نفت / شناسه خبر: 95358 / تاریخ انتشار : 1401/11/1 08:04
|

در شرکت هواپیمایی " قشم ایر" نفتی چه می‌گذرد؟/ مدیرعامل بسیار جوان پاسخگو باشد!

شاید هنوزهم کمتر کسی بداند که شرکت هواپیمایی قشم ایر متعلق به شرکت ملی نفت است و مدیرعامل آن را خجسته مهر معرفی کرده؛ مدیرعاملی که بسیار جوان است و گویا چندان محبوبیتی نیز در جمع کارکنان....

نفتی ها /شاید هنوزهم کمتر کسی بداند که شرکت هواپیمایی قشم ایر متعلق به شرکت ملی نفت است و مدیرعامل آن را خجسته مهر معرفی کرده؛ مدیرعاملی که بسیار جوان است و گویا چندان محبوبیتی نیز در جمع کارکنان این هواپیمایی و البته برخی از خلبانان قدیمی و با تجربه آن ندارد!
البته بیشتر شایعات و شنیده‌های امروز را باید در عدم توجه شرکت ملی نفت به این ایرلاین حساس و استراتژیک کشور جستجو کرد؛ چراکه ظاهرا نفت چندان فرصتی برای بررسی عملکرد مدیرانش دراین شرکت ندارد و همین امر بر ایجاد ابهامات بیشتر در عملکرد مدیر جوان این ایرلاین افزوده است.
در خصوص نحوه انتخاب مدیرعامل جوان این شرکت شنیده‌ها بسیار است اما بیشتر تاکید می‌گردد با تلاش و لابی شدید یکی از مدیران حوزه وزارتی وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل جوان قشم ایر براین جایگاه تکیه زده است. اگرچه دراین بین شنیده می‌شود مدیر جوان بخش بازرگانی این شرکت نیز در تصمیمات امروز آن بی‌تاثیر نیست و همین امر نیز بر مشکلات افزوده است. هرچند که این اظهارات در حد شایعات موجود باقی مانده اما به هرحال شرکت بالادست که همان شرکت ملی نفت است باید نظارتی بر ابهاماتی داشته باشد که هم اکنون بر جان این شرکت هواپیمایی افتاده است.
گویا در خصوص عملکرد آقای مدیرعامل بر افت شدید عملیات پروازی و خدمت رسانی در این مجموعه وابسته به شرکت ملی نفت بسیار تاکید می‌گردد؛ درعین حال ظاهرا مافیای پروازهای استانبول نیز که در چند دوره مدیرعاملی سابق این شرکت باعث برکناری مدیران شده اینبار نیز توانسته با تحمیل عقاید خود براین مجموعه باردیگر این پروازها را در اختیار بگیرد.
شنیده می‌شود اخیرا پروازهای استانبول این شرکت هواپیمایی بدون طی شدن تشریفات قانونی مزایده مجددا به صورت چارتر به ۲ آژانس هواپیمایی "آ-پ-س" و "م-س" واگذار گشته است! نکته جالب اینکه در سال گذشته نیز همین موضوع یعنی واگذاری بدون مزایده پروازهای چارتر به ۲ آژانس فوق به صورت گسترده در رسانه‌ها مورد توجه قرار گرفت و در نهایت منجر به برکناری مدیرعامل وقت قشم ایر گشت.
با اینحال در صورت صحت این ادعا، گذشته از اینکه شرکت‌های دولتی به دلیل اینکه به نوعی امانتدار دارایی‌های مردم محسوب می‌شوند و باید برای واگذاری‌های پروژه‌هایشان از ترکیب مزایده و کشف قیمت واقعی استفاده کنند به نظر می‌رسد در اتفاقی که در واگذاری بلیت های چارتری قشم ایر رخ داده این ماجرا رعایت نشده‌، اولویت یافتن واگذاری چارتری هواپیماها مستقیما منافع مسافران را تهدید می‌کند.
بدین ترتیب که توانایی شرکت‌های صاحب چارتر برای تعیین قیمت بلیت و تنظیم بازار به نفع خودشان به نفع مسافران نیست و چه بسا لغو و سپس تجمیع پروازهای به پشتوانه خسارت جزئی ۵ درصدی است که ایرلاین هایی مانند قشم ایر برای لغو پرواز توسط صاحب قرارداد چارتر تعیین کرده اند. یعنی صاحب پرواز یک آژانس هواپیمایی است که نه برند و اعتبار ایرلاین برایش مهم است و نه مسایل عجیبی که مسافران در صورت لغو یک پرواز با آن مواجه می‌شوند‌، بلکه سود آژانس در اولویت است و کافی است تعداد کافی برای پرواز فروخته نشود تا چارترکننده از خیر انجام پرواز بگذرد.
به این موارد باید این را هم افزود که چارترکننده‌ها بازار را به سمت حذف بلیت‌های یک طرفه و سیستمی برده‌اند و چه بسا در موارد زیادی مسافران با وجود اینکه نیاز به بلیت چارتری ندارند و اصلا زمان برگشتشان چندان روشن نیست‌، امکان خرید بلیت سیستمی و قابل بازگشت را ندارند و مجبورند بلیت چارتری بخرند‌.
بنابراین در چنین شرایطی باید یک تصمیم مهم در نفت گرفته شود؛ اگر توان مدیریت یک شرکت هواپیمائی و نظارت برآن درشرکت ملی نفت وجود ندارد؛ پس این شرکت هواپیمایی به افراد حائزصلاحیت واگذار گردد و اگر در میان دغدغه‌های نفتی وقتی برای مدیریت قشم ایر و نظارت بر عملکرد مدیرعامل جوان آن وجود دارد در وهله اول بررسی گردد که تا چه اندازه واگذاری پروازهای استانبول این شرکت هواپیمایی بدون طی شدن تشریفات قانونی مزایده به صورت چارتر به ۲ آژانس هواپیمایی "آ-پ-س" و "م-س" صحت دارد؟و درعین حال وضعیت نیروی انسانی این شرکت و نحوه عملکرد مدیران جوان این شرکت بررسی گردد که اگر چنین است که دراین گزارش آمده؛ برای مدیریت این مجموعه تصمیمی جدی گرفته شود!

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/95358

کلیدواژه

قشم ایر

هواپیمایی قشم ایر

اخبار مرتبط

نظرات شما

3 نظر
فرامرز / 1402/1/25 - 12:10
حراست سازمان هواپیمایی کشوری اگر یک حدف سیاسی زده شود تا فی خلدون ماجرا می‌رود ولی به ماجرای بخور بخور توجه نمی کند
rateup 0
 ratedown 0
علی / 1401/11/4 - 15:35
بابک زنجانی اگه می دونست اموالش دست اینا می افته قبل از گرفتنش خودشو دار می زد
rateup 2
 ratedown 0
بی / 1401/11/2 - 17:48
کل قشم ایر و هلدینگ نفتیش افتاده دست یک عده ی خاص، بی کفایت مدیران کاملا مشهوده
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها