نفت / شناسه خبر: 39540 / تاریخ انتشار : 1399/8/25 07:51
|

هفته سرنوشت‌ساز هلدینگ باختر / دست‌های پشت پرده اینبار چه می‌کنند؟

باردیگر پتروشیمی باختر و نحوه واگذاری آن برسر زبان‌ها افتاد. برای دومین بار بحث تحقیق و تفحص از این هلدینگ مطرح و آنطور که بهارستانی‌ها می‌گویند این هفته با انتخاب اعضای هیات بررسی کننده تخلفات...

نفتی ها /باردیگر پتروشیمی باختر و نحوه واگذاری آن برسر زبان‌ها افتاد. برای دومین بار بحث تحقیق و تفحص از این هلدینگ مطرح و آنطور که بهارستانی‌ها می‌گویند این هفته با انتخاب اعضای هیات بررسی کننده تخلفات احتمالی این موضوع، هفته ای سرنوشت ساز برای مدیران این پتروشیمی رقم می‌خورد.
محمودزاده نماینده مردم مهاباد در مجلس که یکی از پیگیری کنندگان اجرای طرح تحقیق و تفحص است از جمع آوری ۱۰ زونکن اطلاعاتی در خصوص تخلف صورت گرفته گفته و البته به نوعی این اظهارات را بیان نموده که اینگونه تلقی می‌گردد که اتهامات انتصابی به نحوه واگذاری این هلدینگ و تخلف صورت گرفته دراین اطلاعات محسوس است. چراکه وی علاوه بر تاکید بر ۱۰ زونکن اطلاعاتی، متذکر شده قطعاً این تحقیق و تفحص به نتایج مطلوبی خواهد رسید و منابع حیف و میل شده به بیت المال باز خواهد گشت.
بنابرامارهای تاکید شده هم اکنون قیمت این هلدینگ به ۸۰ الی ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده که با رقمی بالغ بر ۱۳۰ میلیارد تومان به فروش رسیده بود که این رقم، رقم پایینی است.
براساس این گزارش، طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر که در مجلس دهم آغاز شده بود ناگهان در سکوت خبری به حاشیه کشانده شد که اینبار باردیگر نمایندگان در جلسه علنی  ۷ آبان مجلس شورای اسلامی با ۱۷۷ رأی موافق، ۳۴ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در جلسه با تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری هلدینگ پتروشیمی باختر به بخش خصوصی موافقت کردند.
آنطور که شنیده می‌شود در مجلس دهم، مسوولان طرح تحقیق و تفحص ازاین هلدینگ به موارد قابل تاملی دست یافته اند که این امر مجلس یازدهم را مجاب به بررسی مجدد این طرح و از سرگیری بررسی تخلفات احتمالی کرده است.
ظاهرا بررسی سوابق کاری و مالی سهامداران در ارتباط با این واگذاری، بررسی عوامل دخیل در واگذاری و برنده اعلام کردن شرکت مذکور، بررسی ارقام واقعی اعلام شده هلدینگ در زمان واگذاری، بررسی نحوه ارتباط مسئولیت پتروشیمی و وزارت نفت در این واگذاری،  بررسی میزان بدهی هلدینگ به دولت، نحوه فروش محصولات تولیدی و قیمت آن، نحوه احتساب قیمت‌گذاری گاز تحویلی به هلدینگ ، بررسی ضرر و همچنین زیان وارده به منابع داخلی و بیت‌المال در این واگذاری، از جمله محورهای این تفحص است.
بنابراین این گزارش، در اواخر سال ۸۸ بود که ۴۰درصد از سهام پتروشیمی باختر طی سه مرحله به شرکت کاوش صنعت سپید که متعلق به برادران نجفی بود واگذار شد؛ واگذاری که ابهامات فراوانی داشت. این درحالی است که گفته می‌شود در زمان واگذاری، این هلدینگ نزدیک به  ۷۰۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته اما آن را ۱۲۰ میلیارد تومان فروخته‌اند و به اذعان رای دهندگان به طرح تحقیق و تفحص از نحوه واگذاری این هلدینگ در مجلس دهم، این تفاوت فوق‌العاده زیاد نشان‌دهنده قیمت غیرکارشناسی و رانت در روند واگذاری بوده است.
اما درنهایت باید دید تلاش برخی از نمایندگان مجلس در باز کردن پرونده این واگذاری در قالب تحقیق و تفحص مجدد در  مجلس به بار خواهد نشست چراکه مسکوت ماندن یکباره آن و سکوت خبری ایجاد شده در آنزمان از جمله ابهامات مورد بحث است. بنابراین باید منتظر بود و دید آیا بهارستانیهای یازدهم باردیگر قدرت کشاندن این طرح و رفع ابهامات موجود در آن در این دور از مجلس را خواهند داشت؟ مساله ای که قطعا گوشه ای از قدرت بهارستانی‌ها در رمزگشایی از موارد مبهم ایجاد شده در صنعت پترورشیمی را به تصویر خواهد کشید. چراکه بسیاری از کارشناسان از وجود دستهایی پشت پرده در جلوگیری از به سرانجام نرسیدن طرح تحقیق و تفحص این موضوع در دور دهم مجلس میگویند و معتقدند اینبار نیز این دستها ساکت خواهند نشست و به دمبال مسکوت گذاشتن موضوع خواهند بود. بنابراین باید دید مجلس یازدهم در مقابله با فساد احتمالی صورت گرفته دراین واگذاری تا کجا دوام خواهد آورد؟ آیا ۱۰ زونکن اطلاعات شفاف و علنی از تخلفات صورت گرفته می‌تواند قدرت دست‌های پشت پرده را کنار بزند؟

پست الکترونیکی نفتی‌ها به نشانی naftiha.ir@gmail.com برای دریافت نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و شکایات شما به عنوان پل ارتباطی این پایگاه خبری – تحلیلی با شما مخاطبان عزیز، در دسترس قرار دارد که شما مخاطبین عزیز نفتی ها می‌توانید از این طریق با ما در ارتباط باشید.
 

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/39540

کلیدواژه

پتروشیمی باختر

نماینده مردم مهاباد

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها