نفت / شناسه خبر: 84448 / تاریخ انتشار : 1401/8/1 15:19
|

فرصت بزرگ صادراتی یا چالشی به‌نام تامین گاز!

با اینکه کار خط لوله و انقال گاز در ایران بسیار قوی است اما مشکل حجم گاز همچنان وجود دارد و ایران باید تلاش کند تا به منابع جدیدی گازی دست یابد.

نفتی ها /در حالی که خبر از تمدید قرارداد گازی و افزایش صادرات بین مقامات ایران و ترکیه به گوش می‌رسد هنوز هم نگرانی‌ها از  کاهش  و کمبود حجم گاز تولیدی کشور که توسط برخی مسئولین خاطر نشان شده بود مرتفع نشده است.

در همین راستا به‌تازگی جواد اوجی که در رأس هیاتی به آنکارا سفر کرده است با فاتح دونمز و نورالدین نباتی، وزیران انرژی و اقتصاد ترکیه و همچنین رئیس کل بانک مرکزی ترکیه و شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه انرژی این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. یکی از مهم‌ترین محورهای مورد مذاکره، تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به ترکیه بود که اصول آن مورد توافق دو طرف است و مقرر شد برای ادامه مذاکرات، کارگروهی مشترک برای کار روی موضوع تمدید قرارداد شکل گیرد.

 طیق آمارهای منتشر شده  در پنج ماه نخست امسال میزان صادرات گاز ایران به تمام مقاصد صادراتی نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۲۰ درصد افزایش و میزان درآمدهای صادرات گاز در دولت فعلی نیز ۶۴ درصد افزایش داشته، در این بین حجم صادرات گاز به ترکیه به عنوان یکی از مقاصد صادراتی ۱۱ درصد افزایش یافته است.

همچنین ادامه مذاکرات برای افزایش صادرات گاز، وصول حدود ۱.۶ میلیارد دلار طلب گازی ایران از عراق، افزایش ۱۳۸ درصدی سوآپ گاز و ... از دیگر اقدامات انجام شده برای گسترش دیپلماسی انرژی در دولت سیزدهم بوده است.

در این سفر همچنین درباره افزایش مقدار صادرات گاز ایران به ترکیه و ساخت یک خط لوله جدید صادرات گاز برای افزایش ظرفیت انتقال گاز از این مسیر مذاکره شد. همچنین دو سناریوی افزایش صادرات گاز از طریق یک قرارداد جدید یا در قالب تمدید قرارداد پیشین بحث و بررسی شد.

این در حالی است که  با اینکه کار خط لوله و انقال گاز در ایران بسیار قوی است اما مشکل حجم گاز همچنان وجود دارد و ایران باید تلاش کند تا به منابع جدیدی گازی دست یابد و از سویی دیگر هم چون اولویت کشور تامین نیاز داخلی و بعد از آن صادرات به کشورهای همسایه که اکنون عراق و ترکیه است تبیین شده، اکنون باید در ابتدا از تامین منابع گازی و افزایش‌شان مطمئن شد و سپس به سمت عقد قرارداهای جدید یا به روزکردنشان رفت، کمااین که همچنان با نزدیک شدن به فصل زمستان مهم‌ترین اصل اجرای جدی دستورالعمل‌های مدیریت مصرف است.

نکته مهم بعدی اما  زبق پیش‌بینی بسیاری از کارشناسان که اگر با همین روند پیش برویم در زمستان با کمبود گاز مواجه خواهیم شد و مجبور خواهیم شد گاز برخی صنایع را قطع کنیم و یا به نیروگاه‌ها سوخت دوم بدهیم تا مشکلی برای تامین گاز خانگی به وجود نیاید، بنابر این چالش اساسی تامین منابع گاز برای کشور به خودی خود به وجود خواهد آمد و حال باید دید که آیا در این توافقات جدید این لیمیت‌های تولید مدنظر قرار گرفته شده است؟ یا بایدباز هم با تکرار تاریخ متحمل جریمه‌ شویم.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/84448

کلیدواژه

حجم گاز تولیدی

صادرات گاز

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها