نفت / شناسه خبر: 127160 / تاریخ انتشار : 1402/5/28 15:36
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از پشت‌پرده صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ها تا طعنه یک نماینده اصولگرا به اوجی!

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /در هفته ای که گذشت، پس از اعلام محدودیت های جدید سوختگیری بنزین و خبر‌های ضد و نقیض در شبکه‌ های مجازی درباره احتمال گران شدن قیمت بنزین، شاهد صف‌ های طولانی برای دریافت بنزین در شهر تهران و برخی نقاط کشور هستیم که در نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" به این موضوع می‌پردازیم.
در پی اعلام محدودیت های جدید و سقف سوختگیری بنزین با کارت جایگاه که از روز یکشنبه ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۲ اعلام شد، شاهد تشکیل صف های طولانی خودروها در پمپ بنزین های سراسر شهر هستیم. این صف ها زمان و مکان ندارد و در همه ساعات و مناطق شهر چه اول صبح و چه آخر شب دیده می شود.
اگرچه مسئولان در این روزها به مراتب تاکید کردند که اعمال محدودیت های جدید به دلیل جلوگیری از قاچاق بنزین است و ارتباطی به کمبود بنزین و یا شایعه افزایش قیمت بنزین ندارد اما این تغییرات به تشکیل صف های طولانی منجر شده است.
شایعه گرانی قیمت بنزین ، اعمال محدودیت های جدید سوختگیری، نداشتن کارت سوخت خصوصا صاحبان خودروهای صفرکیلومتر که مجبور به استفاده از کارت جایگاه ها می شوند و از همه مهمتر قطعی نازل‌ های از کار افتاده و خارج از مدار در جایگاه های عرضه سوخت از عوامل ایجاد صف و ترافیک در برخی پمپ بنزین ها است که این عوامل همچنین به درگیری هایی بین مردم در ساعات انتظار طولانی و در فصل گرما و همچنین ترافیک شهری دامن زده و باعث کند شدن سیستم سوخت رسانی به جایگاه ها بوسیله تانکرها می شود.
قابل ذکر است که این تغییرات به نوعی در کوتاه مدت اتفاقاً به افزایش مصرف بنزین نیز دامن می زند و باعث هدررفت بنزین در صف های طولانی و بیش از یک ساعته می شود و تبعاتی از جمله تراکم خودروها در خیابان های اطراف پمپ بنزین های شهری که باعث ترافیک بیش از پیش و افزایش آلودگی در کلان شهرها خواهد شد و به دلیل افزایش تعداد دفعات سوختگیری هر خودرو که برای مثال اگر هر خودرو پیش از این در هفته یا هر ماه یک یا دو بار سوختگیری می کرد در حال حاضر باید یک بار بیشتر از قبل به پمپ بنزین ها مراجعه کند.
در سراسر کشور ۴ مدل سوختگیری بنزین وجود دارد: ۱۵ لیتری، ۲۰ لیتری، ۳۰ لیتری و ۴۰ لیتری که به فراخور مصرف استان ها و شهرستان ها متفاوت است.
در تهران سوختگیری با کارت سوخت شخصی با ۳ مدل ۳۰ لیتری، ۴۰ لیتری و ۶۰ لیتری است که مدل ۳۰ لیتری در استان تهران و مدل ۴۰ لیتری در شهر تهران است.
سوختگیری بنزین آزاد با کارت شخصی مانند گذشته بلافاصله امکانپذیر نیست و باید با ۳ الی ۸ ساعت تاخیر سوختگیری صورت گیرد.همچنین احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خبری اعلام کرده بود گرانی قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست.

حاشیه بعدی هم به  طعنه روح الله نجابت، نماینده اصولگرای شیراز به وزیر نفت اختصاص دارد که گفته است: شاید به شما اطلاعات غلط داده‌اند!

 

 
حاشیه سوم هم به نظر وزیر صمت درباره بنزین خواری خودروها می‌پردازد.
طبق اعلام شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی متوسط مصرف سوخت خودروها در داخل، نزدیک سه برابر مصرف استاندارد جهانی است درحالی که خودروهای ما باید در هر ۱۰۰ کیلومتر ۴ لیتر مصرف بنزین داشته باشند، اما در حال حاضر خودروهای ما ۱۰ تا ۱۲ لیتر مصرف بنزین دارند.

عباس علی آبادی، وزیر صمت درخصوص چرایی عدم کیفیت برخی از خودروهای داخلی، اظهار داشت: برخی از خودروهای داخلی نه تنها سه برابر بلکه به دلیل خرابی خودرو شاید 5 برابر استاندارد جهانی مصرف سوخت داشته باشند، اما خودروهایی که امروز تولید می شود مطابق با استانداردهای روز دنیاست و سعی می شود ماشین هایی که امروز تولید می شوند یا از این پس تولید خواهند شد، مطابق با استانداردهای بین المللی باشند.

وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که استاندارد با کیفیت متفاوت است، ممکن است یک خودرویی استاندارد گرفته باشد، اما به دلیل اینکه دچار خرابی و نقص شده یا سازنده دقت لازم را در رعایت استاندارد نکرده، این خودرو از کیفیت لازم برخوردار نباشد، تأکید من این است که بحث کیفیت متفاوت از استاندارد است و باید دنبال شود.

وی تأکید کرد: بزرگترین سرمایه گذاری که انجام شده، رسیدن به اهداف کیفی متناسب با استانداردهای روز دنیاست.

آقای علی آبادی بیان کرد: ما استانداردها را دنبال و به خودروسازان ابلاغ کردیم. این استانداردها دقیقاً مطابق با استانداردها در دنیاست، ولی ممکن است که در این روند تخلفی صورت بگیرد که باید رسیدگی شود یا ممکن است که خودرویی خراب باشد که باید در جهت رفع خرابی یا نقص این خودرو حرکت کرد.

وی درباره اینکه به چه صورت می توان برخی از خودروسازان را به سمت اصلاح کیفیت خودروها سوق داد، گفت: در دنیا کمپانی های بسیار بزرگ به دلیل اینکه استانداردی را در ساخت خودرو رعایت نکردند، جریمه می شوند.

آقای علی آبادی با تأکید بر اینکه امروز در صنعت خودروسازی به سمت اصلاح کیفیت پیش رفتیم، اظهار داشت: با تولید خودروهای هیبریدی شاهد تحولی در این صنعت خواهیم بود. در بسیاری از کشورها روند روبه رشدی برای خودروهای برقی را شاهدیم که ما نیز با این تحول دنیا همراه شدیم.
 
حاشیه آخر هم به ماجرای قیمت خوراک و بدعهدی دولت اختصاص یافته است.
محسن علیزاده با اشاره به نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها غیرقانونی است، گفت: اگرچه دولت سال گذشته سقف نرخ خوراک صنایع و پتروشیمی‌ها را 5 هزار تومان برای هر مترمکعب تعیین کرده بود اما در لایحه بودجه سال 1402 این سقف به 7 هزار تومان افزایش پیدا کرد، به همین دلیل کمیسیون اقتصادی مجلس این مهم را بررسی کرده و پیشنهاد داد که تعیین نرخ خوراک پتروشیمی‌ها باید براساس یک فرمول مشخص و دقیق محاسبه شود و اگر قرار است سقفی برای آن تعیین شود این سقف باید نهایتا 4 هزار تومان برای هر مترمکعب باشد چراکه تمامی صنایع و پتروشمی‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورها خوراک را با قیمت ارزان‌تری تهیه می‌کنند.

نماینده مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به همین دلیل در زمان بررسی و تصویب قانون بودجه سال 1402 نمایندگان با افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها مخالفت کردند و در نهایت طبق مصوبه مجلس به دولت اجازه داده شد؛ نرخ خوراک را تعدیل کند و بتواند براساس تبصره 14 قانون بودجه از سایر بخش‌ها درآمد کسب کند، اما با این وجود هیات دولت در اردیبهشت ماه سال جاری مصوب کرد که نرخ خوراک را به مبلغ 7 هزار تومان به ازای هر مترمکعب به پتروشیمی‌ها بفروشند که این موضوع اعتراض گسترده اهالی بازار سرمایه و صاحبان صنایع را به دنبال داشت.

وی در ادامه توضیح داد: در این راستا کمیسیون اقتصادی با هدف حمایت از پتروشیمی‌ها و صنایع، نامه‌ای را به رئیس محترم مجلس ارسال کرد و خواستار رسیدگی به موضوع شد که آقای قالیباف نیز موضوع را به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین ارجاع داد که این هیات نیز 3 مغایرت شکلی برای این مصوبه با قانون تشخیص داد و در ادامه این مغایرت‌ها توسط نامه‌ای ازسوی رئیس مجلس به رئیس و هیات دولت اعلام شد تا این مصوبه را اصلاح کنند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: انتظار است دولت در مصوبه جدید با تعدیل نرخ خوراک به رقابت‌پذیری صنایع و پتروشیمی‌ها کمک کنند و اساسا نرخ ثابتی را مشخص نکنند چراکه مشخص کردن نرخ ثابت به ضرر صنایع خواهد بود، بنابراین بهتر است این نرخ به صورت شناور تعیین شود./خانه ملت
 

 

 

 

 

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127160

کلیدواژه

اوجی

صف‌های طولانی پمپ بنزین‌ه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها