نفت / شناسه خبر: 127352 / تاریخ انتشار : 1402/6/18 14:45
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از ابهام در مصوبه نرخ خوراک صنایع تا صحت‌سنجی آمارهای جدید از درآمد نفتی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته "نفتی‌ها" را با سوژه پرحاشیه این چند وقت اخیر یعنی  نرخ مصوب خوراک صنایع آغاز می‌کنیم؛ هیئت وزیران بالاخره از مصوبه افزایش سقف قیمت خوراک گاز که در اردیبهشت‌ماه به آن رای داده و بورس را ریزشی کرده بود، عقب‌نشینی کرده و نرخ خوراک را به فرمول بازگردانده است؛ برخی معتقدند که اکنون کف قیمت خوراک گاز برای صنایع پتروشیمی پنج هزار تومان تعیین شده اما برخی تحلیلگران بازار سرمایه این برداشت را اشتباه توصیف کرده و معتقدند که این فرمول برای قیمت گاز کف تعیین نکرده است.
حسن کاظم‌زاده دیگر تحلیلگر ارشد بازار سرمایه نیز در خصوص ابهامات مصوبه جدید نرخ خوراک پتروشیمی‌ها عنوان کرد: متن مصوبه جدید هیات دولت در مورد نرخ گاز خوراک اشاره به این دارد که قیمت گاز در بازار تعیین شده نمی‌تواند از پنج هزار تومان کمتر باشد و از نرخ گاز صادراتی ایران بیشتر باشد.
او در این باره توضیح داد: فرمول نرخ گاز مصوب سال ۹۴ و اجزای اصلی دارد؛ قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده و معدل قیمت داخلی، صادراتی و وارداتی دارد که هر کدام از این دو جزء، ۵۰ درصد وزن دارند. طبق مصوبه، قیمت گاز طبعیی در بازار تعیین شده (که میانگین چهار هاب بین المللی است) و نمی‌تواند از پنج هزار تومان کمتر باشد. بسیاری به اشتباه فکر کردند خروجی فرمول یعنی نرخ نهایی خوراک گاز نمی‌تواند از پنج هزار تومان کمتر باشد در حالی که این اشتباه است.
کاظم‌زاده بیان کرد: نرخ پنج هزار تومان برای قیمت گاز طبیعی در بازار تعیین شده یعنی اینکه با دلار ۳۸۰۰۰ تومان میانگین هاب‌های بین‌المللی کمتر از ۱۳ سنت نباشد. می‌دانیم که میانگین هاب‌های بین‌المللی همواره بالاتر از این عدد بوده حتی در دوران قبل از بحران گاز در اروپا.
این تحلیلگر بازار سرمایه نیز  نتیجه گرفته است که نرخ خوراک گاز پتروشیمی می‌تواند کمتر از پنج هزار تومان باشد و کفی ندارد. این قیمت گاز طبیعی است که در بازار تعیین شده و کف و سقف دارد.

 

حاشیه دوم این هفته هم به ادعای جدید شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان گازی آرش می‌پردازد.شورای همکاری خلیج فارس در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره میدان گازی آرش ادعاهایی را در این خصوص مطرح کرد.
بر اساس این گزارش، شورای وزیران شورای همکاری خلیج فارس با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که میدان نفتی و گازی «الدره» یا همان آرش تحت مالکیت انحصاری عربستان سعودی و کویت قرار دارد.
میدان مشترک گازی آرش در شمال خلیج فارس، در پیچیده‌ترین جغرافیای سیاسی دریایی جهان میان کشورهای ایران و کویت واقع شده است.
پیچیدگی‌های جغرافیای سیاسی در شمال خلیج فارس، مسائل تکنیکی و فنی بسیار زیاد، همینطور اختلاف حقوقی و برداشت‌های متفاوت از قوانین بین‌المللی و دریایی موجب شده است که اختلافات بر سر این میدان انرژی مهم برطرف نشود.
در مقاطعی دولت کویت و در زمان‌هایی دولت ایران به دنبال آغاز بهره‌برداری از ذخایر انرژی این منطقه حساس بود که به دلیل برطرف نشدن اختلافات و عدم امضای قراردادی دوجانبه به بعدها موکول شده است./مهر

 

حاشیه سوم این هفته به اظهارات مسعود کرباسیان  مدیرعامل پیشین شرکت ملی نفت ایران درباره آمارهای صادارت نفت ایران می‌پردازد. در هفته ای که گذشت یکی از رسانه‌های نزدیک به دولت، مدعی شد که درآمد نفتی دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۲ معادل کل درآمد نفتی در سال ۹۹ بوده است. مسعود کرباسیان که در سال ۹۹ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران بود، به تجارت‌نیوز گفت: حالا که بحث طرح چنین ادعاهایی است، رسانه‌های نزدیک به دولت بگویند که اندازه کل تاریخ درآمد نفتی داشته‌اند و خود را به سال ۹۹ محدود نکنند.

وی در رابطه با اعداد و ارقام مورد اشاره، به تجارت‌نیوز گفت: باید این میزان صادرات روزانه نفت را در ارزش آن ضرب کرد تا حاصل جمع آن به دست آید. آن‌طور که این رسانه نزدیک به دولت ادعا دارد، کشور باید در سال حدود ۲۰۰ میلیارد درآمد داشته باشد و این ادعایی بزرگ است.
وی ادامه داد: چرا رسانه‌های دولت در ادعاهای خود اعداد و ارقام را کوچک در نظر می‌گیرند؟ وقتی حساب و کتابی وجود ندارد و اصطلاحاً کنتور نمی‌اندازد، به آنها پیشنهاد می‌‎کنم بگویند دولت رئیسی به اندازه کل تاریخ درآمد نفتی دارد و خود را به سال ۹۹ محدود نکنند.
او خاطرنشان کرد: کسب درآمد نفتی در شرایط کنونی برای ایران یک رویاست؛ البته من امیدوارم به این عدد برسیم و چنین درآمدی در زندگی مردم خود را نشان بدهد.
تحریم‌ها در دولت روحانی شدیدتر بود
کرباسیان با دعوت دولت کنونی و رسانه‌ها به قضاوت عادلانه تشریح کرد: وقتی مقایسه‌ای انجام می‌شود، مشکلات زمان دولت روحانی باید در نظر گرفت. در آن مقطع دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بود و شدت تحریم‌ها در بالاترین حد خود قرار داشت و اقتصاد ایران هر روز با مشکل جدیدی دست و پنجه نرم می‌کرد.
مطالعه بیشتر: رویکرد جدید ایران در واردات گاز از ترکمنستان/ کمبود گاز حل می‌شود؟
وی ادامه داد: علاوه براین، مسئولان دولت کنونی حتما به یاد دارند که در زمان دولت روحانی حتی کشتی‌های ایران را هم می‌زدند و شرایط به هیچ عنوان عادی نبود.
دومین وزیر اقتصاد دولت روحانی در پایان یادآور شد: گذشته از این، در سال ۱۳۹۹ پاندمی کرونا هم شکل گرفت و قیمت نفت در بازار جهانی حتی به زیر ۴۰ دلار هم رسید و برای اولین بار در طول تاریخ منفی شد. با این حال در آن زمان دولت توانست بسترسازی کند و به درآمد برسد و آمار آن هم کاملاً روشن و شفاف وجود دارد. شرایط زمان روحانی به هیچ عنوان با حال حاضر قابل قیاس نیست. چراکه در حال حاضر فشارها بسیار کمتر شده و مشکلات به شدت دولت روحانی نیست. اما ادعای درآمدزایی در یک ماه به اندازه کل سال ۹۹ بیشتر شبیه یک شوخی است و انتظار می‌رود آمار آن دقیق‌تر منتشر شود تا صحت‌سنجی صورت بگیرد.

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127352

کلیدواژه

درآمد نفتی

درآمد نفتی ایران

افزایش درآمد نفتی کشور

میزان درآمد نفتی ایران

درآمد نفتی کشور

درآمد نفتی ایرا

وصول درآمد نفتی

درآمد نفتی روسیه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها