نفت / شناسه خبر: 83401 / تاریخ انتشار : 1401/3/17 15:20
|

ماجرای افزایش صادرات نفت ایران "بدون توافق" چیست؟

هر چند ایران برای بازگشت نفتش به میزان قبل از تحریم از نظر فنی مشکلی ندارد، ولی برای اینکه روند صادرات را تداوم دهد و امیدوارانه حجم صادرات را بالا ببرد چاره‌ای ندارد جز اینکه سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

نفتی ها /چندی قبل خبرگزاری بلومبرگ از قول یک مقام ارشد گروه ویتول، بزرگترین شرکت خصوصی بازرگانی نفت جهان، گزارش داد که آمریکا احتمالا به خاطر کنترل قیمت‌های جهانی نفت، چشم بر نقض تحریم‌های ایران ببندد!

در واقع گفته می‌شود که با توجه به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر سال جاری، دولت جو بایدن احتمالا تصمیم بگیرد چشم بر صادرات نفت ایران ببندد تا قیمت نفت بالاتر نرود و ظاهرا پیش بینی می‌شود که  بایدن حتی بدون توافق هسته‌ا اجازه خواهد داد که ایران مقداری به صادرات نفت خود اضافه کند.

این خبر از جایی اهمیت می‌یابد که مقامات غیر رسمی  ۱۴ ام خرداد ماه اعلام کرده بودند، احتمال توافق هسته‌ای ایران و آمریکا کاهش یافته است و این در حالی بود که در صورت احیای توافق هسته‌ای، ایران روزانه ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه نفت بیشتری راهی بازار خواهد کرد و از طرفی ایران هم اکنون هم ۱۰۰ میلیون بشکه نفت انبار شده بی‌مشتری دارد که می‌تواند زودتر وارد بازار کند: این حجم از نفت می‌تواند تاثیر مهمی در مهار قیمت جهانی نفت باشد.
نکته اما اینجاست که پیش ازاین نیز و در خلال جنگ روسیه و اوکراین هم شاهد بودیم که در دولت بایدن سیاست سخت‌گیرانه ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران دنبال نشد و بعد از جنگ هم که بازار نفت دچار مشکلات بیشتری شد این رویه همچنان ادامه دارد، اما همچنان نیروهای داخلی آمریکا و راست‌گرایان آمریکاییِ دوست اسرائیل و برخی کشورهای صادرکننده نفت مخالف این هستند که صادرات نفت ایران به شرایط عادی برگردد و در واقع بعضا این اخبار با این هدف منتشر می‌شود که جلوی آن گرفته و یا کند شود...

علاوه بر این هر چند ایران برای بازگشت نفت خود به میزان قبل از تحریم از نظر فنی مشکلی ندارد و اگر شرایط عادی شود تغییرات زیادی نیاز نیست؛ ولی ما برای اینکه روند صادرات را تداوم دهیم و امیدوارانه حجم صادرات را بالا ببریم چاره‌ای نداریم جز اینکه سرمایه‌گذاری صورت گیرد و این خود نیاز به احیای برجام دارد.

حالا در حالی که بسیاری از جمهوری‌خواهان و برخی دموکرات‌ها مخالف هرگونه لغو تحریم‌های ایران هستند، بایدن مجبور است   در شرایط پیچیده و مبهم کنونی بازار انرزی، برای کاهش قیمت بنزین که به طور متوسط به بیش از ۴.۸۰ دلار در هر گالن در ایالات متحده رسیده است، تمام تلاش خود را به کار گیرد و کمااینکه ما نباید فراموش کنیم که هر گونه آزادسازی در زمینه صادرات نفت ایران موقتی خواهد بود.

مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتی‌ها؛ شما می‌توانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتی‌ها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیام‌های خود با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/83401

کلیدواژه

افزایش صادرات نفت ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها