نفتی ها /دیربازی است که طرح ساماندهی خودروهای دوگانهسوز به یکی از مهمترین وظایف دولتهای مختف تبدیل شده است که علیرغم اینکه بیش از ۲۰ سال از ورود سیانجی به کشور میگذرد اما هنوز خودروهای دوگانهسوز ساماندهی نشدهاند و آمار دقیقی از تعداد این خودروها نداریم.
این غفلت اما در حالی بیش از گذشته چشمگیر شده است که در سالهای اخیر با افزایش خودروها و قاچاق سوخت به علت تفاوت قیمتی که در کشور وجود دارد؛ ولی متاسفانه دولت رویکرد و طرح جدیدی برای تغییر جایگاه سیانجی در سبد سوخت نداشته است و به نظر میرسد که سیانجی جزء اولویتهای دولت نیست.
به گفته کارشاناسان دلیل این غفلت اما میتواند این موضوع باشد که متولی دولتی عرضه بنزین و سیانجی شرکت پخش فرآوردههای نفتی است، و وقتی یک شرکت متولی دو سوخت است که به نوعی با هم تضاد منافع دارند، یک سوخت به حاشیه میرود. اکنون رسالت شرکت پخش فرآورده عرضه سوخت مایع است، سپردن سیانجی به شرکت پخش کار درست و اصولی نبوده است و متولی بخش سیانجی در زیرمجموعه شرکت پخش فرآوردههای نفتی قدرت بالایی برای پیگیری مسائل این سوخت ندارد.
و این در حالی است که اگر سیانجی جایگزین بخشی از مصرف بنزین شود، یعنی حداقل ۲۰ میلیون متر مکعب سیانجی معادل ۲۰ میلیون لیتر بنزین میشود که در صورت صادرات این میزان میتواند درآمد بالایی برای کشور حاصل کند.
اما راهکار چیست یکی از پیشنهادات برای افزایش مصرف سی ان جی اما تغییر در سیاست خودرهای داخلی است، که در این راستا به قول محسن جوهری رئیس انجمن صنفی سیانجی : مهمترین راهکار و اقدام برای توسعه سیانجی افزایش تقاضا است، برای افزایش تقاضا نیز ابتدا باید خودروسازان ملزم به تولید خودروی دوگانهسوز شوند، ما اکنون ظرفیت بسیار خوبی برای تولید قطعات سیانجی داریم و تولید این قطعات و تجهیزات در کشور کاملا بومی شده اما متاسفانه خودروسازان استفاده نمیکنند، در حالی که نمیتوانند بهانهای برای عدم تولید خودروی دوگاهسوز داشته باشند، از سوی دیگر دولت در مصوبات مبالغی را برای خودروسازان در نظر گرفته، یعنی بابت هر خودروی دوگانهسوزی که تولید کنند میتوانند مبالغی را از دولت دریافت کنند که متاسفانه بازهم باعث نشده خودروساز به سمت دوگانهسوز برود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از خواستههای ما از وزارت صمت این است که خودروسازان را ملزم کنند خودروی دوگانهسوز تولید کنند، در سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد تولید خودروها دوگانهسوز بود و حتی طبق آمار در سال ۱۴۰۱ متوقف شده است اقدام دوم دولت اینکه اکنون اکثر ناوگان حمل و نقل کشور بنزین سوز هستند، میتوانیم با اقدامی مشابه دهه ۸۰ توسط دولت و با هزینه دولت تبدیل به دوگانهسوز شوند.
رئیس انجمن صنفی سیانجی بیان داشت: ایرادات مصوبات شورای اقتصاد که ناموفق بودهاند؛ تماما توسط بخش خصوصی و مدیریت طرح سیانجی اعلام شده، اکنون جای تعجب دارد که چرا مصوبات بدون در نظر گرفتن راهکارهایی که بخش دولتی و خصوصی دادهاند مجددا ویرایش میشود و نتیجهای هم ندارد، اقدام سوم اینکه ناوگان فعلی دوگانهسوز نیاز به نوسازی دارد، بیش از یک میلیون خودروی دوگانهسوز نیاز به تعویض مخزن دارند و مالک خودرو توانایی پرداخت هزینه تعویض مخزن را ندارد، دولت باید این هزینه را پرداخت کند و اگر این اتفاق نیفتد خودروی دوگانهسوز مخزن را رها کرده و بنزین استفاده میکند.
جوهری درباره پیشنهاد رایگان کردن سوخت سیانجی گفت: این موضوع در دولت و سازمان برنامه و بودجه بررسی میشود، رایگان کردن سیانجی منافع زیاد برای کشور دارد ولی چالشهایی هم دارد، ما چالشها را اعلام کردهایم که شاید نیاز به یک زیرساخت داشته باشد، هدف ما این بود که فاصله قیمت بنزین و سیانجی مناسب باشد و مردم این سوخت را به بنزین ترجیح دهند تا شرایط کنونی اوضاع بنزین و البته سیانجی تغییر کند. در هر حال امیدواریم بهترین تصمیم در این رابطه اتخاذ شود.
موضوع مه مبعدی اما وضعیت جایگاه هاست، ما در حال حاضر ۲۵۰۰ جایگاه سیانجی داریم که بیشتر آنها بیش از ۱۰ سال عمر داشته و در حال مستهلک شدن هستند و نیاز به نوسازی دارند، سالهاست حقالعملی که دریافت کردهاند غیرکارشناسی بوده است،و امید است که حقالعمل کارشناسی شدهای برای جایگاهها تصویب شود و دولت برای نوسازی برنامهای داشته باشد تا ظرفیتی که در کشور ایجاد شده از بین نرود، در کل باید گفت دولت کنونی در رابطه با سیانجی عملکرد خوبی نداشته که امید است در فرصت باقی مانده این کمکاری جبران شود و اتفاقی بیفتد که به نفع منافع ملی کشور باشد.