نفت / شناسه خبر: 127190 / تاریخ انتشار : 1402/5/30 07:55
|

مرگ خاموش LNG ایران در جهان/ مسوولان پایان یک صنعت دیگر را هم رقم زدند؟

آنچه واضح و روشن است، کشورهای همسایه و رقیب که تا یک دهه پیش صنعت گاز نداشته‌اند، اکنون صادرکننده " ال ان جی" به تمام مقاصد در دنیا هستند و دارنده ۱۶ درصد ذخائر گاز دنیا درگیر "ناترازی" گاز.

نفتی ها /آنچه واضح و روشن است، کشورهای همسایه و رقیب که تا یک دهه پیش صنعت گاز نداشته‌اند، اکنون صادرکننده " ال ان جی" به تمام مقاصد در دنیا هستند و دارنده ۱۶ درصد ذخائر گاز دنیا درگیر "ناترازی" گاز.
علی‌رغم تمامی تحرکات در کشورهای وارد کننده و تولید کننده گاز به ویژه پس از جنگ اوکراین که آرایش انرژی در جهان بطور محسوسی تغییرکرد، اما صنعت گاز ایران تنها به ارائه آمار و تاکید بر " ناترازی " گاز و افزایش این " ناترازی " در سال‌های آتی بسنده کرده است.
اسفند سال گذشته بود که وزیرنفت، پس از تعطیلی‌های سراسری کشور به دلیل قطع گاز، خبر از تولید و راه اندازی مجدد پروژه" ایران ال ان جی" تا پایان دولت سیزدهم را داد. این پروژه که از دولت احمدی نژاد کلید خورده بود دست به دست گشته تا به دولت ابراهیم رییسی رسیده است. تمامی وزرای پیشین هم با تاکید فراوان بر راه‌اندازی این پروژه مهم و ملی، آن را اولویت خود اعلام کردند. اما جواد اوجی با صراحت اعلام کرد :"پروژه بزرگ ایران ال ان جی که بیش از هشت سال در منطقه ویژه پارس رها شده بود را توانستیم فعال کنیم".
در حالی مسوولان ایرانی از وعده های شیرین و رنگارنگ خود در خصوص افتتاح پروژه ایران ال ان جی پرده‌برداری می‌کنند که در دنیا بازی به شکل جدی‌تری در حال اجراست!
آخرین گزارش ماهیانه " جی ای سی اف" حاکی از آن است که چین با افزایش ۲۳ درصدی واردات " ال ان جی" به سطح برابری با واردات جولای ۲۰۲۱ رسیده است.  این سیگنال مهمی به بازار است که نشان از افزایش تقاضا در نیمه دوم سال می‌دهد.
ژاپن هم علیرغم بحران مشابه با چین، با توجه به اینکه از وارد کننده‌های بزرگ و سنتی " ال ان جی " محسوب می‌شود، به دنبال منابع جدید برای تامین " ال ان جی " خود است. در همین راستا شرکت "ادنوک" امارات متحده اعلام کرد که به ژاپن " ال ان جی " صادر می‌کند. شرکت "جاپکس" ژاپن ، در راستای تامین " ال ان جی " مورد نیاز خود قراردادی ۵ ساله با "ادنوک" امضا کرد، که ارزش آن ۴۵۰ تا ۵۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.
این افزایش مصرف در ۲ کشور مذکور در حالیست که تازه در شرایط کنونی اقتصاد چین و ژاپن با رکود نسبی همراه شده  و چین مشخصا در بخش ساختمان که حدود ۳۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود با بحرانی تاثیرگذار دست به گریان است. روز پنجشنبه گذشته، گروه " اور گراند" چین اعلام ورشکستگی کرد! درعین حال " کانتری گاردن " یکی دیگر  از شرکت‌های بزرگ  این بخش در چین با ضرر ۲۰۰ میلیارد دلاری رو به رو است که اقتصاد چین را تحت تاثیر خود قرارداده است.
ازسویی دیگر بنابر آمارهای جهانی، تا نیمه آگوست، ۹۰ درصد ذخائر گاز اروپا پرشده  و تا شروع فصل سرما تنها ۱۰ میلیارد متر مکعب نیاز است تا این مخازن بطور کامل پرشود. از این رو تزریق گاز به مخازن ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته که خود نشان از کاهش واردات " ال ان جی" توسط اروپا می‌دهد، بطوریکه پس از سپتامبر ۲۰۲۱ این نخستین بار است که ورادات " ال ان جی " اروپا روند کاهشی داشته؛ گرچه مخازن پر از گاز هیچ تضمینی برای بازاری آرام در طول زمستان نخواهد بود و عوامل بسیاری برای عبور از این فصل خاص سال دست به دست هم می‌دهند، اما پر شدن مخازن ذخیره اروپا آنهم با فاصله‌ای معنادار تا فصل سرما می‌تواند سیگنال مهمی برای بازار باشد.
اما در ایران همچنان تنها بر ناترازی گاز تاکید می‌گردد و گاها از افتتاح فاز ۱۱ پارس جنوبی با افتخاری ملی آنهم پس از اتفاق‌های ناشی از عدم بهره‌برداری آن در زمستان سال گذشته سخن به میان می‌آید!
به هر روی به اذعان وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، سال گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز در کشور وجود داشته که این رقم قطعا امسال بیشتر خواهد بود، جواد اوجی در آمار دیگری تصریح کرده است:" تا پایان برنامه ششم باید به تولید یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب در روز می‌رسیدیم در حالیکه هم اکنون این مقدار تولید حدود ۸۳۰ میلیون متر مکعب گاز است".  اینکه چه میزان تولید تا پایان برنامه ششم باید صورت می‌گرفته و الان در چه وضعی هستیم قطعا به عدم مدیریت اصولی مدیران گذشته باز می‌گردد؛ با اینحال یک چیز کاملا نگران کننده است که اگر ایران بتواند پروژه های ال ان جی خود را به ثمر برساند آیا دیگر مشتری برای آن وجود خواهد داشت؟ چراکه در شرایط کنونی اغلب مصرف کنندگان بزرگ دنیا به سمت قراردادهای بلندمدت برای تامین گاز مورد نیاز خود سوق یافته‌اند و این نگرانی به شدت محسوس است که زمانی ال ان جی ایران به ثمر بنشیند که دیگر کمتر مشتری برای آن وجود داشته باشد و شاید اگر هم باشد با رقم‌های نازل به دنبال خرید سرمایه ایران باشند! اتفاقی که اگر دشمنان ایران قصد بر رقم زدن آن برای کاهش جایگاه انرژی ایران در جهان داشتند محقق نمی‌گردید مگر به دست مسوولان ناتوان کشور!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127190

کلیدواژه

LNG

صنعت گاز

اخبار مرتبط

نظرات شما

1 نظر
ناشناس / 1402/5/30 - 09:00
با توجه به موقعیت کشور ایران و مصرف داخلی و کاهش فشار چاه های نفت کشور ، ایران نیازی به LNG ندارد و سرمایه گذاری در این مورد اتلاف منابع کشور است
rateup 0
 ratedown 1

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها