نفت / شناسه خبر: 95691 / تاریخ انتشار : 1401/12/2 15:40
|

سرنوشت پر ابهام پالایشگاهی که به آن چوب حراج زدند!

پالایشگاه کرمانشاه یکی از قدیمی ترین پالایشگاه‌های کشور است پرابهام است که در سال ۹۹ ارزش گذاری آن چیزی حدود ۶,۳۰۰ میلیارد تومان است ...

نفتی ها /پالایشگاه کرمانشاه یکی از قدیمی ترین پالایشگاه‌های کشور است پرابهام است که در سال ۹۹ ارزش گذاری آن چیزی حدود ۶,۳۰۰ میلیارد تومان است که اولین واگذاری آن در ادامه روند خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی در سال ۹۵ صورت گرفت.

جالب اینجاست که در حالی که این پالایشگاه تا سال ۹۳ یکی از پالایشگاه‌های سود ده و معتبر کشور بوده، ناگهان از سال ۹۳ تا ۹۵ در روندی مشکوک زیان‌ده محسوب می‌شود و پس از زیان‌ده شدن روند خصوصی‌سازی پر ابهام آن آغاز می‌شود و ۲۰ دی‌ماه سال ۹۵ مزایده برگزار شد و فردی که تجربه‌ای در زمینه مسائل نفتی نداشت و پیش‌تر از این در حوزه شیر و لبنیات فعال بوده، مزایده را برنده می‌شود!

بعدها اما بررسی‌های صورت گرفته نشان داد که  شرکت‌هایی که توسط خریدار پالایشگاه کرمانشاه ثبت شده است هیچ ربطی به حوزه پالایش نفت خام ندارد و سوالی که مطرح شد این بود که چگونه سازمان خصوصی سازی وی را صاحب صلاحیت تشخیص داده است؟ و باید از سوی سازمان خصوصی سازی پاسخ داده شود.
شگفتانه بعدی زمانی رقم می‌خورد که شورای مذکور در اسفند ۹۵ محدودیت‌های عقلایی برای استفاده از روش‌های قیمت‌گذاری را لغو می‌نماید البته لازم به ذکر است که این مصوبه دو ماه پس از فروش پالایشگاه کرمانشاه تصویب شد؛ فلذا تخلف در روش قیمت گذاری این پالایشگاه همچنان پابرجاست.
به گفته رسانه ها اسفند ماه ۱۳۹۸ درخواست ابطال این واگذاری به هیئت داوری تقدیم شد که  با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می‌رفت این تخلف بررسی و علاوه‌بر برخورد با متخلفان نسبت به احقاق حقوق مردم اقدامات صورت گیرد قرار بر این بود در بهمن ۱۴۰۰ هیئت داوری در خصوص پرونده واگذاری این پالایشگاه تصمیم‌گیری کند، اما به دلایل نامعلوم این جلسه برگزار نشد.
حالا اما سوالی که مطرح می‌شود این است که تکلیف حق ضایع شده از بیت المال در این پرونده چیست؟ و نیز آیا قرار است دست فرمان فروش به هر نحوی و با هر قیمتی که در خصوصی سازی‌های قبلی پیاده شد در بحث مولدسازی نیز تداوم یابد؟ و باید دید آیا سالهای بعد سرنوشت پالایشگاه کرمانشاه همانند دیگر واگذاری‌ها در طول سال‌های گذشته دچار خواهد شد؟

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95691

کلیدواژه

پالایشگاه کرمانشاه

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها