نفت / شناسه خبر: 230117 / تاریخ انتشار : 1403/4/19 16:54
|

استفاده از کاتالیست ایرانی در پالایشگاه "ال‌پالیتو" ونزوئلا

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش زیادی از کاتالیست‌های صنایع نفتی، امروز ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی..

نفتی ها /مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با داخلی‌سازی بخش زیادی از کاتالیست‌های صنایع نفتی، امروز ظرفیت ورود ایران به عرصه صادرات کاتالیست صنایع نفتی و تأمین نیاز کشورهای همسایه فراهم است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در همایش انتقال فناوری و بومی‌سازی کاتالیست‌های صنایع پالایشی، پتروشیمی و گاز، اظهار داشت: در گذشته و در دهه 70، به انواع کاتالیست نیاز داشتیم و زمان تحریم‌ها نیز در موضوع کاتالیست دچار مشکل بودیم و به شرکت‌های هندی مراجعه می‌کردیم، اما گام‌به‌گام حرکت کردیم و توانستیم به دانش فنی آن دست یابیم و برای نخستین بار از کاتالیست تولید داخل در واحد ایزومریزاسیون شرکت پالایش نفت اراک استفاده کردیم.

وی افزود: توانسته‌ایم چالش گروه کاتالیست خارجی را حل و بنزین تولید کنیم و امروز می‌توانیم کاتالیست تولید داخلی را به دیگر کشورها صادر کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه "در پروژه فراسرزمینی ال‌پالیتو نیز از کاتالیست ایرانی استفاده کرده‌ایم"، گفت": مصرف کنونی کاتالیست صنایع نفتی حدود 26 هزار تن است، اما با توجه به راه‌اندازی واحدهای ارتقای کیفی نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت، این نیاز رو به فزونی است و می‌تواند زمینه همکاری بیش از پیش شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی با شرکت‌های خارجی را فراهم کند.

وی ادامه داد: امیدواریم بتوانیم از این طریق در یک فرایند رقابتی، امکانات داخلی را برای تولید دیگر کاتالیست‌ها فراهم کنیم و افزون بر آن در زمینه صادرات کاتالیست تولید داخلی به‌ویژه به کشورهای همسایه ورود کنیم.

سالاری با بیان اینکه "در زمینه مبادلات ارزی برای صادرات کاتالیست نیز مشکلی نداریم"، تصریح کرد: امیدواریم با نهایی‌شدن این تفاهم‌نامه‌ و به‌سرانجام‌رسیدن آن، زمینه بومی‌سازی گروه‌های کاتالیستی 5 و 6 را نیز مهیا کنیم./تسنیم

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/230117

کلیدواژه

کاتالیست ایرانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها