نفت / شناسه خبر: 127088 / تاریخ انتشار : 1402/5/15 21:09
|

تمرکز بر سیاست‌های غیرقیمتی انرژی

خبری از افزایش قیمت بنزین نیست. شاید ساده‌‌‌‌‌‌‌ترین دلیل برای عدم‌افزایش بهای بنزین منع قانونی آن باشد که دست دولت را برای افزایش قیمت‌ها می‌بندد؛ این در حالی است که بارها افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

نفتی ها /«یکی از تصمیمات سخت پیش‌روی تیم اقتصادی دولت، تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد و پرهیز از هرگونه شوک درمانی است. سیاست‌های غیرقیمتی انرژی می‌تواند بدون ایجاد تکانه‌‌‌‌‌‌‌های جدید به بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف انرژی کمک کند.» این پیامی بود که داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه ‌در شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی منتشر کرد؛ اگرچه به تفسیرهای گوناگونی منتهی شد که شاید نیاز به بررسی بیشتری داشته‌باشد.

بحث افزایش قیمت بنزین مطلبی است که هرچند هفته یکبار در فضای‌مجازی موردبحث قرار می‌گیرد و هر‌بار با یک بهانه‌‌‌‌‌‌‌ای منتشرشده و نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند؛ این در حالی است که طبق قانون بودجه‌ سال‌جاری امکان افزایش قیمت این حامل انرژی وجود نداشته و به‌عبارت ساده‌‌‌‌‌‌‌تر افزایش قیمت بنزین منع قانونی دارد؛ یعنی ذات افزایش بهای بنزین مخالف قانون بودجه ‌سال‌جاری است. نگاهی به همین پیام رئیس سازمان برنامه و بودجه ‌نیز به همین مطلب اشاره دارد. اشاره به پرهیز از شوک درمانی در کنار عنوان‌کردن سیاست‌های غیرقیمتی انرژی نیز ناظر به همین مطلب است.

با توجه به قانون بودجه، ‌دولت مکلف است قیمت بنزین را در همین سطح نگه‌‌‌‌‌‌‌دارد که همین مطلب در شرایطی که قانون‌گذار بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی مصرف انرژی را در دستور کار قرار داده‌است، مهم ارزیابی می‌شود. به‌عبارت دقیق‌تر دولت از یک‌سو مکلف است که از رشد قیمت‌ها جلوگیری کرده و از سوی دیگر باید بهینه‌‌‌‌‌‌‌سازی را اجرایی کند. در همین راستا شاهد بودیم که کارت‌های سوخت جایگاه‌‌‌‌‌‌‌دارها محدود شد همچنین دولت باید درخصوص قاچاق فرآورده‌های نفتی نیز جدی عمل کند. در هر حال سهمیه‌‌‌‌‌‌‌های بنزین همچنان به قوت خود پایدار است و تغییری در این‌خصوص اخیرا صورت نگرفته و بعید است شاهد تغییر خاصی در این‌خصوص باشیم و البته باید با صراحت از عدم‌رشد قیمت‌ها سخن گفت.

رد شایعات افزایش قیمت بنزین

رئیس سازمان برنامه و بودجه ‌با رد شایعات افزایش قیمت بنزین تاکید کرد؛ یکی از تصمیمات سخت پیش‌روی تیم اقتصادی دولت پرهیز از شوک درمانی است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، به‌تازگی رئیس مجلس شورای‌اسلامی با اشاره به اینکه کشور نیازمند تصمیمات شجاعانه، سخت و تلخ است، اعلام کرده‌است: باید این تصمیمات را بگیریم و پای آن بایستیم و بفهمیم که این تصمیمات قابل‌اجراست.

در همین راستا داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه‌کشور در واکنش به این موضع‌گیری نوشت: یکی از تصمیمات سخت پیش‌روی تیم اقتصادی دولت، تقویت ثبات و پیش‌بینی‌پذیری در اقتصاد و پرهیز از هرگونه شوک درمانی است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه‌همچنین با رد شایعات افزایش قیمت بنزین تاکید کرده است، سیاست‌های غیر‌قیمتی انرژی می‌تواند بدون ایجاد تکانه‌های جدید به بهینه‌سازی مصرف انرژی کمک کند. به گزارش تسنیم، این اظهارنظر رئیس سازمان برنامه و بودجه ‌به این معناست که دولت برخلاف شایعات فضای‌مجازی به‌دنبال افزایش قیمت بنزین نیست و راهکارهای غیر‌قیمتی را در راستای تقویت ثبات اقتصادی دنبال می‌کند./دمنیای اقتصاد

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/127088

کلیدواژه

سیاست‌های غیرقیمتی انرژی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها