نفت / شناسه خبر: 138657 / تاریخ انتشار : 1402/10/27 15:26
|

دوباره وعده جدید دولت برای پایان فلر سوزی/ فلرها خاموش می‌شوند؟

طبق برنامه‌ریزی دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۳ کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد و تا کنون نیز این پروژه ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نفتی ها /سال 99 بود که  با آغاز به کار پالایشگاه بید بلند خلیج فارس، رییس جمهور وعده پایان مشعل سوزی تا ۲ سال آینده را داد،این وعده ها باری خاموشی فلر ها اما قبلتر از این افتتاح هم بود و هنوز هم ادامه دارد اما موضوع مهمی که در این میان وجود دارد این است که فلر ها همچنان روشن هستند و بنابر ویدیدوهایی که هر چند وقت یک بار از سوی مخاطبان به "نفتی‌ها" ارسال می‌شوند به صورت کاملا غیر استاندارد و با ارتفاعات بالایی در حالی سوختن هستند.

ضمن این که همین چند وقت پیش هم ویدئویی از سوختن گاز فلر مشعل های یک سکوی استخراج نفت کشورمان منتشر شد که یکی از کارکنان سکو،  ارتفاع این آتش را 40 متر اعلام کرد در حالی که در سکوی نفتی اماراتی ها خبری از سوختن مشعل نیست!

حالا آنطور که اعلام شده طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، کارخانه گاز و گاز مایع ۳۲۰۰ (پالایشگاه گاز هویزه خلیج فارس)، پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس از طرح‌های به بهره‌برداری رسیده برای تحقق این هدف به شمار می‌آیند و کارخانه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ (دهلران) هم برای این منظور در حال تکمیل است، در مجموع ۵ میلیارد دلار پروژه برای جمع‌آوری گازهای همراه تعریف شده است و تا پایان سال ۱۴۰۴ کل گازهای مشعل جمع‌آوری خواهند شد که  درآمد ۲ میلیارد دلاری برای کشور به همراه دارد.

و جواد اوجی - وزیر نفت نیز در این رابطه اظهار داشته:  کار خوبی در دولت برای گازهای مشعل مربوط به میادین نفتی غرب و شرق کارون انجام شده است. گازهای مشعل میادین نفتی غرب کارون جمع شد. جمع‌آوری گازهای مشعل میادین شرق کارون هم در این دولت پیگیری می‌شود و تا پایان امسال ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل موجود جمع‌آوری خواهد شد.

وی افزود: این مشعل‌ها به پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس می‌آیند و با جمع‌آوری کامل این مشاغل گازی که معادل یک فاز پارس جنوبی است یعنی نزدیک ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه می‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: در پالایشگاه گاز بیدبلند این گازهای سمی و آلوده ولی غنی فرآوری می‌شود و اتان آن به پتروشیمی‌ها ارسال می‌شود. جمع‌آوری این مشعل‌های گازی تذکر رهبری و تاکید رئیس‌جمهوری بوده است که در دولت قبل برای آن اقدامات اساسی انجام نشده اما تا پایان این دولت این مشعل‌های گازی را جمع‌آوری خواهیم کرد.

این اما در حالی است که علی سلاجقه، رییس سازمان حفاظت محیط زیست چندی قبل در خصوص فلرسوزی در استان های جنوبی کشور هشدار داده بود وضمن تعیین مهلت یک ساله برای خاموش شدن فلرهای خوزستان گفته بود:زمانی که پرواز از  شهر اهواز عبور می‌کند، چاه‌های نفت رها شده و فلرها را می‌بینیم که منابع هوا، آب و خاک ما را آلوده کرده و از بین برده است؛مشعل‌های روشن فلر از نظر روحی و روانی روی مردم تاثیر می‌گذارد و از این نظر مثل مازوت است. مازوت هم از آنچه که در میان مردم جا افتاده آلایندگی کمتری دارد اما همین که بگویید جایی مازوت می‌سوزد، مردم حساس می‌شوند و حق  هم دارند چرا که عرصه نفس کشیدنشان با مشکل مواجه شده است.

حال امید است که با تلاش جدی مسئولین امر و طبق وعده های آنها فلر ها خاموش شوند و حتی با تبدیل شدن به خوراک پتروشیمی‌ها،‌ به محصولاتی با ارزش بالا تبدیل شوند تا به چرخه اقتصاد پتروشیمی ها رونق ببخشند و دیگر شاهد هدر رفت سرمایه‌های ملی نباشیم.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138657

کلیدواژه

فلرهای خوزستان

فلرسوزی

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ایران ما / 1402/10/30 - 08:54
متاسفانه در استان فارس میدان نفتی سروستان از سال 91 روزانه حجم زیادی گاز داره میسوزه و با توجه به هدر رفت این حجم گاز در وسط کشور داره میسوزه و متاسفانه همه مسولین فقط نظاره گر هستن و هیچ
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها