نفت / شناسه خبر: 159118 / تاریخ انتشار : 1402/12/20 15:37
|

بودجه سال آینده واردات بنزین نجومی است؟

شنیده‌ها حکایت از درنظر گرفتن بودجه نجومی برای واردات بنزین در سال آینده دارد.

نفتی ها /روز گذشته علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: خودروهای ساخت داخل مصرف سوخت بالایی دارند و به همین علت به واردکننده بنزین تبدیل شده‌ایم تا جایی که امسال ۲‌میلیارد دلار برای واردات بنزین در بودجه پیش‌بینی کرده‌ایم.

موضوع اما این است که چرا جور خودروهای ساخت داخل با مصرف سوخت بالا را باید بودجه های نجومی برای وارد کردن بنزین بکشد؛ خودروهایی که بسیار بیشتر از استاندارد جهانی مصرف بنزین دارند و طبق آمارها این خودروها گاهاً تا سه برابر استانداردهای جهانی مصرف انرژی دارند. این به معنای هدررفت بالای بنزین است که در نهایت ما را به واردات بنزین و صرف ارز فراوان در این زمینه مجبور می کند.

افزون بر این، با توجه به تحقیقاتی که اخیراً مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر نموده در ایران به ازای هر نفر ۹۵. لیتر بنزین و حدود ۸۸. لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران تقریباً ۲ برابر متوسط جهانی است؛  بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف بنزین در ۳۰ سال گذشته در ایران حدود ۲۶۵ درصد رشد داشته و این در حالی است که در ۳۰ سال گذشته در کشورهایی چون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی در مصرف بنزین را تجربه کرده اند که این آمار خود گویای میزان مصرف بالا و بی رویه در کشور ما می‌باشد، در این میان فرسودگی ناوگان حمل و نقل، وضعیت جاده‌ها و خیلی عوامل دیگر می‌تواند در این میزان مصرف بالای بنزین تأثیر گذار باشد که شده اند نور علی نور.
حالا در حالی مقصر اصلی این ناترازی و حجم کسری بودجه تبصره هدفمندی، همین وضعیت بد خودروهای داخلی هستند و در این میان اصلاح کیفیت خودروهای داخلی باید به صورت یکی از اولویت های مهم دولت مطرح باشد عجیب است که هنوز هم به دنبال بودجه و وارد نمودن بنزین هستیم ...

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159118

کلیدواژه

علی جدی

اخبار مرتبط

نظرات شما

2 نظر
سیدمحمدزعفرانچی / 1402/12/25 - 22:44
مطالعه شد
rateup 0
 ratedown 0
ارسلان / 1402/12/20 - 18:38
گستاخی را به بالاترین حد ممکن رساندید ... مقام معظم رهبری فرمودند حق واردات بنزین را ندارید . باز شما بودجه برای آن اختصاص میدهید
rateup 0
 ratedown 0

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها