نفت / شناسه خبر: 159112 / تاریخ انتشار : 1402/12/20 11:32
|

درآمد ۹۰۰ میلیارد دلاری کشور با اجرای قرارداد طرح فشارافزایی پارس جنوبی

قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی با حضور شرکت و پیمانکاران ایرانی با سرمایه‌گذاری ۲۰ میلیارد دلاری منعقد شد که با اجرای این طرح بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار عایدی نصیب کشور می‌شود.

نفتی ها /قراردادهای اجرای طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی امروز (یکشنبه) با ۴ شرکت ایرانی پتروپارس، اویک، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و مپنا به امضا رسید.

محسن خجسته مدیرعامل شرکت ملی نفت در این نشست گفت: بزرگ‌ترین رویداد تاریخ جمهوری اسلامی در راستای تامین امنیت پایدار انرژی یعنی به نتیجه رسیدن قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی را شاهد هستیم.

وی گفت: توانستیم با کمک پیمانکاران ایرانی به این موفقیت برسیم و این موضوع باعث تعجب از توانمندی شرکت‌های داخلی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت افزود: می‌توان گفت بار دیگر پارس جنوبی متولد شد؛ زیرا فشار افزایی نقش بسیار مهمی در تولید گاز و میعانات گازی دارد.

خجسته مهر بیان کرد: برای جلوگیری از مهاجرت گاز، طرح فشار افزایی از لحاظ اقتصادی و مهندسی با دقت بالا بررسی شد و رقم سرمایه‌گذاری این طرح نیز ۲۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: حدود دو سال است که با برگزاری جلسات کارشناسی توانستیم به این نتیجه و تصمیم برسیم و این تصمیم‌ها است که رویکرد دولت‌ها را مشخص می‌کند. از طرفی ما به این نتیجه رسیدیم که برنامه‌های فشار افزایی را در فراساحل و دریا اجرایی کنیم.

معاون وزیر نفت تاکید کرد: پارس جنوبی در خلیج فارس به ۷ منطقه یا هاب تقسیم‌بندی شده و هر منطقه دارای ۴ سکو اعم از سکوی یوتولیتی، فشارافزایی و اقامتی است؛ لذا برای این ۲۸ سکو، ۲۸ گجت نیز نیاز است.

خجسته مهر ادامه داد: ۱۴ سکوی فشار افزایی نیاز است و ۱۴ سکو اقامتی و یوتولیتی، برای ۱۴ سکوی فشار افرایی، ۴ تربوکمپرسور نیاز است تا بتواند هر توربو کمپرسور ۱ میلیارد فوت مکعب را استخراج کند.

وی گفت: دو نوع کمپرسور داریم که توربو کمپرسورهای MP دارای فشار ۶۰-۱۲۰ بار و کمپرسورهای lp دارای فشار ۲۰-۶۰ بار هستند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت بیان کرد: با اجرای این طرح ۹۰TCF به برداشت گاز کشور اضافه می‌شود حدود ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی نیز به ظرفیت میعانات گازی کشور اضافه می‌شود. سرمایه‌گذاری این طرح حدود ۲۰ میلیارد دلار بوده و عایدی این کار برای کشور بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار خواهد بود./ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/159112

کلیدواژه

قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها