نفت / شناسه خبر: 40300 / تاریخ انتشار : 1399/12/18 09:15
|

بازی جدید با حضور میعانات گازی آغاز شد

ضمن این که با توجه به افت فشار مخزن پارس جنوبی و کاهش تولید، اطمینانی به پایداری تولید میعانات نیست، کما اینکه میزان تولید میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی در حال کاهش است .

نفتی ها /در شرایطی که  هنوز بحث  و حاشیه پیرامون استفاده از CNG  یا LPG  پا برجاست و هر چند وقت یکبار اظهارنظریک مسئول و یا کارشناس این حوزه  جرقه ای می‌شود دراتش این اختلاف نظرها،استفاده از یک سوخت دیگر در سبد سوختی کشوروضعیت نابسامان مصرف انرژی کشور را به هم ریخته است.

استفاده از میعانات گازی در سبد سوختی نیروگاه‌های کشور یکی از برنامه‌های وزارت نیرو در سال جاری است که وزیر نیرو در چشم انداز برنامه‌های این وزارتخانه برای سال جاری به آن اشاره کرده است.

نکته اما اینجاست که استفاده از میعانات گازی مدتهاست بعلت آلودگی های زیست محیطی و مشکلات ایمنی  متعددی که داشت از چرخه سوخت در جهان خارج شد است و این که حالا چرا دوباره برنامه جدیدی برای  استفاده از آن در نظر گرفته شده است جای سوال دارد.

همین دیروز هم مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اعلام کرد: علت و منشا بوی بد و الودگی روزهای اخیر در بستانو ذخیره سازی بدون مجوز میعانات گازی برای استفاده به عنوان سوخت است و تاکید کرد هیچ کدام از صنایع اجازه ندارند محیط زیست را آلوده کرده و بهداشت عمومی شهروندان را تهدید کند. ضمن اینکه هرگونه آلودگی محیط زیست جرم تلقی شده و باید قبل از هرگونه اقدام در صنایع، هماهنگی لازم صورت گرفته و مجوز زیست محیطی صادر گردد.

هر چند بسیاری از موافقان معتقدند با توجه به افزایش تولید گاز از پارس جنوبی و در پی آن افزایش لاجرم تولید میعانات گازی باید برنامه ریزی های لازم  برای استفاده از این سوخت به عنوان محصول ضمنی تولید گاز طبیعی در نظر گرفت که یکی از گزینه‌های مورد تأیید باشد.

اما این موافقان شاید چند نکته را فراموش کرده باشند، نخست این که اساسا استفاده از میعانات گازی در نیروگاه ها صرفه اقتصادی ندارد؛ از این جهت که سود معامله میعانات گازی دربازار جهانی بسیاری بالاتر از نفت است و در کل این مایع هیدروکربوری ارزشی بیش از نفت دارد.

ثانیا این که هر چند در شرایط فعلی  که کشور با تحریم روبه‌روست این سیاست علی رغم تمام آلاینده بودن  و ریسک‌های  ذخیره‌سازیش  و تنها از  لحاظ این که روی دستمان باد نکند؛ ممکن است سیاست خوبی باشد، اما در نهایت نباید این را فراموش کنیم که این تنها یک سیاست کوتاه مدت خواهد بود ضمن این که با توجه به افت فشار مخزن پارس جنوبی و کاهش تولید، اطمینانی به پایداری تولید میعانات نیست، کما اینکه میزان تولید میعانات گازی از میدان مشترک پارس جنوبی در حال کاهش است و این روند تا چند سال آینده نمود عینی پیدا خواهد کرد.

حالا این که چرا در شرایط فعلی وزارت نفت و نیرو دست به اجرای یک برنامه جدید که هم پر هزینه است و هم نیازمند بررسی زده‌اند خود جای سوال دارد./فائزه پناهی

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.

 


 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/40300

کلیدواژه

میعانات گازی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها