نفت / شناسه خبر: 83787 / تاریخ انتشار : 1401/5/8 07:55
|

حکومت واسطه‌گران در صنعت اوره/ ماجرا چیست؟

اگر بتوانیم در بخش فروش محصولات پتروشیمی حکومت واسطه‌گران خاص را نادیده بگیریم قطعا نمی‌توانیم حکومت عده ای خاص بر سر اوره سازان را نادیده بگیریم.

نفتی ها /اگر بتوانیم در بخش فروش محصولات پتروشیمی حکومت واسطه‌گران خاص را نادیده بگیریم قطعا نمی‌توانیم حکومت عده ای خاص بر سر اوره سازان را نادیده بگیریم.
در فروش این محصول که سالانه بالغ بر ۶میلیون تن تخمین زده می‌شود،اختلاف نظر بسیار است.قدرت واسطه‌گران این حوزه آنچنان زیاد است که براحتی می‌توانند در انتخاب مدیران تصمیم ساز این صنعت حتی در بالاترین رده‌ها تاثیرگذار باشند!
این واسطه‌گران که تعدادشان هم محدود است ‌پاس کاری‌های عجیبی باهم دارند؛ هر کدام چندین و چند شرکت کاغذی بالاخص خارجی دارند که تنها یک پیگیری ساده نشان از نداشتن هویت جدی این شرکت‌ها دارد.تحریم هم این سالها کم با این واسطه گرهای خاص همکاری نکرده است؛شرکت خارجی بار را می‌خرد و شرکت ایرانی که ریشه اش مشخص است به دلیل تحریم از داخل پول بار را می‌دهد! اما نکته اصلی اینگونه نشان می‌دهد که خریدارها متفاوتند و اختیار عمل در خصوص فروش اوره در دستان مدیران پتروشیمی‌ها و هلدینگ‌هاست غافل از آنکه عده ای خاص و محدود بازیگردانان این صنعت هستند و در بسیاری از شرکت‌های پتروشیمی اوره ساز این واسطه‌ها هستند که مدیران عامل را انتخاب می‌کنند!
سود این واسطه‌گران بالغ بر ۲۵ دلار در هر تن تخمین زده می‌شود که اگر این رقم را در ۶ میلیون تن صادرات سالانه این صنعت ضرب کنید قطعا سودی نخواهد بود که براحتی عده ای خاص این سود کلان را به دیگری بدهند.
هم اکنون نیز دعوا بر سر ثبت سفارش دراین صنعت به نوعی بالاگرفته و بعضا از قیمت تعیین شده نیز پیروی نمی‌گردد. اینکه قیمت بر فرض ۵۲۰ دلار درهر تن قیمت گذاری می‌شود و مدیرعامل یک پتروشیمی با ۴۷۰ یا ۴۸۰ دلار در هر تن ثبت سفارش انجام می‌دهد مساله ای است که باید از سوی نهادهای نظارتی به طور جدی بررسی گردد. آنچه مسلم است هم اکنون حال فروش این محصول خوب نیست و علت آن را باید در مدیریت واسطه‌گران بر فضای بازار آن جستجو کرد؛ مساله ای که به زودی به یک بحران جدی بدل خواهد شد!

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83787

کلیدواژه

صنعت اوره

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها