نفت / شناسه خبر: 85042 / تاریخ انتشار : 1401/9/27 15:27
|

خطر متروکه شدن؛ در کمین پارس‌جنوبی/ دیر نشود!

موضوع اما همین جاست، یعنی تمام هشدارها و پیش‌بینی‌ها و توصیه‌هایی که بارها و بارها از زبان بسیاری گفته می‌شود اما نه شنیده می‌شود و نه عمل، تا در نهایت بشود بحرانی مانند زمستان و کمبود گاز ...

نفتی ها /فائزه پناهیصبح امروز  مالک شریعت، سخنگوی کمیسیون انرژی در همایشی که به مناسبت هفته پژوهش در کوشک نفت برگزار شده بود ، با اشاره به گزارش کمیسیون انرژی در زمینه ناترازی گاز در کشور، گفت: بر اساس این گزارش شاید این ناترازی در ۴ سال آینده مشکل جدی نباشد و عبور کنیم اما از ۱۴۰۵ روند کاهش تولید آغاز می شود.

داستان قابل پیش‌بینی‌ای که این نماینده مجلس در ادامه اطهار داشت این بود که: پارس جنوبی ۵۰ درصد گاز را تامین می کند اگر به تجهیزات آن توجه نشود تبدیل به شهرک متروکه می شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در دل این تهدید فرصت بزرگی هم وجود دارد و آن اینکه باید مدیریت مصرف و فشارافزایی مخزن داشته باشیم و  خاطرنشان کرد که ما نباید واحدهای جدید را دنبال کنیم، اگر می خواهیم خوراک پایدار فراهم شود مجتمع های پتروشیمی باید در بالادست و توسعه میادین سرمایه گذاری کنند.

نکته ای که چندی قبل هم عبدالناصر همتی در توییتی به آن اشاره کرئه بود و گفته بود:  کاهش حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعبی برداشت گاز به صورت روزانه در میدان پارس جنوبی را نشانه‌ای از نیاز مبرم حوزه انرژی به سرمایه‌گذاری دانست. برداشت گاز پارس جنوبی که باید از۷۰۰ به ۷۵۰ میلیون متر مکعب در روز می‌رسید، به حدود ۶۵۰ رسیده است.ممانعت از افت تولید، نیازمند تکنولوژی پیشرفته و سرمایه گذاری ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری است.

همتی در ادامه نوشته بود : برای تولید ۱/۲ میلیارد مترمکعب، سرمایه‌گذاری وسیعی تدارک دیده است. فرصت‌ها را از دست ندهیم…

موضوع اما همین جاست، یعنی تمام هشدارها و پیش‌بینی‌ها و توصیه‌هایی که بارها و بارها از زبان بسیاری گفته می‌شود اما نه شنیده می‌شود و نه عمل، تا در نهایت بشود بحرانی مانند زمستان و کمبود گاز و مازوت سوزی با هوایی که دیگر جایی برای نفس کشیدن ندارد.

حال اما انتطار می‌رود با توجه به روند رو به رشد مصرف گاز در کشور و نگرانی جدی درباره ناترازی گاز در سال‌های آینده، مسئولان امر با اتخاذ تدابیر صحیح اجرای طرح‌های فشارافزایی در پارس جنوبی زا بیش از  پیش جدی بگیرند.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/85042

کلیدواژه

پارس‌جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها