نفت / شناسه خبر: 138716 / تاریخ انتشار : 1402/11/3 12:53
|

گمانه‌زنی رسانه هندی درباره از سرگیری تجارت نفت ایران و هند

رسانه‌های هندی با اشاره به وضعیت تجارت دریایی در دریای سرخ، درباره احتمال از سرگیری تجارت نفت میان تهران و دهلی‌نو گمانه‌زنی کردند.

نفتی ها /، منابع آگاه به این رسانه گفتند، هند در حال بررسی راه‌های خرید محموله های نفت خام از ایران است، زیرا ارتش یمن حملات خود را به تجارت دریایی در دریای سرخ و مناطق خلیج عدن در نزدیکی سواحل یمن افزایش داده اند.

این موضوع ممکن است در دیدارهای دوجانبه اخیر بین دو کشور در هفته گذشته در پی سفر سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه هند به ایران، مورد بحث قرار گرفته باشد.

تجارت و انتقال محموله های نفتی از ایران از طریق خلیج فارس و خلیج عمان انجام می شود.

هند تاکنون از هیچ کشوری که تحت تحریم های جهانی قرار گرفته اند، نفت خام خریداری نکرده است. دولت تنها پس از لغو تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، واردات نفت از این کشور آمریکای جنوبی را آغاز کرد.

یک مقام آگاه هندی گفت: ما همیشه در حال نظارت بر جریان نفت خام جهان هستیم. با این حال، پیشنهادهایی برای از سرگیری واردات نفت خام از ایران وجود دارد.

تجارت نفت خام از ایران به هند

این گزارش در ادامه آورد: ایران تا سال ۱۹-۲۰۱۸ یکی از بزرگترین منابع نفت خام هند بود. در ژوئن ۲۰۱۹ (خرداد ۱۳۹۸)، دولت آمریکا دونالد ترامپ رییس جمهور وقت این کشور، ایران را تحریم کرد. با لغو مجوزهایی که برای کشورهایی مانند هند برای تامین نفت از ایران صادر کرده بود دسترسی هند و ایران به دلار آمریکا برای پرداخت هزینه تجارت قطع شد.

ارقام سازمان کشورهای صادرکننده نفت نشان می دهد که با این تحریم ها، ایران از جایگاه نهمین صادرکننده بزرگ نفت خام جهان در سال ۲۰۱۸ به هفتاد و یکمین صادرکننده نفت خام در سال ۲۰۲۱ رسیده است.

بیزینس استاندارد نوشت: طرف ایرانی مشتاق از سرگیری صادرات نفت به هند است. این کشور به شدت در تلاش است تا مجموعه کوچک خریداران نفت خود را گسترش دهد. یک منبع دیپلماتیک گفت: ایران پس از تأثیر همه‌گیری، در حال مبارزه اقتصادی است.

به گزارش رویترز، در غیاب خریداران، سهم فزاینده ای از نفت خام ایران به سمت چین ارسال شده است و تقریباً ۱۰ درصد از نیاز نفت خام چین را ایران تامین می کند.

بر اساس تخمین‌های شرکت تجزیه و تحلیل داده‌های کالایی مستقر در لندن که به نام «ورتکسا» شناخته می شود، چین در ۱۰ ماهه اول سال ۲۰۲۳ رکورد خرید ۱ میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت در روز از ایران را ثبت کرده است. رسانه‌های ایران در اوایل ماه جاری گزارش دادند، با این حال، صادرات با مانعی مواجه شده است و اکنون ایران تخفیف‌های خود را به ۵ تا ۶ دلار در هر بشکه کاهش داده است، در حالی که پیش از این تخفیف هر بشکه از ۱۰ دلار آغاز می شد.

این گزارش حاکی است: در حالی که پالایشگاه های هندی هنوز برای خرید لحظه ای از ایران مذاکره نکرده اند، نفت خام ایران به طور فزاینده ای توسط تجار تحت پوشش نفت مالزی عرضه می شود.

بیزینس استاندارد نوشت: با توجه به اینکه جنگ در اوکراین و غزه، تنش‌ها را به اوج رسانده و تجارت نفت را بی‌ثبات نگه داشته است، وضعیت در دریای سرخ نیز به دردسر بزرگی برای دولت هند تبدیل شده است.

واردات نفت از عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت و عمان از خلیج فارس عبور می کند تا به دریای عرب و به بنادر ساحل غربی هند برسد.

پس از بیش از یک سال خرید محموله های عمده نفت خام روسیه، هند به طور فزاینده ای به دنبال برقراری دوباره تجارت با شرکای سنتی خود در غرب آسیا است.

بر اساس گزارش ورتکسا، در ماه دسامبر (آذر)، عراق و عربستان سعودی دومین و سومین منبع بزرگ نفت خام برای هند بودند.

در همین حال، تخفیف های دریافتی هند به ۲ تا ۴ دلار در دسامبر کاهش یافته است در حالی که در ماه پیش از آن از ۹ تا ۱۱ دلار در هر بشکه بود.

با آغاز تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه در ۱۵ مهرماه و هدف قرار دادن بی وقفه مناطق مسکونی و مراکز درمانی و آموزشی این منطقه، ارتش و انصارالله یمن اعلام کردند که در حمایت از ملت فلسطین، کشتی‌های رژیم صهیونسیتی و کشتی های حامل کالا برای این رژیم را که عازم سرزمین‌های اشغالی هستند، هدف قرار می‌دهد، اما کشتیرانی برای سایر کشتی‌ها آزاد است و آنها از امنیت برخوردار هستند.

روز گذشته عبدالملک العجری عضو ارشد جنبش انصارالله یمن گفت: دولت صنعا و نیروی دریایی یمن برای همکاری با همه کشورهای ذینفع برای تأمین امنیت عبور و مرور کشتی ها و نقش بر آب کردن تلاش های آمریکا برای کشاندن رویارویی ها به دریای سرخ، آماده است.

العجری افزود: با وجود ارعاب و فشارهای آمریکا برای تغییر مسیرشان از دریای سرخ، امروز دهها کشتی در امنیت از دریای سرخ عبور کرده‌اند./ایرنا

لینک کوتاه

http://naftiha.ir/138716

کلیدواژه

هند

ایران

اخبار مرتبط

ارسال نظرات

captcha
آخبرین اخبار
پربیننده ترین ها