرعامل جدید انتخاب کنند.
در حال حاضر برخی از کارشناسان معتقدند: بنابرمصوبات هیات مدیره پتروشیمی مروارید سه موضوع مهم شامل تصمیم گیری در خصوص پروژه افزایش ظرفیت واحد اتیلن و خرید توربواکسپندر و همچنین خرید کلدباکس می‌بایست مورد بازبینی و تعقیب قرار گیرد. هر چند که اخیرا طی گزارشی در "نفتی‌ها" و توضیحات روابط عمومی این شرکت وعده داده شده که بالاخره توربواکسپندر مورد نیاز پس از چند سال تاخیر قراراست به زودی به این مجموعه تحویل گردد اما به هرحال ابهامات موجود آنچنان زیاد است که نیازمند بررسی جدی است.
براساس این گزارش، پروژه ۳۰ درصد افزایش ظرفیت از ابتدای سال ۹۸ آغاز و قرار بود ۶ ماه پس از آن اجرائی گردد که تاکنون پروژه تمام نشده وپیش بینی می‌شود تا ۶ ماه دیگر هم این پروژه به سرانجامی نرسد. ضمن آنکه بسیاری از کارشناسان تاکید دارند: دست یابی به ظرفیت های بالاتر از ۷ درصد ظرفیت فعلی دراین پروژه غیرممکن است. این پیش بینی با محاسبات کارشناسی صورت گرفته از سوی منتقدان این طرح که به ایمیل "نفتی‌ها" ارسال گردیده، بدین معنی است که این پتروشیمی تا کنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای افزایش ۷ درصدی ظرفیت تولید هزینه کرده که رقمی پرابهام تلقی می‌گردد.
این درحالی است که گفته می‌شود درزمان تصمیم گیری در جهت افزایش ۳۰ درصدی تولید نیز بارها کارشناسان بر مانعی با عنوان تحریم در جهت اجرای این پروژه اصرار داشتند که ظاهرا"غ-ج" مدیرعامل وقت همواره بربی اثربودن تحریم براجرای این طرح سخن به میان می‌آورده و دراین راستا نیز طرح را در شرایط تحریم اجرائی می‌کند اما امروز با تاخیر جدی در روند کار حتی در زمانیکه توضیحات این مجتمع برای عدم تحویل یک دستگاه به این مجموعه به "نفتی‌ها" ارسال شد بر اثرات تحریم براین امر تاکید شده بود.
نکته قابل تامل دیگر آنکه علاوه بر ابهام در تحویل توربواکسپندر در حال حاضرخبرمی‌رسد بیش از ۲ سال است که ظاهرا در حدود ۲ میلیون یورو به حساب یک شرکت مطرح اروپائی جهت ساخت قطعات کمپرسور به منظور افزایش ظرفیت واریز شده و هیچ پاسخی از این شرکت تا کنون دریافت نشده و البته شنیده می‌شود پتروشیمی مروارید نیز هیچگونه ادعای قانونی علیه این شرکت مطرح نکرده است. به زبانی ساده تر باید گفت پروژه غیرکارشناسی افزایش ظرفیت تا کنون باعث خسارت بیش از ۱۵۰۰ میلیاردی به سهامداران شده و حال که زمان محاسبه و بازخواست است، ظاهرا برخی از مسوولان جدید نفت با اعمال نفوذ سعی بر نادیده گرفتن این تخلفات دارند که در صورت صحت این امر باید نگران بود که افرادی که امروز با شعار مبارزه با فساد به عنوان اولویت کاری خود بر جایگاه فعلی تکیه زده اند قراراست با صنعت نفت و پتروشیمی چه کنند؟

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41714

کلیدواژه

تحویل توربواکسپندر

پتروشیمی مروارید

اخبار مرتبط

نظرات شما

8 نظر
حمید.ش / 1400/8/19 - 15:38
ع.ش دوست نزدیک ربیعی و ختلان است.
rateup 3
 ratedown 0
ناشناس / 1400/8/16 - 12:38
حالا بدتر اینه که آقای ش یار غار ختلان میخواهد مدیرعامل مروارید شود این حواشی هم کار تیم ختلان در عسلویه است
rateup 5
 ratedown 0
حسن / 1400/8/15 - 22:42
کاش فقط همین چیزا باشه ، استخدامهای بی ضابطه و پارتی بازی و حقوقهای الکی برای دوستان و خوردن حق دیگران....
rateup 5
 ratedown 1
ابوذر / 1400/8/15 - 15:25
متصلین به همین اقا در پتروشیمی کیان در حال تکرار مشابه هستند. ارز بی زبون از مملکت خارج می شود و تولیدکنندگان و نیروی کار داخلی هر روز فقیرتر می شود. برای رسانه خیلی سخت نیست اگر بخواهد بفهمد. لطفا پیگیری کنید.
rateup 8
 ratedown 2
ناشناس / 1400/8/15 - 13:25
چرا اینها جواب پس نمیدهند؟چرا اینها محاکمه نمیشوند؟الان هم که بحث مدیرعامل شدن آقای ش یار غار جعفر ربیعی و ختلان است!!!!اینها بازی تیم ختلان نیست که آقای ش مدیرعامل شود؟
rateup 4
 ratedown 2
اصغر / 1400/8/15 - 11:58
دستگاه دولت باید این مدیرعامل ها را باز باز خواست کند
rateup 8
 ratedown 2
محمد / 1400/8/15 - 11:54
چرا این نوع مدیر عامل ها سرمایه های ملت را نابود میکنن و نیرو ستیز هستن
rateup 9
 ratedown 2
فرهاد احراری / 1400/8/15 - 17:13
کاری نداره. برید ببینید آقای غ.ج. از روز اول کارش در شازند تا امروز کجاها بوده و چه کرده؟ و خصوصا اینکه وضع پلنت هایی که ایشون در اون بوده چطور پیش رفته؟ هر جا 1 سال بوده و با کلی سوال بی جواب رفته.
rateup 10
 ratedown 2

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها