نفت / شناسه خبر: 127131 / تاریخ انتشار : 1402/5/21 16:03
|

حاشیه‌های نفت و انرژی/از پایان آرزوی صادرات گاز به پاکستان تا تکذیب یک خبر بنزینی دیگر...

حوزه نفت و انرژی همواره سرشار از حواشی و اتفاقات غیرمترقبه و داستان‌های مختلف است، که در این بخش به این حواشی خواهیم پرداخت.

نفتی ها /نخستین حاشیه این هفته "نفتی‌ها" را با تکذیب یک خبر بنزین  دیگر آغاز می‌کنیم؛ اما این بار نوبت یک شایعه دیگر بود و کاری به گرانی بنزین نداشت...
محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه انتشار اخباری مبنی بر اختصاص سهمیه بنزین به جای پلاک خودرو به کد ملی شهروندان را تکذیب کرد
سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: در ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه، دولت عنوان کرده که یارانه های انرژی به صورت مساوی بین ایرانیان تقسیم شود، اما اشاره نکرده است که این امر به چه صورتی انجام شود و منظور از این تقسیم مساوی چه چیزی است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه بند مرتبط با این موضوع مراعی گذاشته شده به جلسات مشترک مجلس و دولت اشاره کرد و افزود: تاکنون دو جلسه رئیس مجلس شورای اسلامی به همراه هیات رئیسه کمیسیون تلفیق و کارشناسان مرکز پژوهش های مجلس با رئیس جمهور، برخی از معاونان و وزرای ایشان برگزار کرده است و دو مسئله در این جلسات مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت که یکی از آنها موضوع ارز بود که به طور مفصل درخصوص سیاست های ارزی و آثار آن در جلسه اول گفت وگو صورت گرفت و در جلسه دوم نیز درخصوص انرژی بحث و بررسی انجام شد.
وی ادامه داد: به جهت تعدد نظرات مقرر شد طی روزهای آینده درخصوص موضوع انرژی از جمله صرفه جویی انرژی و حامل های انرژی تصمیم گیری شود. اما آنچه تا امروز مطابق جمع بندی نظرات کمیته های تخصصی و صحن کمیسیون تلفیق  موضوع افزایش قیمت بنزین به هیچ عنوان مطرح و برای تغییر سهمیه های کنونی هنوز تصمیم گیری نشده است، همچنین موضوع اختصاص یارانهبنزین به افراد، نظری است که سال ها طرح شده و تعدادی از نمایندگان نیز با آن موافقند، اما تاکنون کمیسیون تصمیمی در این خصوص نداشته است. بنده نیز بعید می دانم که در جمع بندی نهایی کمیسیون تلفیق برنامه مصوبه ای داشته باشد که یارانه بنزین را به افراد ارائه کنیم. تاکید می کنم که در این زمینه هیچ تصمیمی تاکنون گرفته نشده است.

 

حاشیه بعدی هم به پایان آرزوی صادرات گاز به پاکستان و عقب نشینی رسمی پاکستان می‌پردازد. ​پاکستان سرانجام آب پاکی را روی دست ایران ریخت و اعلام کرد به دلیل تحریم های آمریکا نمی تواند به واردات گاز از ایران فکر کند؛ حتی اگر لزامات قراردادی بتواند ایران را در موضع شاکی قرار دهد.سال هاست که قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان امضا شده است اما اسلام آباد طی 12 سال اخیر، با بهانه گیزی های مختلف که بخشی از آن مربوط به کم کاری دولت گذشته است، از اجرای خط لوله در خاک خود سرباز زده است. ایران بخشی از خط لوله خود را در سال ۲۰۱۱ تکمیل کرد، اما پاکستان مدعی است بخش خود را عمدتاً به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران بسازد. چون تحریم‌های ایالات متحده، پاکستان را از خرید گاز ایران منع می‌کند و این ریسک ژئوپلیتیکی باعث شده بانک‌های پاکستانی تمایلی به تامین مالی این پروژه نداشته باشند.
خط لوله ایران هم به نقطه تحویل گاز نرسید تا همه چیز بین زمین و آسمان معلق باشد؛ طی این سالها، پاکستانی ها از عزم خود برای واردات گاز از ایران اعلام آمادگی کردند و طرف ایرانی هم از آغاز دوباره مذاکرات خبر می داد. اما در واقع هیچ اتفاقی رخ نداد.
اسفند سال گذشته، وزیر نفت پاکستان اعلام کرد اسلام آباد در مورد پروژه گازی صلح با آمریکا مذاکره کرده و به دنبال کاهش تحریم‌ها علیه ایران برای ادامه ساخت این خط لوله است.
آصف درانی، سفیر سابق پاکستان در ایران، چندی پیش گفته بود:« پاکستان برای ایجاد خط لوله‌ای به شعاع ۷۸۱ کیلومتری در داخل کشور به حدود ۳ میلیارد دلار نیاز دارد. سوال اینکه چه کسی این پروژه را تامین مالی خواهد کرد و ثانیا تحریم‌های آمریکا علیه ایران، نیاز به بازبینی مجدد توسط مقامات آمریکایی برای حفاظت از اقتصادهای متزلزل منطقه دارد. تحریم‌ها عمدتاً بر بخش انرژی ایران متمرکز بوده و سقف ۱۰ میلیون دلاری را برای سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز ایران تعیین کرده است.»
مقامات ایرانی هم در پاسخ به واکنش تهران به بدعهدی اسلام آباد مدام می گفتند نگران نباشید، مذاکرات در جریان است؛ با این وجود هیچ گام مشخصی در این باره برداشته نشد تا اینکه پاکستان رسما تکلیف را روشن کرد.
پاکستان وضعیت فورس‌ماژور و واقعه قابل توجیه را به ایران اعلام کرده است تا تعهدات قراردادی خود در خصوص تکمیل پروژه چند میلیارد دلاری خط لوله گازی با ایران را به دلیل عوامل خارجی که خارج از کنترل اسلام آباد قرار دارند، تعلیق کند. طبق اظهارات مکتوبی که مصدق مالک، وزیر نفت پاکستان به مجلس ملی داده است، این کشور تحت قرارداد خرید و فروش گاز، یک اخطاریه فورس ماژور به ایران صادر کرده است که در نتیجه، تعهدات پاکستان تحت این قرارداد را به حال تعلیق در می‌آورد.
حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران، هفته گذشته در سفر سه روزه به اسلام آباد، بر ضرورت تکمیل این پروژه تاکید کرد و گفت: این پروژه به نفع هر دو کشور خواهد بود. در حالی که دو کشور توافق کرده اند تجارت دو جانبه را در پنج سال آینده، به پنج میلیارد دلار برسانند امیر عبداللهیان، گفت: دو طرف باید مذاکراتی برای یافتن راه‌کاری برای بعضی از مشکلات بانکی و مالی بین دو کشور در چارچوب مقررات و قوانین بین المللی پیدا کنند.

 

حاشیه سوم هم به درخواست پول ​رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر از وزارت نفت اختصاص دارد. ابراهیم رضایی صبح شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نشست مجمع نمایندگان استان با حضور استاندار بوشهر، معاونان عمرانی و اقتصادی و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان بوشهر اظهار داشت: دستور اصلی جلسه بررسی مصوبات سفر دوم رئیس جمهور به بوشهر در اسفند ماه ۱۴۰۱ بود.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش استاندار و معاونان وی و رئیس سازمان برنامه در جلسه مذکور، گفت: خوشبختانه در سفر دوم رئیس جمهور به بوشهر طرح‌ها و برنامه‌های مهمی مصوب شد که از جمله آن ۶ هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان تعهدات وزارت نفت در این سفر است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در مجموع حدود ۹ هزار میلیارد تومان تعهدات دولت در سفر اسفند ماه سال ۱۴۰۱ به استان بوشهر است.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر تخصیص اعتبارات و تعهدات وزارت نفت در سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر گفت: اجرایی شدن مصوبات سفر رئیس جمهور به بوشهر مورد تأکید قرار گرفت و توجه و تمرکز مدیریت اجرایی استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی به این موضوع است.
وی عملیاتی شدن پروژه راه‌آهن بوشهر به شیراز، اجرای تعهدات وزارت بهداشت و درمان و تأمین اجتماعی و تخصیص اعتبارات عوارض آلایندگی را از دیگر موضوعات جلسه مجمع نمایندگان استان با استاندار دانست و افزود: این مسائل به صورت ویژه در دستور کار مسئولان استان بوشهر قرار دارد و تلاش می‌شود با همکاری مشترک مطالبات مردم محقق شود.
رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی شدن طرح‌های مهم در حوزه عمرانی و اقتصادی استان بوشهر اضافه کرد: در تخصیص بودجه عمرانی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ تلاش قابل توجهی شده و در سال گذشته ۸۴ درصد اعتبارات عمرانی استان بوشهر تخصیص یافته که قابل تحسین است.
رضایی با اشاره به ارائه گزارش وصول و تخصیص مالیات بر ارزش افزوده در این جلسه، تصریح کرد: در زمینه مشکلات و کمبودهای حوزه درمان گزارشی ارائه و بر توجه به حل این مسئله مهم تأکید شد./مهر

 

حاشیه آخر هم باز به اخابر بنزینی اختصاص دارد و از ناترازی بنزین از زبان دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت خبر می‌دهد.  ناصر عاشوری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مالیات مستقیم پالایشگاه‌های نفتی در سال گذشته به ۴۸ هزار میلیارد تومان رسید که رقم بسیار بالایی است.
وی افزود: از سوی دیگر، پالایشگاه‌های کشور ۱۵۷ هزار میلیارد تومان از دولت طلب دارند که بیشتر این مطالبات، مربوط به سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است.
عاشوری با اعلام اینکه "تولید روزانه بنزین کشور بین ۱۱۰ تا ۱۱۵ میلیون لیتر متغیر است"، گفت: برآورد می‌شود که میزان ناترازی بنزین، روزانه ۱۰ تا ۱۵ میلیون لیتر است که رقم بالایی است و مسئولان باید برای کنترل مصرف فکری کنند، از جمله روند مصرف خودروهای تولیدی که بسیار پرمصرف هستند، اصلاح شود.
وی ادامه داد: پالایشگاه مهر خلیج فارس که با خوراک ۱۳۰ هزار بشکه میعانات گازی در حال احداث است، به پیشرفت ۴۳درصدی رسیده است و با به مدار بهره‌برداری وارد شدن این پالایشگاه، مسئله ناترازی بنزین رفع می‌شود و به هم‌ترازی تولید و مصرف بنزین خواهیم رسید.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش نفت تصریح کرد: اگر تأمین مالی این پالایشگاه به‌موقع انجام شود، سال آینده شاهد بهره‌برداری از آن خواهیم بود اما متأسفانه از مصوبه تخصیص ۵۰۰ میلیون دلاری به این پالایشگاه، تا امروز هیچ پرداختی صورت نگرفته است.
عاشوری با بیان اینکه "برای مسئله بدهی‌های انباشته و قابل توجه دولت به پالایشگاه‌ها، ۳ راهکار به دولت ارائه داده‌ایم"، گفت: یکی از راهکارها، صدور مجوز فروش برخی از فرآورده‌های نفتی مثل گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره به پالایشگاه‌ها است که طی هفته‌های اخیر، مجوز فروش گاز مایع مازاد بر نیاز داخلی را به پالایشگاه‌ها داده‌اند.
وی افزود: صدور مجوز دریافت نفت‌خام و میعانات برای فروش از سوی پالایشگاه‌ها، مازاد بر ۲.۲ میلیون بشکه‌ای که هم‌اکنون به پالایشگاه‌ها تحویل می‌شود، راهکار دیگری است که مطرح شده و همچنین، تهاتر بدهی‌های مالیاتی با مطالبات از دولت، راهکار دیگری است که منتظریم مجوز آن صادر شود./تسنیم

لازم به ذکر است درج اخبار حواشی هفتگی حوزه نفت و انرژی در این بخش به منزله تایید آنها نیست و سایت تحلیلی خبری نفتی‌ها صرفا گردآورنده اخبار در این بخش خبری می‌باشد.

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127131

کلیدواژه

صادرات گاز به پاکستان

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها