نفت / شناسه خبر: 138215 / تاریخ انتشار : 1402/9/14 14:25
|

مجلس با وزارت نفت چه می‌کند؟/ گران شدن کپسول‌های گاز زیر سر چه کسانی بود؟

کمیسیون انرژی مجلس روز گدشته طی جلسه‌ای با تذکر به مسئولان وزارت نفت برای جلوگیری از تکرار سناریوی افزایش یکباره قیمت کپسول‌های گاز از مسئولین وزارت نفت خواست تا مشابه این اتفاق تکرار نشود...

نفتی ها /کمیسیون انرژی مجلس روز گدشته طی جلسه‌ای با تذکر به مسئولان وزارت نفت برای جلوگیری از تکرار سناریوی افزایش یکباره قیمت کپسول‌های گاز از مسئولین وزارت نفت خواست تا مشابه این اتفاق تکرار نشود؛ ضمن این که چندی قبل نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور بابت افزایش قیمت کپسول‌های گاز هشدار داده بود؛ مرادی در این نامه نسبت به عواقب عدم عرضه مناسب سیلندر گاز با توجه به شرایط حساس کشور به بهانه ساماندهی نحوه توزیع گاز مایع (LPG) هشدار داده بود و رفع هرچه سریع‌تر این مشکل را تقاضا داشت.

موضوع اما وقتی جالب می‌شود که بگوییم اصل ماجرا از جایی آغاز شد که از ابتدای آذرماه امسال خبری مبنی بر دونرخی شدن گاز مایع منتشر شد و مطابق این خبر اعلام شد بر اساس تکلیف مجلس در بودجه ۱۴۰۲ به دولت، توزیع گاز مایع برای مصرف‌کنندگان فاقد گاز شهری بدون تغییر با نرخ مصوب یارانه‌ای و برای سایر متقاضیان ‌با نرخ «فوب» خلیج‌ فارس یعنی به قیمت آزاد انجام شود.‌
​​​​​​​با این خبر به یک‌باره قیمت گاز مایع آزاد به حدود ۱۰ برابر افزایش یافت؛ به دنبال این اتفاق مسئولان شرکت پخش فراورده‌های نفتی از خانوارهایی که گاز خانگی ندارند خواست  در سامانه «سدف» نام‌نویسی کنند تا با قیمت مناسب گاز مایع در اختیار آ‌ن‌ها قرار بگیرد.

در واقع مسئولان هدف از دونرخی کردن و به عبارت دیگر آزادسازی قیمت گاز مایع را ساماندهی سازوکار توزیع گاز مایع، جلوگیری از قاچاق، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف عنوان کرده‌اند. در این خصوص مالک شریعتی، نماینده مجلسهم سبت به عواقب افزایش یک‌باره قیمت گاز مایع ابراز نگرانی نموده بود و گفته بود: «متأسفانه وزارت نفت و سازمان برنامه به جای عمل به مصوبات متعدد مجلس و رئیس‌جمهور، در را بر همان پاشنه قبلی می‌چرخانند و تصمیم دارند از طریق آزادسازی قیمت، مانع قاچاق و جبران زیان پالایشگاه‌های نفت شوند».

از سویی دیگر متاسفانه در اجرای این طرح اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفت و مردم بسیاری از مناطق کشور غافلگیر شدند و سامانه سدف و پیچیدگی‌های نام‌نویسی و بررسی و دریافت گاز یارانه‌ای و مشخص نبودن میزان سهمیه را نیز باید به این مسئله افزود که به دنبال این مشکلات، عده‌ای نتوانستند در سامانه سدف ثبت‌نام کنند... برای رفع این مشکلات، دولت اجرای مصوبه افزایش چند برابری قیمت گاز مایع غیریارانه‌ای را لغو نمود و پس از آن مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران اعلام کرد هر کپسول گاز مایع یارانه‌ای بدون تغییر قیمت، ۲۷۹۰۰ تومان به مردم عرضه خواهد شد!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138215

کلیدواژه

گران شدن کپسول‌های گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها