نفتی ها /فائزه پناهی؛ شنیدهها از منابع مطلع حکایت دارد که تخصیص و تأمین ارز مهمترین مانع در مسیر واردات بنزین سوپر است ولی هنوز مشخص نیست منابع ارزی این واردات از کدام مسیر تأمین خواهد شد؛ دلار توافقی با نرخ حدود ۷۰ هزار تومان یا ارز تالار دوم با نرخی نزدیک به ۱۰۰ هزار تومان؟
این ابهام ارزی، عملاً واردکنندگان بخش خصوصی را در بلاتکلیفی نگه داشته است، بهویژه آنکه وزارت نفت تأکید کرده بود مشکلات ارزی حل شده و محمولههای جدید بهزودی وارد کشور میشوند، اما تا امروز هیچ نشانهای از ورود بنزین سوپر به جایگاهها مشاهده نشده است.
افزون بر این بر پایه اطلاعات موجود، بخش خصوصی نقش اصلی را در واردات ایفا میکند و طبیعتاً تمام هزینههای خرید، حمل، بیمه، توزیع و سود بازرگانی را در قیمت نهایی لحاظ خواهد کرد. برآوردها نشان میدهد در خوشبینانهترین حالت، قیمت هر لیتر بنزین سوپر وارداتی به مرز ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان میرسد؛ رقمی که فاصله معناداری با نرخ فعلی بنزین در داخل دارد و عملاً عرضه آن را برای مصرف عمومی دشوار میسازد.
از سوی دیگر، سکوت بانک مرکزی درباره سازوکار تخصیص ارز، به گمانهزنیها دامن زده است. برخی منابع معتقدند که بانک مرکزی با احتیاط و سختگیری بالا در حال بررسی تقاضاهای ارزی است تا از فشار بر ذخایر ارزی کشور و افزایش التهابات بازار ارز جلوگیری کند. همین رویکرد محافظهکارانه، عملاً موجب کندی در فرآیند واردات شده است.
با این حال، افکار عمومی منتظر پاسخ روشنی به دو پرسش کلیدی است:آیا واردات بنزین سوپر تا پایان مهرماه واقعاً عملی میشود؟ و اگر چنین است، نرخ عرضه آن برای مردم چگونه تعیین خواهد شد؟
واقعیت آن است که وعدهها و تکذیبها درباره واردات سوخت باکیفیت، دیگر برای مردم تازگی ندارد و آنچه امروز در افکار عمومی بیش از خودِ بنزین سوپر مطرح است، نه کیفیت سوخت بلکه نحوه مدیریت منابع ارزی و اعتماد به وعدههای اقتصادی دولت است؛ مسألهای که دیر یا زود باید پاسخ شفافی برای آن ارائه شود.
مخاطبین عزیز پایگاه خبری–تحلیلی نفتیها؛ شما میتوانید از طریق پست الکترونیک naftiha.ir@gmail.com و دایرکت پیج اینستاگرام نفتیها به آدرس @NaftihaNews برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادها، انتقادها و سایر پیامهای خود با ما در ارتباط باشید.