نفت / شناسه خبر: 127299 / تاریخ انتشار : 1402/6/11 15:13
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/ازواردات چراغ خاموش بنزین تا پرده برداری از طرح جدید بنزینی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /حاشیه نخست این هفته " نفتی‌ها" را با یک خبر بنزینی آغاز می‌کنیم؛ ​مالک شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درخصوص برخی تصمیم‌گیری‌های اخیر در حوزه بنزین توضیح داد.عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می گوید: در بحث بنزین دو صورت مساله مواجه هستیم، نخستین مساله این است که مردم برای سوخت‌گیری در جایگاه‌های عرضه سوخت از کارت‌های شخصی استفاده کنند و کارت جایگاه کمتر باشد، به این دلیل که از یکسو آمار مصرف دقیق باشد و میزان مصرف مشخص شود و از سوی دیگر تا حدودی جلوی قاچاق گرفته شود. علت هم این است که برخی افراد کارت‌های سوخت را اجاره می‌دهند یا می‌فروشند و این‌ها به لب مرز رفته و زمینه‌ساز قاچاق سوخت می‌شود.

وی ادامه داد: این تکلیف بودجه ۱۴۰۲ بود که با پیشنهاد یکی از همکاران که شناخت دقیقی هم از حوزه پالایش و پخش داشت مطرح شد و حرف دقیقی هم است که وزارت نفت برود و بررسی و تدبیر کند که کارت‌های شخصی استفاده شود.
نماینده تهران در مجلس افزود: وزارت نفت برای اجرای این مصوبه در نخستین گام کارت‌های جایگاه‌ها را محدود کرد که به‌نظر من کار درستی نبود یا حداقل یک کار جامعی نبود چون معلوم بود که تا یک حدی می‌شود این را دنبال کرد و همین ازدحام‌ها قابل پیش‌بینی بود که من هم به مسئولین وزارت نفت گفته بودم که ممکن است این اتفاق بیفتد و خب عقب‌نشینی هم کردند و این در عمل نشان داد که تصمیم درستی نبود.
شریعتی در ادامه با اشاره به ورود به روند ناترازی تولید و مصرف بنزین در کشور، عنوان کرد: مساله دوم این است که از امسال تولید بنزین ما منفی شده است. به جهت اینکه در سال‌های گذشته دولت‌های قبل خیلی روی پالایشگاه‌سازی کار نکردند و پیش‌بینی افزایش تولید نداشتیم، از آن طرف مصرف افزایش پیدا کرده، با برطرف شدن کرونا به یکباره یک جهش هم ایجاد شد، خودروهای فرسوده را هم از رده مصرف خارج نکردیم و مصرف خودروهای داخلی هم که بالاست که مقصر این مساله واقعا مردم نیستند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: ما باید هرچه می‌توانیم تلاش کنیم با سیاست‌های غیرقیمتی جلوی مصارف مازاد و قاچاق را بگیریم و نکته دیگر اینکه درباره مصارف بیشتر از الگو هم باید تصمیم‌گیری کنیم. همانطور که در برق و گاز که جزو حامل‌های انرژی هستند می‌گوییم یک سطحی از مصرف تحت پوشش یارانه باشد، مثلا ۷۰ تا ۷۵ درصد مصارف را یارانه‌ای درنظر می‌گیریم و کسی که بالاتر از الگو و استاندارد مصرف می‌کند هزینه بیشتری بدهد؛ در این زمینه هم باید به چنین تصمیمی برسیم. چرا هزینه واردات بنزین را همه مردم باید بدهند اما آن کسی که پرمصرف‌تر است و چند خودرو دارد، نباید هزینه‌اش را بدهد؟
شریعتی ادامه داد: برای اینکه بخواهیم این نظام را پیاده کنیم اول باید دسترسی‌ همه مردم را به بنزین ایجاد کنیم، چون برخلاف گاز و برق الان عامه مردم دسترسی به بنزین ندارند، در واقع حدود ۵۰ درصد خانوارهای کشور خودرو ندارند و این‌ها عملا دسترسی ندارند و نمی‌توانیم نظام الگوی مصرف را پیاده کنیم.
وی افزود: ابتدا باید توزیع را عمومی کنیم، یعنی به هر کدملی سهمیه بنزین یارانه‌ای بدهیم، آن‌هایی که خودرو دارند مصرف می‌کنند و آن‌هایی که ندارند، بفروشند. اگر این را پیاده کردیم قادر خواهیم بود مصرف بالاتر از سهمیه را بگوییم هرکسی مصرف مازاد دارد هزینه‌اش را بدهد. در این شرایط دولت یک سهمیه مساوی به همه با قیمت یارانه‌ای می‌دهد، قیمت را هم افزایش نداده و اثری بر تورم ندارد.
شریعتی با اشاره به اثرات اجرای چنین راهکاری، گفت: در این شرایط دولت موظف است بنزین یارانه‌ای را بدهد؛ در نتیجه دولت بنزین را قیمت گذاری نکرده، گران نکرده و اثر تورمی ندارد. نظام توزیع عادلانه است پرمصرف‌ها هزینه بیشتری می‌دهند. این یک کار درستی است که جلوی قاچاق را می‌گیرد.
 

حاشیه دوم هم به ماجرای  واردات چراغ خاموش بنزین می‌پردازد. بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به ناترازی سوخت در کشور، می گوید: هم امسال و هم سال گذشته بخشی از نیاز کشور را از محل واردات بنزین تامین کردیم.

مصرف بنزین به گفته مسئولین شرکت پخش و پالایش از ابتدای سال حدود ۱۲.۵ درصد بیشتر شده است. این افزایش مصرف در شرایطی رخ داده که علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی می گوید تولید بنزین تنها ۱۰ درصد بیشتر شده است.
یعنی حتی با فرض درست بودن این ادعا می توان گفت که هم اکنون با کسری ۲.۵ درصدی در این حوزه مواجه هستیم، کسری که مسئولین نفتی مدعی اند که از محل ذخایر استراتژیک تامین می شود، اما یکی از اعضای کمیسیون انرژی نظری دیگری دارد.
بیگی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا واردات بنزین به کشور صورت می گیرد، گفت: هم امسال و هم پارسال برای جبران بخشی از این کسری بنزین وارد می کردیم.
این گفته ها در شرایطی مطرح می شود که جواد اوجی وزیر نفت گفته که کمبود بنزین نداریم. ضمن اینکه سالاری معاون وزیر نفت و علی اکبر نژاد علی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی بارها و بارها اعلام کرده بود که با وجود ناترازی، واردات بنزین به کشور صورت نمی گیرد!
*تناقض های آماری و بی اعتمادی افکار عمومی/ طی روزهای گذشته آمار متفاوتی از مصرف بنزین در کشور اعلام می شود. سالاری معاون وزیر نفت به تازگی گفته که متوسط مصرف بنزین در سال گذشته ۱۰۱ میلیون لیتر در روز بوده اما این رقم در سال جاری به ۱۱۴ میلیون لیتر در روز رسیده و حتی در برخی روزها تا ۱۴۲ میلیون لیتر در شبانه روز نیز مصرف بنزین را شاهد بوده‌ایم.
هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه ریزی وزارت نفت اما از رسیدن مصرف بنزین به روزانه ۱۲۲ میلیون لیتر خبر داده است. ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی اما گفته که میانگین مصرف روزانه بنزین به ۱۲۷ میلیون لیتر رسیده است.
علی اکبر نژاد علی، مدیرعامل شرکت ملی پخش میانگین مصرف روزانه بنزین کشور را ۱۱۰ میلیون لیتر اعلام کرده است. در واقع از بین تمام اظهار نظر ها در خصوص مقدار مصرف بنزین تنها ضرغامی و اوجی اعداد مثل هم را اعلام کرده و تقریبا سایر مسئولین در این حوزه عددهای مختلفی را برای مصرف بنزین اعلام کرده اند.
بدون شک این تناقض ها در ارائه آمار در بی اعتمادی ایجاد شده در بین افکار عمومی و صف های طولانی در پمپ بنزین ها بی تاثیر نبوده است./تحلیل بازار

حاشیه بعدی هم به ماجرای کشف مواد اولیه پتروشیمی قاچاق در شورآباد می‌پردازد؛ هدایت بهرامی رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران، گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر انبار و جمع آوری مواد اولیه پتروشیمی در یک انبار کالا در حوالی شورآباد تهران، بررسی موضوع در دستور کار پلیس امنیت اقتصادی تهران قرار گرفتوی افزود: بررسی‌های اولیه حاکی از این بود که کالا‌های انبار شده خارج از شبکه توزیع به این مکان منتقل شده است و راننده یک دستگاه تریلی در حال بارگیری ۱۰۰۰ کیسه از این کیسه‌های جمع آوری شده به مقصد جنوب کشور است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به شناسایی هویت مالک انبار و همچنین هویت مالک کالا افزود: نتیجه تحقیقات نشان از این داشت مواد اولیه پتروشیمی خارج از شبکه توسط مالک کالا به این مکان انتقال و با تعویض کیسه کالاها، مجددا مواد اولیه پتروشیمی به جنوب کشور انتقال داده می‌شد و مقرر شده بود به سایر کشور‌های همسایه نیز به صورت قاچاق انتقال یابند.بیشتر بخوانید:  انتشار لیست مواد اولیه سهمیه بندی شده در پتروشیمیاین مقام انتظامی گفت: با دستور قضائی انبار کالا مورد بازرسی دقیق ماموران قرار گرفت و در این رابطه تعداد چهار هزار و ۱۵۵ کیسه ۲۵ کیلوگرمی در مجموع به وزن ۱۰۳ هزار و ۷۵۰ کیلوگرم مواد پتروشیمی از نوع پلی اتلین کشف شد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران افزود: با دستور قضائی همه اموال کشف شده تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی شد و با دستگیری متهمان، هر ۲ متهم برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.
گفتنی است؛ کارشناسان ارزش اموال کشف شده را ۵۰ میلیارد ریال برآورد کرده اند.

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127299

کلیدواژه

حاشیه‌های نفت و انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها