نفت / شناسه خبر: 72994 / تاریخ انتشار : 1401/1/24 11:08
|

تلاش نمایندگان مجلس برای اجرای «مگا‌پروژه پتروشیمی» در مازندران !

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: احداث اولین پتروشیمی مازندران در ردیف مگا‌پروژه‌ها قرار دارد و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.

نفتی ها /کمال علی‌پور در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه هدف از پیگیری توانمندی‌ها و رفع مشکلات حوزه انتخابیه برای دست‌یابی به حقوق مردم است و فرقی بین نمایندگان حوزه انتخابیه برای پیگیری نیست، گفت: در مجلس نهم، معدن «گلیران» به بخش خصوصی واگذار شد و بخش خصوصی نتوانست آن را به نفع منطقه و اشتغال فعال کند و تقاضا کردیم که این واگذاری اصل ۴۴ به البرز مرکزی برگشت داشته شود ولی بر طبق مشاوره‌ها و این توجیه که شرکت تهیه و تولید قدرتمند‌تر از شرکت البرز مرکزی توان پیگیری حقوقی در برابر شکایت سرمایه‌گذار را دارد، بازگشت آن به تهیه و تولید انجام شد.
نماینده قائم‌شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه‌شمالی در مجلس شورای اسلامی، افزود: در اواخر مجلس نهم، شورای معادن مدیریت شرکت «گلیران» را به شرکت تهیه و تولید برگرداند و این شرکت در چند شکایت سرمایه‌گذار هم موفق شد و در مجلس دهم شاهد پیگیری جدی نبودیم.
علی‌پور با اشاره به اینکه اولین نامه وی در مجلس یازدهم، بازگردان «گلیران» به البرز مرکزی بود و سرانجام در اسفند‌ماه ۱۴۰۰، شورای معادن اقدام به بازگرداندن معدن «گلیران» به البرز مرکزی کرد.
وی خاطرنشان کرد: فلورین در معادن «گلیران» وجود دارد که مواد اولیه پروژه آلومینیوم فلوراید سوادکوه محسوب می‌شود.

*تلاش برای رفع موانع راه دسترسی معادن کرد‌آباد

علی‌پور با اشاره به مکاتبات مختلف برای حل موانع بهره‌برداری از معادن کردآباد، گفت: در مجلس نهم، پیمانکار برنده شد و توسط محیط زیست جلوی کار گرفته شد و در مجلس دوره دهم، فعالیت در حد انتظار انجام نشد و در مجلس یازدهم جلسه‌ای با حضور مدیران کل منابع طبیعی و محیط‌زیست در البرز مرکزی برگزار شد.
نماینده قائم‌شهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی به برخی مصوبات جلسه رفع موانع بهره‌برداری معادن کردآباد اشاره کرد و افزود: استفاده از ضایعات و تفاله‌های زغال و انتقال به مکان دیگر مصوب شد و منابع طبیعی اعلام کرد که مشکلی برای احداث راه دسترسی ندارد ولی هنوز نامه‌نگاری لازم برای رفع مانع راه دسترسی صادر نشد.

*تلاش برای اجرای «مگا‌پروژه» پتروشیمی مازندران

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه صنایع پتروشیمی به دلیل استفاده گسترده از آب به عنوان صنایع آب‌بر محسوب می‌شوند و احداث آن در کنار دریا دارای توجیهات اقتصادی و فنی است، گفت: دستور کار آن است که در کنار دریای خزر صنایع آب‌بر مانند پتروشیمی احداث شود و استان مازندران سال‌های سال از وجود پتروشیمی محروم بود و احداث پتروشیمی مازندران ربطی به میانکاله ندارد و ما برای حفظ و تثبیت محیط‌زیست و لایروبی خلیج گرگان حمایت می‌کنیم و احداث اولین پتروشیمی مازندران در ردیف مگا‌پروژه‌ها قرار دارد و برای اجرای آن تلاش می‌کنیم.

*اشتباه نگاه تٰک‌بُعدی به توسعه مازندران

وی در پاسخ درباره محوریت توسعه مازندران و دیدگاه رئیس‌جمهور در سفر به استان مازندران برای اولویت‌دادن به بخش کشاورزی، اظهار کرد: نگاه تک‌بعدی به توسعه اشتباه است و با توجه به خرده‌مالکی‌بودن زمین در مازندران، ضرورت توجه به کشاورزی صنعتی، گلخانه‌ای و برنامه‌ریزی برای تولید بیشتر از زمین‌های موجود مهم است و نباید از صنایع بزرگ در استان هم غافل باشیم./فارس

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/72994

کلیدواژه

مگا‌پروژه پتروشیمی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها