نفت / شناسه خبر: 260505 / تاریخ انتشار : 1403/6/11 15:34
|

هشدار ایران به پاکستان درباره تکمیل خط لوله گاز/ قرارداد گازی ایران-پاکستان به گام آخر رسید؟

منابع رسمی پاکستانی اعلام کردند، ایران آخرین اخطار خود مبنی بر اینکه تهران هیچ گزینه‌ای جز شکایت علیه پاکستان به دلیل عدم ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا سپتامبر را ندارد.

نفتی ها /دهم اسفند ماه ۱۴۰۱ بود که  معاون سابق مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت گفته بود : ما در این سال‌یکه در پیش رو دارم، اگر شکایت نکنیم و مراحل قانونی آن طی نشود طرف پاکستانی آزاد می‌شود و ما از نظر حقوقی نمی‌توانیم هیچ اقدامی در مراجع بین‌المللی انجام دهیم و قرارداد گازی ایران-پاکستان به گام آخر میرسد پس اگر شکایت نکنیم همه چیز را از دست داده‌ایم،
این اما در حالی بود که پروژه خط لوله ایران و پاکستان طبق قرارداد اولیه قرار بود تا دسامبر ۲۰۱۴ تکمیل شود و از اول ژانویه ۲۰۱۵ به بهره برداری برسد؛ بعد از بالا کرفتن شکایت و شکایت کشی ها اما در همان سال مقامات ایران به پاکستان اعلام کرده‌اند تا بهار سال ۱۴۰۳ خط لوله‌ای برای دریافت گاز ایران احداث کند وگرنه با جریمه ۱۸ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.
حالا با بدقولی چند باره طرف پاکستانی، منابع رسمی پاکستانی اعلام کردند، ایران آخرین اخطار خود مبنی بر اینکه تهران هیچ گزینه ای جز شکایت علیه پاکستان به دلیل عدم ساخت و تکمیل خط لوله واردات گاز ایران تا سپتامبر را ندارد.
مقامات ارشد دولتی پاکستان گفته‌اند: به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانند پروژه را ادامه دهند؛ در حالی که سخت تلاش کرده‌اند از آمریکا معافیت بگیرند، اما دولت بایدن مخالف این پروژه خط گاز است و در مارس ۲۰۲۴، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه‌ای در کمیته کنگره ایالات متحده گفت که ما به پاکستان در مورد عواقب جدی پروژه خط لوله گاز ایران هشدار داده‌ایم.
تهران تاکنون ادعای طرف پاکستانی مبنی بر عدم امکان دریافت معافیت از آمریکا را مواجه ندانسته و می‌گوید عراق و ترکیه با دریافت معافیت از تحریم‌های آمریکا مدت هاست که از گاز ایران استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، هند نیز در دوره‌هایی برای خرید فرآورده‌های نفتی ایران از آمریکا معافیت دریافت کرده است.
اما در نهایت باید دید با گذشت بیش از یک دهه از تعلل اسلام آباد در قبال قرارداد خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و با توجه به این که ایران بنا بر حسن همجواری و همسایگی، تاکنون اقدام حقوقی برای دریافت خسارت قانونی انجام نداده است؛ این بارقه امید به ثمر خواهد رسید یا خیر....

 

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/260505

کلیدواژه

قرارداد گازی ایران-پاکستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها