نفتی ها /آذر جزایری؛کلمات انحرافی در ویرایش جدید دستورعمل جدید ارزیابی مالی در مناقصات وزارت نفت
- تعیین کمترین قیمت متناسب در مناقصات
- نحوه محاسبه برآورد اولیه
- نحوه محاسبه برآورد بهنگام
- روش های تعیین شاخص های تعدیل قیمت
- تفاوت مناقصات ریالی ، ارزی و ترکیبی
- روشهای تعیین دامنه قیمتهای متناسب و انتخاب برنده
سئوال : بر چه اساسی و معیاری میتوان گفت که چه عددی "کمترین قیمت متناسب" است ؟
پاسخ : اینجا همچون گذشته، سلیقه مناقصه گذار میتواند تعیین کننده باشد!؟چراکه هر فرمول ریاضی شامل یک یا چند عدد پیش فرض است، وقتی دقت برآوردها بسیار پایین است و هیچ ثباتی در پایه قیمتها وجود ندارد،چه باید کرد؟
از سویی دیگر اگر هم ارزی برآورد شود، برای پروژههایی که درصدی از کار از طریق داخل(ریال) قابل پرداخت
است، این موضوع نیز دقت زیادی نخواهد داشت.
سئوال : چرا مدعی شدند که این سند، یک راهنمای کاربردی و رسمی برای تمام دستورالعمل حاضر با هدف تبیین روشهای شفاف، دقیق و قابل استناد در ارزیابی مالی پیشنهادهای مناقصهگران و تشخیص قیمت متناسب، تهیه شده است ؟
آیا مثل همیشه راه / راههای فرار برای دور زدن شرکتهای مناقصهگر وجود دارد ؟
پاسخ : همچون تمام روشهای قبلی، هر شرکتی را که بخواهندبا هر ترفندی در مراحل ارزیابی کیفی،فنی و مالی برنده خواهند کرد؛بنابراین همچنان برای تعیین شرکت برنده راههای فرعی و نامشروع وجود داشته و دارد.
نتیجه:این دستورالعمل نیز باوجود هم اندیشی ۴۵نفره جهت تدوین، باید مجددا توسط افراد متخصص دیگر با رویکرد فسادزدایی کاربردی مورد بازنگری جدی قرار بگیرد؛چراکه با شرایط موجود، اجرای این دستورالعمل نیز بعید است کاری از پیش ببرد. در هر صورت هیچ طرحی در ایران در زمان و با مبلغ اولیه قرارداد، انجام نیافته است؛
این را همه میدانند؛ مجری میتواند به هر شرکتی که دوست داشته باشد، در ادامه پروژه یا پایان کار اعدادی اضافه پرداخت نماید و تاخیرات پیمانکاران را ببخشد.
بنابراین آقای پاکنژاد به دستورالعملی اجراییتر و البته شفافتر چون فرمول محاسباتی و مشخص برای چارچوببندی بخش مالی مناقصات نیازمندیم؛نه صرفا دستورالعملی برای آنکه بگوییم کاری انجام دادهایم!