نفت / شناسه خبر: 159165 / تاریخ انتشار : 1402/12/26 15:38
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ از ماجرای اختلالی که معلوم نشد به نفع چه کسی‌ است تا گازوئیل ۵ هزار تومانی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این روزهای پایانی حوزه نفت و انرژی به ماجرای یک تعلل و گازوئیل ۵ هزار تومانی می‌پردازد.  با تعلل وزارت نفت در تخصیص سهمیه گازوئیل خودروهای سنگین، یکبار دیگر بحران به بخش حمل و نقل جاده ای در آستانه نوروز رسید. هر لیتر گازوئیل در برخی مناطق به ۵ هزار تومان رسیده است.

 گازوئیل یکی از کالاهای استراتژیک کشور است و همواره بعد امنیتی آن به بعد اقتصادی آن چربش داشته است چراکه ارتباط مستقیمی با معیشت و نیازهای مردم دارد.
یکبار در سال ۱۴۰۱ بود که سوءمدیریت وزارت نفت در تخصیص سهمیه ها به خودروهای سنگین، کشور را در آستانه بحران فرو برد؛ در آن روزها فیلم های متعددی از صف های کیلومتری کامیون ها در شبکه های مجازی منتشر شد که در نوع خود عجیب بود.
خبرگزاری رسمی دولت درباره آن روزها نوشته بود:« نه اعتصابی در کار است و نه تغییری در سهمیه‌بندی گازوئیل اتفاق افتاده است، بلکه با توجه به فصل میوه و صیفی‌جات در مناطق جنوبی کشور، تردد کامیون‌ها به استان‌های جنوبی و حرکت به سمت شمال کشور بیشتر شده و همین موضوع کمبود سوخت در برخی مناطق و به ویژه استان کرمان که شاهراه ترانزیت از جنوب به شمال کشور است، را به دنبال داشته است.»
جلیل سالاری معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در پاسخ به وضعیت پیش آمده گفته بود: «در خصوص توزیع گازوئیل هیچ مشکلی نداریم؛ همه جایگاه‌های ما فعال هستند و عرضه گازوئیل را انجام می‌دهند. یک طرح پیمایش پیش بینی شده که به خودروها، بر اساس تناژ‌های مختلف و میزان پیمایشی که دارند، سهمیه‌ای برای گازوئیل اختصاص داده شده و هدف آن، مدیریت مصرف و جلوگیری از قاچاق است.»
این در حالی است که سخنگوی انجمن صنفی صاحبان اماکن فروش و عرضه فرآورده‌های نفتی سراسر کشور، تقسیم‌بندی گازوئیل میان جایگاه‌ها را عادلانه نمی‌داند:« این که روزانه ۵۲ میلیون لیتر گازوئیل برابر با میزان پیمایش توزیع می‌شود، روی کاغذ منطقی است و مشکل از جایی به وجود می‌آید که مراجعه به برخی جایگاه‌ها بیشتر است اما سهمیه متناسبی به آن‌ها تخصیص داده نمی‌شود و گاهی هم، تخصیص سهمیه میان جایگاه‌ها با اعمال سلیقه از سوی مدیران مناطق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی صورت می‌گیرد.»
حالا اسفند ماه رو به پایان است ولی خبری از سهمیه گازوئیل نیست تا برخی کامیون داران مجبور شوند برای هر لیتر گازوئیل، ۵ هزار تومان بپردازند.
به نظر می رسد وزارت نفت توزیع گازوئیل و مدیریت این بخش مصرف  سوخت را به فراموشی سپرده است و ممکن است تا چند روز دیگر، بحرانی یگر گریبان کشور را بگیرد./میز نفت

 

حاشیه دوم این هفته هم به ماجرای اختلالات کشتیرانی می‌پردازد،  آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، با اشاره به افزایش نیاز به سوخت کشتی‌هایی که مسیر خود را از دریای سرخ تغییر می دهند و چشم‌انداز اقتصادی روشن‌تر آمریکا، پیش‌بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت، بیش از حد انتظار رشد می‌کند.
این آژانس مستقر در پاریس، با توجه به این که عملیات دریایی یمن در دریای سرخ، عرضه را به تاخیر می‌اندازد، در پیش‌بینی قبلی خود تجدید نظر کرد و برآوردش از تقاضای جهانی برای نفت را ۱۱۰ هزار بشکه در روز بالا برد. آژانس بین‌المللی انرژی اکنون انتظار دارد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری، ۱.۳ میلیون بشکه در روز رشد کند.
آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به سوخت مورد نیاز کشتی‌ها گفت: اختلال در مسیرهای تجاری بین‌المللی در پی تحولات دریای سرخ، مسافت کشتی‌ها را طولانی‌تر می‌کند و منجر به سرعت بیشتر کشتی‌ها و افزایش تقاضا برای سوخت بانکر می‌شود.
نیروهای مسلح یمن در همبستگی با مردم فلسطین در جنگ غزه، از اواسط نوامبر، کشتی‌های مرتبط با شرکت‌های اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی را هدف حمله قرار داده اند. تحولات مذکور، تجارت جهانی را در این مسیر که حدود ۱۵ درصد از ترافیک کشتیرانی جهان را تشکیل می‌دهد، مختل کرده است و شرکت‌ها را مجبور به حرکت از سمت جنوب آفریقا کرده و باعث شده سفرهای طولانی‌تر و گران‌تری داشته باشند.
طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، این اختلالات به معنای آن است که در پایان ماه میلادی گذشته، نزدیک به ۱.۹ میلیارد بشکه نفت در دریا بوده که تقریبا بالاترین میزان از زمان پاندمی کرونا است.
مسیرهای طولانی‌تر، تقاضا برای سوخت را افزایش داد و بارگیری کشتی‌ها با سوخت در سنگاپور، به بالاترین حد خود رسید. اما این آژانس هشدار داد با فرونشستن تلاطم پس از پاندمی کرونا و چشم‌انداز اقتصادی ابری، بر تقاضا تاثیر می‌گذارد، حتی اگر اختلالات حمل‌ونقل باعث تقویت تقاضا در کوتاه‌مدت شود.
رشد سالانه تقاضا، به دلیل افزایش بهره وری انرژی و استفاده از وسایل نقلیه برقی، به میزان چشمگیری کمتر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود که به ۲.۳ میلیون بشکه در روز رسید. پیش‌بینی می‌شود کل تقاضا در سال ۲۰۲۴، به ۱۰۳.۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱۰۱.۸ میلیون بشکه در روز در سال گذشته می‌رسد.
بر اساس گزارش شبکه الجزیره، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد اگر اوپک پلاس کاهش داوطلبانه خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ کند، بازار به جای مازاد عرضه، با کسری خفیف روبرو می‌شود و اضافه کرد قیمت نفت در اوایل مارس که بازار تصمیم اخیر اوپک پلاس را مورد لحاظ قرار داد، در بازه محدودی ماند. این آژانس خاطرنشان کرد رشد عرضه نفت از سوی کشورهای غیراوپک پلاس، همچنان به طور قابل توجهی فراتر از رشد تقاضا برای نفت خواهد بود./ایسنا

 

حاشیه سوم  هم همچنان بر مدار مازوت‌سوزی  در اصفهان پرداخته است، برخی کاربران فضای مجازی با انتشار این عکس می‌نویسند نیروگاه شهید منتظری اصفهان، همچنان مازوت می‌سوزاند.زمستان امسال هم مازوت سوزی گریبان نیروگاه های کشور را گرفت و بسیاری از نیروگاه های کشور مجبور به استفاده از ماروت برای تولید برق شدند.

این پدیده در کلانشهرها اعتراضات بسیاری را به همراه داشت به ویژه در استان اصفهان که نفس مردم را تنگ کرده بود.
چند ماه پیش بود که مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تاکید کرد: کمیته اضطرار آلودگی هوای اصفهان تاکید دارد که شرکت ملی گاز و وزارت نفت با توجه به شرایط خاص آلودگی هوای اصفهان به گونه ای برنامه ریزی کنند که تامین گاز نیروگاه شهید منتظری در اولویت قرار بگیرد و اصفهان مجبور به مازوت سوزی نباشد.
بخشی از آلودگی هوای اصفهان در نیمه دوم سال اما مربوط به مصرف گاز توسط مشترکین و نیروگاه‌هاست اما کمبود گاز مصرفی در شرایط برودت هوا در فصل پاییز و زمستان سال گذشته، مصرف مازوت را در چرخه سوخت نیروگاه شهید منتظری قرار داد و شرایط آلودگی هوای اصفهان را سخت‌تر کرد.

 

حاشیه آخر این هفته هم به ماجرای سرقت نفتی از پالایشگاه تهران و تکذیب ان می‌پردازد. هفته گذشته بود که خبری درباره سرقت نفتی از پالایشگاه تهران به رسانه ها آمد که با تکذیب این شرکت پالایشی همراه شد.

شرکت پالایش نفت تهران، خبر سرقت از لوله‌های نفتی پالایشگاه را تکذیب کرد: به اطلاع می‌رساند عصر امروز خبری در خصوص سرقت از لوله‌های نفتی در فضای مجازی انعکاس یافت که جهت تنویر افکار عمومی موارد ذیل را به اطلاع می‌رساند:
 کلیه تاسیسات و لوله‌های فرآورده‌ها و محصولات شرکت پالایش نفت تهران روی زمین بوده و این شرکت لوله نفتی درون زمین (آندرگراند) ندارد.
شرکت پالایش نفت تهران چندی پیش جهت تقویت حریم‌های حفاظتی، اقدام به احداث دیوار امنیتی کرده که مورد تایید شورای تامین استان نیز قرار گرفته است.
خبر منعکس شده مربوط به سال‌های گذشته است که همان موقع با پاسخگویی ارگان‌ها و سازمانهای مربوطه همراه بود. بازنشر آن پس از چند سال و تلاش برای ارتباط این موضوع با شرکت پالایش نفت تهران شائبه برانگیز و مشکوک است.


 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159165

کلیدواژه

حاشیه‌های نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها