نفت / شناسه خبر: 127373 / تاریخ انتشار : 1402/6/19 20:54
|

ظهور تهدید جدی برای امنیت سوخت جهانی

افزایش دما از تگزاس تا توکیو در تابستان امسال، جدیدترین یادآور مشکل فزاینده برای سیستم انرژی است چرا که گرمای شدید به تهدیدی برای تامین سوخت تبدیل می‌شود.

نفتی ها /گرمای شدید هوا، علاوه بر این که مصرف دستگاه‌های سرمایشی را بالا برده و باعث افزایش شدید تقاضای برای برق می‌شود، به موجی از اختلالات در پالایشگاه‌های نفت منجر شده است. این مسئله، قیمت بنزین را بالا نگه داشته و باعث شد افزایش قیمت دیزل از قیمت نفت خام هم جلو بزند. تابستان امسال بسیار طاقت‌فرسا بود و پس از ثبت گرم‌ترین ژوئن، ژوئیه هم به عنوان گرم‌ترین ماه ثبت‌ شده در تاریخ جهان اعلام شد.

طبق گزارش گروه مک کواری، گرمای شدید منجر به کاهش حداقل دو درصدی نرخ پالایش نفت توسط پالایشگاه‌ها در سراسر جهان طی دو ماه گذشته شد.

هر چند این نرخ ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما این اختلالات در شرایطی پیش آمد که سیستم پالایش پیش از آن، به دلیل سال‌ها سرمایه گذاری اندک و محدودتر شدن عرضه به دلیل جنگ در اوکراین، تحت تاثیر قرار گرفته بود.

بن لوکاک، یکی از مدیران واحد تجارت نفت شرکت بازرگانی ترافیگورا، در مصاحبه‌ای در سنگاپور در این باره گفت: شرایط آب و هوایی به شدت متغیری که امسال شاهد آن بودیم، واقعا مشکل بزرگی است. گرمای شدید، مشکلات بزرگی را برای پالایشگاه‌ها در اروپا و آمریکا به وجود آورده است و آنها را با اختلالات بیشتر و مشکلاتی روبرو کرده که رفع آنها دشوارتر است.

طبق برآورد شرکت مشاوره  FGE، پالایش نفت در اروپا در تابستان امسال نسبت به سال گذشته، ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. طبق آمار مندرج در گزارش بررسی آماری انرژی جهانی شرکت بریتیش پترولیوم، این رقم معادل حدود شش درصد از تولید منطقه‌ای است.

به گفته استیو سایر، مدیر بخش پالایشگاه و پایین دستی FGE، بیش از نیمی از این کاهش تولید، به دلیل گرمای شدید بوده است.

علاوه بر محدودیت عرضه، افزایش دما باعث افزایش تقاضا برای نفت کوره شده است که معمولا برای تولید برق در خاورمیانه و جنوب آسیا استفاده می‌شود. همچنین با خشک کردن آبراه‌های مهمی مانند رودخانه راین و کانال پاناما، به هزینه‌های حمل و نقل افزوده است.

گرمای شدید برای شبکه‌های برق بیشتر از پالایشگاه‌های نفت، مشکل‌ساز بوده است اما تاثیر آن روی بازارهای سوخت، به دلیل کاهش ذخایر، افزایش یافته است. ذخایر سوخت‌های تقطیری آمریکا از جمله دیزل، نزدیک به پایین‌ترین سطح فصلی پنج ساله قرار دارد.

فقط افزایش جیوه نیست که عملیات پالایشگاه‌ها و قیمت سوخت را تهدید می‌کند.

هنینگ گلای اشتاین، مدیر اقلیم انرژی و منابع در گروه اوراسیا می‌گوید: تغییرات اقلیمی باعث زمستان فوق العاده سرد در نیمکره شمالی شده است زیرا اقیانوس آرام گرم‌تر می‌تواند به سمت شمال حرکت کند و طوفان قطبی را به جنوب بکشاند و باعث ایجاد موج‌های سرد در شمال آسیا، اروپا و آمریکای شمالی شود.

یخ زدگی در آمریکا در اواخر دسامبر، نمونه‌ای از این وضعیت بود. پارسلی اونگ، رئیس تحقیقات انرژی و مواد شیمیایی آسیا در شرکت «جی پی مورگان اند چیس» گفت: ظرفیت پالایشگاه‌ها طی مدت مذکور، حدود دو میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، افزایش اختلالات پالایشگاهی ناشی از تغییرات اقلیمی، مجموعه چالش‌های رو به رشد را منعکس می‌کند، آن هم در زمانی که جهان تلاش می‌کند استفاده از سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارد و در عین حال، با تاثیر آنها روی اقلیم مقابله کند./ایسنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127373

کلیدواژه

امنیت سوخت جهانی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها