نفت / شناسه خبر: 270770 / تاریخ انتشار : 1403/7/17 16:44
|

مرهمی که روی زخم نمی‌گذارند/ چرا از ظرفیت بزرگ CNG غافلیم؟

عاقلانه‌‌‌ترین، درست‌‌‌ترین و در دسترس‌‌‌ترین راهکار تعدیل ناترازی بنزین فقط و فقط CNGاست، به نحوی با استفاده از تمام ظرفیت فعلی موجود می‌توانیم ....

نفتی ها /فائزه پناهی_ عاقلانه‌‌‌ترین، درست‌‌‌ترین و در دسترس‌‌‌ترین راهکار تعدیل ناترازی بنزین فقط و فقط CNGاست، به نحوی با استفاده از تمام ظرفیت فعلی موجود می‌توانیم ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر از مصرف بنزین را با CNG تامین کنیم؛ اما انجام این مهم،  همت والا و نگاه ویژه به این صنعت را از سوی مقامات مرتبط می‌‌‌طلبد که متاسفانه به دلایل نامعلومی این کار انجام نمی‌‌‌شود.
در حالی که "CNG" در دهه ۸۰ شمسی توانست مانع از موفقیت تحریم‌های امریکا علیه امنیت انرژی ایران شود و یکی از سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راهکارها برای قطع وابستگی به واردات بنزین باشد اما امروز با وجوداین که  ۲۵۰۰ جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب CNG معادل ۵۰ میلیون لیتر بنزین را داریم، متأسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است؛در واقع مهمترین دلیل کمبود تقاضا برای سوخت سی ان جی عدم حمایت دولت برای افزایش تقاضا بوده است.
با توجه به قوانین و دستورالعمل‌هایی که در این زمینه وجود داشته است و خودروسازان موظف بودند درصد معینی از تولیدات خود را به خودروهای دوگانه سوز اختصاص دهند، متأسفانه شاهد بدعهدی آنها بوده‌ایم و سال ۹۸ مصوبه‌ای ابلاغ شد که یک و نیم میلیون خودرو با حمایت دولت با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، به صورت رایگان دوگانه سوز شوند که به دلیل مشکلات موجود تقریباً با شکست مواجه شد و نزدیک به ۴۰۰ هزار دستگاه از این طریق دوگانه سوز شدند.
از سویی دیگر هم استفاده از خودروهای برقی و به دنبال آن کاهش مصرف بنزین در شرایط کنونی کشور توهمی بیش نیست. با توجه به ناترازی شدید در تولید برق و افزایش مصرف برق در کشور و همچنین تولید برق با استفاده از سوخت‌های فسیلی که خود یکی از عوامل آلوده‌سازی محیط‌زیست در کشور است،  می‌توان اعلام کرد که با شرایط کنونی کشور استفاده از خودرو‌های برقی چندان هم امکان پذیر نخواهد بود.
در نهایت اما معلوم نیست با این که از سال ۹۲؛ بیش از ۱۰ سال، توسعه سوخت CNG متوقف و روزانه ۲۲ میلیون مترمکعب از ظرفیت نصب‌شده CNG بلااستفاده رها شده و در این ۱۰ سال فرصت «جایگزینی CNG با بنزین» و صادرات ۸۰ میلیارد لیتر بنزین معادل ۴۰ میلیارد دلار از دست رفته است، چرا باز هم دولت با وجود ناترازی بنزین، CNG را احیا نمی‌کند؟

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/270770

کلیدواژه

CNG

مصرف گاز CNG

توزیع سوخت CNG

جایگاه‌های CNG دستگاه کارتخوان

صنعت CNG

قیمت CNG

جایگاه فعال CNG

کارشناس بازرسی فنی مدیریت طرح CNG د

جایگزینی CNG به جای بنزین و گازوئیل

جایگاه‌های کوچک مقیاس عرضه CNG

Lada Granta CNG

امکان فروش گاز از طریق CNG

طرح CNG

جایگاه‌های عرضه سوخت CNG

سوخت CNG

بازار CNG

CNG به جای بنزین و گازوئیل

نقش مهم سوخت CNG در خودکفایی در تأمین بنزین

جایگاه عرضه CNG ا

بازگشایی جایگاه عرضه CNG ا

افزایش قیمت CNG

مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران

سرنوشت مبهم مخازن معیوب CNG

فروش مخازن معیوب CNG

ماجرای فروش مخازن معیوب CNG

تقاضا برای سوخت CNG

توسعه صنعت CNG

تست مخازن CNG

عرضه CNG

مقایسه قیمت بنزین و CNG

مصرف CNG

دستگاه نازل CNG

خودروهای CNG‌ سوز

انفجار مخزن CNG

هیئت مدیره انجمن صنفی CNG

اصلاح کارمزد جایگاه‌داران CNG

جایگاه‌داران CNG

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی CNG

توسعه CNG

نسل جدید CNG

CNGسوز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها