نفت / شناسه خبر: 41962 / تاریخ انتشار : 1400/9/8 15:12
|

وعده سرخرمنی که بلای جان کارون شد!

با توجه به نزدیکی دریا به صنایع پتروشیمی و حجم قابل توجه آبی که برداشت می‌شود، مجهز کردن صنایع پتروشیمی به دستگاه آب شیرین کن باید در دستور کار وزارت‌خانه‌های نفت و نیرو قرار بگیرد.

نفتی ها /مدتهاست که طرح طرح توسعه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر در دستور کار است و از آنجایی که این منطقه در فاصله کمی از دریا قرار دارد و صنایع نیز با مشکل تامین آب مواجه هستند، وعده داده شده است که استفاده از آب شیرین‌کن برای مصرف صنایع در دستور کار وزارت نفت قرار خواهد گرفت.
اما تا همین الان اقدامی  در این خصوص صورت نگرفته است و علی رغم این وعده های پشت گوش انداخته شده و  میلیاردها درآمد سالانه  منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر هیچ گونه برنامه‌‌ریزی راهبردی  برای تامین آب صنایع پتروشیمی از دریا به چشم نمیخورد و آب مورد نیاز مجتمع های پتروشیمی از رودخانه کارون تامین می‌شود .
نکته مهم تر این جاست که این کمبود آب علاوه بر این که باعث خشک شدن تدریجی اب رودخانه و منابع نزدیک به این مجتمع های پتروشیمی شده است، می‌تواند بعد از مدتی باعث توقف ساخت یک طرح پتروشیمی یا حتی تعطیلی یک مجتمع شود.
علاوه بر این، در حالی که امید شهیدی نیا مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهردر پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه تامین آب مورد نیاز  صنایع پتروشیمی از آب دریا چقدر هزینه دارد، عنوان کرد: هزینه آب شیرین کن‌ها بسیار بالا است و برای هر ۱۰۰ هزار متر مکعب در روز  چیزی حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه لازم است، استفاده از آب دریا در مناطقی انجام می‌شود که به آب دسترسی ندارند؛ کامبیز حیدری مدیریت خدمات مشترکین سازمان آب و برق خوزستان ازطرح‌های تشویقی وزارت نیرو به منظور تامین آب پتروشیمی‌ها به ویژه پتروشیمی‌های بندر امام از آب دریا، گفته  و در ادامه افزود:پتروشیمی‌ها باید مجاب شوند که دستگاه آب شیرین‌کن نصب کنند و آب مصرفی مورد نیاز خود را از دریا آب تامین کنند زیرا  به دلیل مجاورت با دریا می‌توانند ۱۰۰  میلیون متر مکعب آب مورد نیاز خود را به جای رودخانه کارون از دریا تامین کنند.
نکته تامل برانگیز بعدی  که در این میان سدی شده بر سر راه تحقق اب شیرین کن‌ها، این است که علی رغم این که کارشناسان و متخصصان این حوزه به منظور ایجاد شبکه انتقال آب برای طرح‌های پتروشیمی در دست ساخت در کنار دریا، همچنین ایجاد صنایع پایین دستی به جای صنایع پتروشیمی در مناطق مرکزی کشور طرح‌ها و پیشنهاداتی داده‌اند، اما اغلب این طرح‌ها با مقاومت‌هایی از سوی مقام‌های محلی و ذی‌نفعان  روبرو شده و این قبیل افراد با سیاسی کردن این موضوعات مانع اجرایی شدن این طرح‌ها می‌شوند.
اما قطعاً به منظور جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی و توزیع مناسب منابع آبی در کشور امروز بیش از هر زمان دیگری، به ایجاد یک نهاد رگولاتوری در حوضه آب وجود دارد که بر اساس منافع ملی، اسناد بالادستی و چشم انداز آینده اقدام به صدور مجوز برای ایجاد صنایع جدید آب‌بَر و تغییر در مجوزهای گذشته کند.

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/41962

کلیدواژه

صنایع پتروشیمی

مصرف صنایع پتروشیمی

منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها